1 018 läst ·
21 svar
1k läst
21 svar
Hur tolkar ni den här paragrafen?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 237 inlägg
Jo, men att stadgarna är illa skrivna är inte detsamma som att de inte går att tolka. Jämför med HSB-stadgarna ovan. Först väljs ordförande, sen ledamöter.
HSB-stadgarna är bättre skrivna, men jag menar att det i båda fallen är uppenbart att det avser övriga ledamöter.
HSB-stadgarna är bättre skrivna, men jag menar att det i båda fallen är uppenbart att det avser övriga ledamöter.
Njae, här blandar du lite. Ovanstående är utdrag från HSB:s normalstadgarna hur kallelsen till föreningsstämman ska se ut. När HSB:s normalstadgar pratar om styrelsens storlek, så är ordförande inkluderad när de nämner antalet ledamöter.Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 237 inlägg
Nej det gör jag inte. Jag kommenterar vissa bestämda punkter. Om du läser det som annat än att jag jämför TS utdrag med p. 17 och 18 i HSB-utdraget så missförstår du (medvetet antar jag) det jag skrev.BeaumontX skrev:
Jag kommenterade TS situation och jämförde med HSB-situationen. Det finns inget skäl att försöka snurra till HSB-delen i det då det är uppenbart att både 17 och 18 ingår i 16.
Mjae, kallelse och dagordning blir detsamma. Men visst, jag hade kunnat skriva "kallelse/dagordning" för att vara tydligare. Däremot var min poäng att utdraget var från HSB:s normalstadgar gällande "kallelse/dagordning" men när de talar om hur många ledamöter som ingår i styrelsen så är ordförande inkluderad i antalet. Det var också OP:s originalfråga, om ordförande ingår eller ej i "antalet ledamöter".Alfredo skrev:
Varför skulle dessa dokument vara ett och samma? I min värld är det två separata handlingar med olika syfte och olika regelverk.BeaumontX skrev:
Här är vi helt ense.BeaumontX skrev:
Klicka här för att svara