Vad gäller för en vägsamfällighet om man får frågan från motorklubb om ett rally på vägen. (alltså man vill ha vägen som en avlyst specialsträcka)
Räcker det med att styrelsen har ett litet möte och godkänner att motorklubben får nyttja vägen? Eller behöver man kolla med de boende utmed vägen?
Om någon varit med om detta innan, vad får man för ersättning från motorklubben?
Att dom skrapar vägen och återställer den, krattar bort allt grus från gräsmattor, och ser till att allt som körs sönder (staket, brevlådor mm) repareras och ersätts är ju en självklarhet.
Men sen då, brukar man kunna få något mer??
Något annat att tänka på?
Räcker det med att styrelsen har ett litet möte och godkänner att motorklubben får nyttja vägen? Eller behöver man kolla med de boende utmed vägen?
Om någon varit med om detta innan, vad får man för ersättning från motorklubben?
Att dom skrapar vägen och återställer den, krattar bort allt grus från gräsmattor, och ser till att allt som körs sönder (staket, brevlådor mm) repareras och ersätts är ju en självklarhet.
Men sen då, brukar man kunna få något mer??
Något annat att tänka på?
Tag gärna kontakt med REV (Riksförbundet Enskilda Vägar) för rådgivning. Om ni inte är medlemmar borde ni bli det! www.revriks.se
Vi hade det i stugan, ordförande (vi) godkände det själva utan beslutande möte, det bara informerades om det på årsmötet.
Det var faktiskt ett rejält lyft för vägen, blev klart bättre efter, de håller ner bra i diket många gånger så det rensar bort sånt som inte ska vara där.
Det största problemet vi hade var att det spikades upp lappar och band och grejer i träd första gången de körde, det var vi väldigt noga med att påpeka vid de tillfällen efter det som de kört, alla avspärrningar och skyltar ska vara på egna stolpar och inga träd eller dyl får användas till det.
Ersättningen vi fick var att vägen blev återställd och grusad vilket gjorde att vi kunde lägga de pengar som var avsedda för detta i budgeten på annat som behövde göras.
Vi fick även några gåvor kring jul som tack för det hela.
Det var faktiskt ett rejält lyft för vägen, blev klart bättre efter, de håller ner bra i diket många gånger så det rensar bort sånt som inte ska vara där.
Det största problemet vi hade var att det spikades upp lappar och band och grejer i träd första gången de körde, det var vi väldigt noga med att påpeka vid de tillfällen efter det som de kört, alla avspärrningar och skyltar ska vara på egna stolpar och inga träd eller dyl får användas till det.
Ersättningen vi fick var att vägen blev återställd och grusad vilket gjorde att vi kunde lägga de pengar som var avsedda för detta i budgeten på annat som behövde göras.
Vi fick även några gåvor kring jul som tack för det hela.
Medlem
· Södermanland
· 614 inlägg
Jag har läst eller hört om detta vid något tillfälle från den andra sidan, alltså vad de som arrangerar rally tävlingar anser är kutym i dessa sammanhang. Det är bara att arrangörerna reparerar de skador som uppstår under tävlingen och möjligtvis att ni kan få vägen nygrusad vid detta tillfälle.
Att ni ska få någon slags ekonomisk ersättning utöver reparationer händer nog endast vid de riktigt stora internationella tävlingarna, och annars aldrig.
Att ni ska få någon slags ekonomisk ersättning utöver reparationer händer nog endast vid de riktigt stora internationella tävlingarna, och annars aldrig.
Nej, en lokal rallytävling är sällan nått som ger en vinst så man kan betala ersättning för vägarna, utan ideella krafter går det inte att köra rally alls.
Jag har hållt på i över 20 år i ämnet, och vill hävda att vi till minst 95% varit uppskattade, framförallt gillar dom som äger vägar att få dom fixade, men även boende brukar gilla att det händer nått utmed vägen.
I vår klubb var det vi som informerade boende utmed vägarna, vi brukade dela ut lappar i brevlådorna 2 veckor innan med beslutet från länsstyrelsen att vägen får avlysas för rally, vilka tider som gäller, och telefonnummer till ansvarig så folk kan ställa frågor.
Dom sista procenten är vanligtvis sådana som gnäller på det mesta för gnällandets skull.
När jag började med rally i början av 80 talet var det inga problem alls att hitta vägar att köra på, innan jag slutade för några år sen var det ett rent helsike, vi går ju mot ett mer egensinnigt/egoistiskt samhälle, typ "Det här är min väg, den ska fan ingen annan åka på"
Sen har vi alla jäkla hästägare, ursäkta uttrycket, men det är just vad jag tycker, dom anser sig rätt till allting bara för dom har skaffat en hage el stall utmed en väg, och kan inte på några villkors vis göra ett litet undantag några timmar en gång om året.
Ge klubben en chans att åka på er väg, dom sliter nog för att hitta vägar, och gör det 100% ideellt.
Se till att dom rekar vägen innan, och kanske skruvar bort en utsatt postlåda innan en rallybil kör sönder den.
Jag har hållt på i över 20 år i ämnet, och vill hävda att vi till minst 95% varit uppskattade, framförallt gillar dom som äger vägar att få dom fixade, men även boende brukar gilla att det händer nått utmed vägen.
I vår klubb var det vi som informerade boende utmed vägarna, vi brukade dela ut lappar i brevlådorna 2 veckor innan med beslutet från länsstyrelsen att vägen får avlysas för rally, vilka tider som gäller, och telefonnummer till ansvarig så folk kan ställa frågor.
