Ideella föreningar är inte reglerade i lag. Däremot skulle man analogt kunna jämföra med en ekonomisk förening. I Lag (2018:672) om ekonomiska föreningar 7 kap. 17 § framgår:
Så man är ordförande och ledamot, dvs ordförande ingår i de 5-7 ledamöterna som stadgarna nämner. Skulle påstå att det också är praxis för ideella föreningar.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 224 inlägg
Nej, ni har en stämmovald ordförande som väljs på ett år och utöver denne fem till sju ledamöter som väljs på tv på år. Styrelsen ska alltså bestå av sex–åtta personer.bekin skrev:
Ska man tolka det på annat sätt måste ordföranden först väljas som ordförande på ett år enligt 4 § och sen också väljas som ledamot på två år enligt 5 § (annars uppfyller hen ju inte ledamotskraven). Det kan inte vara avsikten, även om det hade varit bättre om det stått 5–7 övriga ledamöter eller liknande.
Dåligt skrivna stadgar? Ja. Men är tolkningen att ordföranden ska ingå i summan i 5 § rimlig? Nej. Att man har en stämmovald ordförande och väljer övriga ledamöter därefter är vanligt. Finns inget skäl att tolka det som att ordföranden ingår i det valet bara för att denne egentligen är ledamot också.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 224 inlägg
Det är väldigt vanligt. I de föreningar jag är med i väljs ordföranden på ett år och övriga ledamöter på två. Ideella föreningar såväl som BRF.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 224 inlägg
Att ordföranden är viktigast och ska kunna avsättas varje årsmöte.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 224 inlägg
Acceptera din hjärnas plasticitet så går det nog bättre.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Fast i bostadsrättsförerningar är det normala att man väljer en styrelse som sedan inbördes utser en ordförande. Så är lagen om ekonomiska föreningar skriven, fast med tillägget "om inte något annat har bestämts i stadgarna eller beslutats av föreningsstämman". Bostadsrättslagen vilar på lagen om ekonomiska föreningar.Nötegårdsgubben skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Borde väl även gälla en samfällighetsförening? Det är väl också i grunden en ekonomisk förening, tror jag.
En ekonomisk förening måste ha en ordförande, så det kan vara därför.
Om ingen vill ta på sig ordförandeskapet gäller samma som i det fall det inte går att få ihop en styrelse: föreningen är då skyldig att ansöka hos tingsrätten om att föreningen försätts i likvidation.
Om ingen vill ta på sig ordförandeskapet gäller samma som i det fall det inte går att få ihop en styrelse: föreningen är då skyldig att ansöka hos tingsrätten om att föreningen försätts i likvidation.


