841 läst ·
7 svar
841 läst
7 svar
Måste man fixa hål i väggar inför tillträde?
Hej!
Vi sålde vårt radhus nyligen och vid köpeskontraktet sa mäklaren att man ska fixa hål som blivit i väggar. Har inte varit med om att det varit fixat när vi flyttat in i bostadsrätt/radhus.
Är vi skyldiga att fixa hål där vi hade ex speglar, lampor och tavlor innan de nya ägarna tillträder? Allt var synligt under visning.
Har ni som köpt hus haft fixade väggarna utan hål? Det innebär ju att måla hela väggen sen eftersom vi har målade väggar.
Vi sålde vårt radhus nyligen och vid köpeskontraktet sa mäklaren att man ska fixa hål som blivit i väggar. Har inte varit med om att det varit fixat när vi flyttat in i bostadsrätt/radhus.
Är vi skyldiga att fixa hål där vi hade ex speglar, lampor och tavlor innan de nya ägarna tillträder? Allt var synligt under visning.
Har ni som köpt hus haft fixade väggarna utan hål? Det innebär ju att måla hela väggen sen eftersom vi har målade väggar.
Byggnadsvårdare
· Norrahammar
· 105 inlägg
Nej, absolut inte. Hål och skador som uppkommit efter visningen är ni däremot skyldiga att fixa.
Det är väl det som visas som säljs ifall inga andra löften givits, och skicket som (delvis) sätter priset?
Skulle ju vara helt omöjligt att dra gränsen för vad som måste återställas och till vilket skick om såna regler gällde. Räcker det t ex med hål i väggarna eller ska alla skavanker fixas? Till vilken nivå? Ska taket bytas om pappens tekniska livslängd överskridits?
Det finns ju en anledning till att saker har olika prissättning och ingen fast regel om hur en hel en väggyta ska vara.
Skulle ju vara helt omöjligt att dra gränsen för vad som måste återställas och till vilket skick om såna regler gällde. Räcker det t ex med hål i väggarna eller ska alla skavanker fixas? Till vilken nivå? Ska taket bytas om pappens tekniska livslängd överskridits?
Det finns ju en anledning till att saker har olika prissättning och ingen fast regel om hur en hel en väggyta ska vara.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Har aldrig varit med om att man fixar hål efter tavelkrokar och liknande. När sonen flyttade så var det en bokhylla uppskruvad på väggen som hade "limmat fast sig" i färgen, så det blev en jätteskada när vi tog bort hyllan,. Då gjorde vi ett ryck och målade om hela väggen.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Men jag kom just på att yreksmässigt har jag varit med om det. Jag drev en firma för en massa år sedan, vi hade lokaler i ett kontorshotell. Och efter att vi hade flyttat ut ställde hyresvärden krav på ersättning för skador på väggar. Men då hade vi skruvat upp en massa prylar på väggarna, så det var rätt mycket hål.
Kravet var dessutom oväntat lågt jag har för mig att jag fick betala 600 kr för ommålning av två rum. Jag höll på att be om kontaktuppgifter till den målaren.
Kravet var dessutom oväntat lågt jag har för mig att jag fick betala 600 kr för ommålning av två rum. Jag höll på att be om kontaktuppgifter till den målaren.
Nej, dessa tankar hör hyresrätten till där hyresvärden vill hyra ut lägenheten i skick att flytta in i. Så är det ju inte när man köper en fastighet (eller bostadsrätt) - där får man räkna med att renovera ytskikten om byggnaderna är gamla och slitna.
Discharged skrev:
Claes Sörmland skrev:
Nej, dessa tankar hör hyresrätten till där hyresvärden vill hyra ut lägenheten i skick att flytta in i. Så är det ju inte när man köper en fastighet (eller bostadsrätt) - där får man räkna med att renovera ytskikten om byggnaderna är gamla och slitna.
H hempularen skrev:Tack för era svar, det var det jag också tänkte men blev osäker pga den där mäklaren. det blir inget fix med hålen, skönt då flytten är lååång 🙈H HJ-C skrev:Det är väl det som visas som säljs ifall inga andra löften givits, och skicket som (delvis) sätter priset?
Klicka här för att svara