Dom sista procenten är vanligtvis sådana som gnäller på det mesta för gnällandets skull.
När jag började med rally i början av 80 talet var det inga problem alls att hitta vägar att köra på, innan jag slutade för några år sen var det ett rent helsike, vi går ju mot ett mer egensinnigt/egoistiskt samhälle, typ "Det här är min väg, den ska fan ingen annan åka på"
Sen har vi alla jäkla hästägare, ursäkta uttrycket, men det är just vad jag tycker, dom anser sig rätt till allting bara för dom har skaffat en hage el stall utmed en väg, och kan inte på några villkors vis göra ett litet undantag några timmar en gång om året.
Ge klubben en chans att åka på er väg, dom sliter nog för att hitta vägar, och gör det 100% ideellt.
Se till att dom rekar vägen innan, och kanske skruvar bort en utsatt postlåda innan en rallybil kör sönder den.
Jag har upplevt två rally där jag som närboende drabbats.
Det första inträffade när jag var precis nyinflyttad. Om man hade informerat om rallyt hade det skett innan jag flyttat in. Plötsligt var det bara en massa bilar som körde vansinnigt fort precis utanför knuten. Vi blev instängda en hel dag, vilket var till mycket stort besvär för oss.
Det andra rallyt var på ett annat ställe. Där hade vi blivit informerade, men det borde inte bli något problem, eftersom jag där hade utfart direkt till landsvägen. Men jag blev inte instängd utan utestängd i stället. Alla åskådarna hade nämligen kommit på att de skulle parkera på min garageuppfart och gräsmatta.
Rallyt kördes, och vägen kördes sönder, det var djupa spår överallt. Men det fixade de till efter några dagar. Men det var ett fusk-fix. De fyllde igen spåren, men packade inte gruset. Vägen såg slät ut, men när man trampade sjönk man ner i spåren. Det gick knappt att gå gå på vägen, än mindre köra bil.
Det första inträffade när jag var precis nyinflyttad. Om man hade informerat om rallyt hade det skett innan jag flyttat in. Plötsligt var det bara en massa bilar som körde vansinnigt fort precis utanför knuten. Vi blev instängda en hel dag, vilket var till mycket stort besvär för oss.
Det andra rallyt var på ett annat ställe. Där hade vi blivit informerade, men det borde inte bli något problem, eftersom jag där hade utfart direkt till landsvägen. Men jag blev inte instängd utan utestängd i stället. Alla åskådarna hade nämligen kommit på att de skulle parkera på min garageuppfart och gräsmatta.
Rallyt kördes, och vägen kördes sönder, det var djupa spår överallt. Men det fixade de till efter några dagar. Men det var ett fusk-fix. De fyllde igen spåren, men packade inte gruset. Vägen såg slät ut, men när man trampade sjönk man ner i spåren. Det gick knappt att gå gå på vägen, än mindre köra bil.
Om det är en gemensmhetsnläggning för väg är jag tveksam till om det är ändamålsenligt att upplåta vägen som rallysträcka. Vilket torde innebära att det krävs att samtliga deltagande fastigheters ägare är eniga om att säga ja. Att jag tror det är för att en samfällighetsförening som sköter vägar får inte ens arrangera "gårdsfest" eller köpa in en julgran till området om inte alla är med på det (räcker att en inte säger ja)
Om inte rev ger besked testa med Lantmäteriet som ska veta vad föreningen får göra och inte
Om inte rev ger besked testa med Lantmäteriet som ska veta vad föreningen får göra och inte
Oj, då har vi i dom 2 föreningarna jag suttit med i under 20 år gjort nått man inte får. Det har årsmötet, sen styrelsen tagit beslut om, och som väl känt är det långt från alla som kommer på ett årsmöte, man får ju vara glad om 20% dyker upp.Cicaro skrev:Om det är en gemensmhetsnläggning för väg är jag tveksam till om det är ändamålsenligt att upplåta vägen som rallysträcka. Vilket torde innebära att det krävs att samtliga deltagande fastigheters ägare är eniga om att säga ja. Att jag tror det är för att en samfällighetsförening som sköter vägar får inte ens arrangera "gårdsfest" eller köpa in en julgran till området om inte alla är med på det (räcker att en inte säger ja)
Om inte rev ger besked testa med Lantmäteriet som ska veta vad föreningen får göra och inte
Vi har även i vår rallyklubb kört många gånger på föreningars/samfällders vägar, vi har tillfrågat styrelsen och fått tillstånd. Hur sen styrelsen har tillfrågat sina medlemmar har jag inte en aning om.
Vi kanske har haft tur, men hittills har vi fått JA på frågan om ansvarsfrihet för styrelsen
Eller så har ingen vetat ;-) Skämt åsido, bara för att något inte är tillåtet kanske det är lättare att vara pragmatisk ibland. Handen på hjärtat hur många av er som har körkort kan ärligt säga att ni aldrig vid något tillfälle överskridit hastighetsgränsen?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Det där tror jag inte stämmer !Anna_H skrev:
Styrelsen kan kalla till extrastämma och göra en omröstning där - är man inte där så har man ingen röst.
Man skall ges möjlighet att skicka ombud dock.
Annars hade det gått stå i de flesta föreningar om 100% hade behövs rösta ja för allting !
EDIT: Ja inte 100% ja nödvändigtvis, men om alla som inte var där hade varit en "NEJ" röst - i de flesta förenignar (samfälligheter, bostadsrätter) som jag varit i så har långt mindre än 50% dykt upp på mötena
/K
Redigerat: