RoTe RoTe skrev:
Ja precis hon kunde ju inte fortsätta med loppisverksamheten, det måste ju vara en stor vinst för samhället.
Ledsen, men jag tror inte på din historia. Finns alltid lösningar.

A AndersS skrev:
Ledsen, men jag tror inte på din historia.
Varför inte det? Det låter inte det minsta förvånande.

RoTe RoTe skrev:
Ja precis hon kunde ju inte fortsätta med loppisverksamheten, det måste ju vara en stor vinst för samhället.
Var loppisen, privat, förening eller företag? Att ett företagskonto eller förenings konto har en massa små swishar måste ju vara helt normalt om det drivs loppis. Kör man den som enskidfirma eller rent av som hobby får man väl meddela Skatteverket och banken det och betala skatt som alla andra som driver näringsverksamhet..

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
RoTe
A AndersS skrev:
Ledsen, men jag tror inte på din historia. Finns alltid lösningar.
Kanske var det frivilligt hon sade upp loppisen jag vet inte, jag styr inte över min mor. Men hon ville inte swisha mig när jag fyllde år iaf.

F fribygg skrev:
Var loppisen, privat, förening eller företag? Att ett företagskonto eller förenings konto har en massa små swishar måste ju vara helt normalt om det drivs loppis. Kör man den som enskidfirma eller rent av som hobby får man väl meddela Skatteverket och banken det och betala skatt som alla andra som driver näringsverksamhet..
Hon hyrde ett bord

RoTe RoTe skrev:
Hon hyrde ett bord
Privat? Jag TROR att loppis måste drivas som näring och inte som hobby, men Skatteverket VET och svarar oftast snabbt, vänligt och korrekt när man ställer frågor till dem.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Jo precis, min mor som är ansvarig för en loppis blev nästan avstängd av banken för det var för många swishar
Är säkert så enkelt att banken ville att hon skulle betala för ”företagsswish”………

RoTe RoTe skrev:
Kanske var det frivilligt hon sade upp loppisen jag vet inte, jag styr inte över min mor. Men hon ville inte swisha mig när jag fyllde år iaf.
Ta inte illa upp men "Kanske var det frivilligt.." .
Men du påstod tidigare att det fanns problem med bankens kontroller och nu vet inte hur/vad din mor hanterade frågor!
Det stärker min tro i "skrönor blir till sanning".

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Varför inte det? Det låter inte det minsta förvånande.
Och hur ,"låter" det nu x inlägg senare?😇

RoTe
A AndersS skrev:
Ta inte illa upp men "Kanske var det frivilligt.." .
Men du påstod tidigare att det fanns problem med bankens kontroller och nu vet inte hur/vad din mor hanterade frågor!
Det stärker min tro i "skrönor blir till sanning".
Jag har själv fått frågan om vad swish till Storstockholms lokaltrafik är för något så... Du får tro vad du vill, jag tror vad jag vill.

• Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Det är ett sätt för affärerna att försöka tvinga sina kunder till kortköp. En kassa med kontanter och lång kö medans resten är kontantlösa utan kö. Allra värst är IKEA med bara en väl dold kontantkassa. Och det tycker du är bra? Du har aldrig undrat varför du och de anndra fåren blir invallade i just den hagen?
Och sist jag var på IKEA hade de skickat några med groteskt mkt varor till kontantkassan fast de skulle betala med kort, så den blev blockerad i en evighet.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
S Spik_och_Skruv skrev:
Lätt att man lägger 100k på mat under ett år. Ett utmärkt sätt att "Tvätta" pengar.
Det gör inte jag som är ensamboende. Max 4000 i månaden.

C
F fribygg skrev:
Privat? Jag TROR att loppis måste drivas som näring och inte som hobby
Näringsverksamhet eller inte - det är inte förbjudet att driva enskild näringsverksamhet.

Gissar (eller snarare hoppas) också att det handlar om att banken inte anser att det är privat användning och att det därmed är någon sorts avtalsbrott. Vilket är en annan absurditet. Förr i tiden hade man en kassalåda och behövde inte blanda in banken i varje enskild transaktion i småskalig verksamhet. Nu skall banken ha 2 spänn per köp. OK, inga fantasisummor, men i procent blir det ju ett ganska saftigt påslag om man jobbar med småsummor.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Jag har själv fått frågan om vad swish till Storstockholms lokaltrafik är för något så... Du får tro vad du vill, jag tror vad jag vill.
Vad svarade du på frågan?

RoTe
A A-Man_08 skrev:
Vad svarade du på frågan?
Kollektivtrafik sa jag, fick ingen vidare kommentar på det då han säkert kände sig dum, lantispojken...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.