Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Acceptera din hjärnas plasticitet så går det nog bättre.
Fast det var du som först menade att stadgarna var dåliga...
Dåligt skrivna stadgar? Ja.
Jag håller bara med dig! 😀

• Gilla
bekin
  • Laddar…
Jo, men att stadgarna är illa skrivna är inte detsamma som att de inte går att tolka. Jämför med HSB-stadgarna ovan. Först väljs ordförande, sen ledamöter.

HSB-stadgarna är bättre skrivna, men jag menar att det i båda fallen är uppenbart att det avser övriga ledamöter.

• Gilla
bekin
  • Laddar…
Jo, men att stadgarna är illa skrivna är inte detsamma som att de inte går att tolka. Jämför med HSB-stadgarna ovan. Först väljs ordförande, sen ledamöter.

HSB-stadgarna är bättre skrivna, men jag menar att det i båda fallen är uppenbart att det avser övriga ledamöter.
Njae, här blandar du lite. Ovanstående är utdrag från HSB:s normalstadgarna hur kallelsen till föreningsstämman ska se ut. När HSB:s normalstadgar pratar om styrelsens storlek, så är ordförande inkluderad när de nämner antalet ledamöter.

§ 21 Styrelse

Styrelsen består av lägst tre och högst elva styrelseledamöter med högst fyra suppleanter.

BeaumontX BeaumontX skrev:
Njae, här blandar du lite.
Nej det gör jag inte. Jag kommenterar vissa bestämda punkter. Om du läser det som annat än att jag jämför TS utdrag med p. 17 och 18 i HSB-utdraget så missförstår du (medvetet antar jag) det jag skrev.

Jag kommenterade TS situation och jämförde med HSB-situationen. Det finns inget skäl att försöka snurra till HSB-delen i det då det är uppenbart att både 17 och 18 ingår i 16.

Ovanstående är utdrag från HSB:s normalstadgarna hur kallelsen till föreningsstämman ska se ut.
Nu blandar du själv. Utdraget har inget direkt med kallelsen att göra utan stipulerar vilka punkter som ska finnas på dagordningen vid en föreningsstämma. Här är hela paragrafen:

Screenshot_2026-04-23_08-03-12.png
Screenshot_2026-04-23_08-03-29.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alfredo Alfredo skrev:
Nu blandar du själv. Utdraget har inget direkt med kallelsen att göra utan stipulerar vilka punkter som ska finnas på dagordningen vid en föreningsstämma. Här är hela paragrafen:
Mjae, kallelse och dagordning blir detsamma. Men visst, jag hade kunnat skriva "kallelse/dagordning" för att vara tydligare. Däremot var min poäng att utdraget var från HSB:s normalstadgar gällande "kallelse/dagordning" men när de talar om hur många ledamöter som ingår i styrelsen så är ordförande inkluderad i antalet. Det var också OP:s originalfråga, om ordförande ingår eller ej i "antalet ledamöter".

Mjae, kallelse och dagordning blir detsamma.
Varför skulle dessa dokument vara ett och samma? I min värld är det två separata handlingar med olika syfte och olika regelverk.

men när de talar om hur många ledamöter som ingår i styrelsen så är ordförande inkluderad i antalet.
Här är vi helt ense.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.