Grannen har fått förhandsbesked på sin fastighet men han måste dra vägen över vår fastighet.

Det är en vanlig grusväg som ska klara av slamtömningsbilar mm.
Hur mycket i vägbredd är rimligt att räkna på om man utgår ifrån att de bygger den på 4m markduk och man räknar in vägbank diken mm? Är det det rimligt med 8m eller är det för mycket?

Sen formeln, tänker mig följande [Pris när vi köpte fastigheten]/[fastighetens yta]*1,25 = kvm pris
(1,25 är 25% påslag för att kompensera för värdeminskning av vår mark).

Den kommer gå rakt igenom vår fastighet och mer eller mindre dela den i två delar
Rimligt?

Redigerat:
har ni gåt med på det rakt igenom vår fastighet?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Claes Sörmland
N noone70 skrev:
Den kommer gå rakt igenom vår fastighet och mer eller mindre dela den i två delar
Rimligt?
Beror väl helt på vad ni vill, att upplåta avtalsservitut är ju frivilligt. Det låter ju inte så kul för er men det är klart om det är en jättefastighet kanske det inte spelar någon roll med biltrafik genom mitten på en sådan? Kanske har ni nytta av den nya vägen?

• Gilla
Emplish och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Beror väl helt på vad ni vill, att upplåta avtalsservitut är ju frivilligt. Det låter ju inte så kul för er men det är klart om det är en jättefastighet kanske det inte spelar någon roll med biltrafik genom mitten på en sådan? Kanske har ni nytta av den nya vägen?
Alltså allt sker i samförstånd och det är ingen katastrof. Delen om att den går rakt igenom vår fastighet var mer som information huruvida våra anspråk är rimlig
Vi vill bara ha en rimlig ersättning

Hur stor är er fastighet? En väg rakt igenom som delar av är ju en ganska stor olägenhet…

• Gilla
Mörner
  • Laddar…
Claes Sörmland
Är det en liten fastighet så hela er tomt påverkas så är det ju troligen kraftigt värdesänkande. Är det en enorm fastighet med skog är det väl mest förlusten för skogsbruket som är värdesänkande. Så det beror på tänker jag. Tänk er för, där vägservitutet läggs är i princip för evigt förlorad mark och ni förlorar er lätt er tomt och hemfridszon bortom vägen.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Om detta alltså är en helt frivillig överenskommelse. Så tycker jag att formeln slår fel åt båda håll.

priset på en fastighet består normalt till största delen av byggrätten. Jämför med kvadratmeterpris för ren skogsmark (inte inräknat virkesvärdet), alltså en hög klumpsumma som inte är relaterad till ytan, och en mindre del som beror på ytan..

Man kan också titta på prisskillnad mellan två tomter som sålts i liknande område, med olika storlek.

Så det grundläggande kvadratmeterpriset bör nog sättas avsevärt lägre. Men sedan är frågan om vad som är en rimlig "intrångsåpremie". Och den kan man i någon mån objektivt få fram om du ber en mäklare värdera din fastighet med och utan servitut. Jag kan tänka mig att värdeminskningen är i stort sett orelaterad till hur många kvadratmeter som berörs.

Dvs. intrånget sänker värdet av din fastighet, dels genom en (troligen stor) klumpsumma plus en mindre del som beror på hur stor yta som påverkas.

• Gilla
helrob
  • Laddar…
Helt beroende på hur fastigheten ser ut kan vägen vara till nytta eller tvärtom till mycket stor olägenhet för TS. Som Hempularen skriver, be att få en värdering med och utan vägen.

Ok, kanske skulle gett lite mer info

Det är en skogs/jordbruks fastighet på 9ha
Den planerade vägen kommer gå igenom det som idag är ett hygge men i framtiden kommer bli hästhagar

Edit: så det kommer till viss del vara en nackdel när det gäller nyttjade

• Gilla
maria01 och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ok, låter inte så blodigt. Om ni ska ha hästar fundera på att skriva in att grind kan sättas upp över vägen och att härskande fastighet måste tolerera det. Då behöver inte vägen bli en barriär om ni vill att hästarna betar på båda sidor om den.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ok, låter inte så blodigt. Om ni ska ha hästar fundera på att skriva in att grind kan sättas upp över vägen och att härskande fastighet måste tolerera det. Då behöver inte vägen bli ett hinder om ni vill att hästarna betar på båda sidor om den.
Nä och det är inte så blodigt mycket pengar vi begär heller (tycker jag)
Vi köpte fastigheten (obebyggd) för 4 år sen och det är alltså den summan vi gav då som ska vara grunden för beräkningen (glömde skriva det)

N noone70 skrev:
Den planerade vägen kommer gå igenom det som idag är ett hygge men i framtiden kommer bli hästhagar
Kan ju även bli till fördel beroende på hur hästhagarna används…….
Är ju en fördel med väg fram till en hästhage med tanke på vatten, foder och leda hästar på……

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
8m kan vara rätt rimligt men tycker egentligen att vägen bör göras bredare så att man inte hamnar i samma spår hela tiden. Breddar man duken till 6m så kan man mötas med personbilar.

Inte roligt.

Grusväg som dammar och de flesta ser det som transportsträcka och kör väldigt fort.

Om den inte dammbinds kan det ligga damm i luften 10 minuter efter. Omöjligt att ha tvätt ute mm.

Jag hade aldrig fått väg igenom där jag bor. Det kommer störa era hagar/hästar. Behöver ni komma dit så gör ni en egen väg bara fram och inte längre.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Jag hade inte frivilligt gått med på inköpspris eller dagens värde som skogsmark ggr 1,25 för att nån granne vill dra en väg rätt igenom min fastighet, skulle jag avhända mej mark för all framtid, riskera att få göra dubbelt så mycket stängsel till hästhagarna och sen underhålla det skulle jag hellre sälja önskat vägområde till hugad spekulant för tomtpris som om det vore en villatomt. Om kostnaden blir för stor för grannen med förhandsbeskedet söker han nog en lösning som inte påverkar er eller åtminstonde inte klyver er fastighet.

Kan vägen inte helt enkelt dras längs er fastighetsgräns?

• Gilla
H-Thomasson och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.