Daniel_N Daniel_N skrev:
Håller med, får helt enkelt be honom att göra denna anmaning nu.

Jag undrar dock om han fick adressen eller endast telefonnumret 1996...får kolla.
Kanske räcka med att annonsera att varan ska hämtas i tidning ?

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Maria T
Daniel_N Daniel_N skrev:
Hej!

Jag håller på och hjälper en kollega som ska gå i pension och stänga sitt snickeri.

Ett huvudbry är en mindre Steinway flygel.

1996 lämnade en kvinna in flygeln för någon form av renovering. Kort efter att hon lämnat in den hörde hon av sig och bad honom att vänta lite med renoveringen, de skulle flytta och det var inte läge exakt då. Tiden går. I 10 år står flygeln i väntan på vidare instruktioner. 2006 har snickaran och kunden kontakt igen. Han kommer inte ihåg vem som hörde av sig eller hur det gick till. Kunden betalade hyra för att flygeln stått på snickeriet i 10 år, berättade att de hade flyttat utomlands och bad honom att fortsätta avvakta med renoveringen.

Sen dess har de inte haft kontakt. Det har alltså gått 20 år till...

Nu ska han lägga ner, lokalen ska tömmas etc. Det är dags att ta tag i gamla surdegar.

Telefonnummret till kunden är inte längre i bruk. Ingen med kundens efternamn kan hittas bosatt i Sverige. En man med samma efternamn hittas på Facebook i utlandet, men trots flera försök att skicka meddelande blir det inget svar.

Jag vet inte vad flygeln är värd. Men kanske i storleksordningen 100.000kr. Visst renoveringsarbete, motsvarande ca 5-10' är av okänd anledning påbörjat.

Nu är frågan. Han vill bli av med flygeln. Helst genom att kunden hämtar den såklart, men svårt då han inte lyckas få kontakt.

Jag misstänker att det finns något sätt att lösa detta, men hur gör man så att allting blir rätt och det inte finns risk för svårigheter i framtiden om kunden skulle dyka upp?

Tack på förhand!
Min pappa var enskild förtagare i ett udda yrka - gör det du kan som att ringa, annonsera, men du får gärna skriva PM till mig om du vill, det min pappa hade kvar i sin verksamhet var i samma storleksordning.

Vad gäller hyran så beräknas den lämpligen genom årshyran per m2 och de cirka 4 m2 som flygeln upptagit. Dessutom får man nog lägga på en del för att snickaren kunde ha haft andra objekt på den platsen vilka han hade tjänat på att reparera eller renovera.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.