ClasseClas
ClasseClas: [citat] Oj! Har du lust att visa en bild?
44 svar · 1,2k läst
·
A
Avemo: [citat] Du har bara visat bilder på en bränd stickpropp. Är det inget annat fel är det inget annat som behöver bytas.
31 svar · 1,4k läst
·
SandyB
SandyB: Tusen tack för tips!
4 svar · 239 läst
·
A
andele: [citat] Malmbergs hade jag nog banne mig knappt tagit i med tång ens. Nog för att det är billigt, men man får vad man betalt för också.
16 svar · 2,4k läst
Müssli
Müssli: [citat] Misstänker att du menar 16A, det är vanligast även om 10A kan förekomma i gamla anläggningar.
8 svar · 438 läst
·
D
datja: [citat] Gissar man haft ett uttag där doslocket är och att det varit i vägen för någon väggmöbel någon gång och därför tog bort det. Dra kabel och sätt in ett nytt kanske.
12 svar · 841 läst
·
nisse123
nisse123: [bild] Så här ska det kopplas, sen får du lista ut vilken färg som är vad .
4 svar · 483 läst
·
dannegl
dannegl: Super, stort tack för all hjälp!
7 svar · 346 läst
·
D
dan_norstedt: Nja, man ansluter inte 400V-element med flerfasiga kontaktdon, så risken för att lasta en ledning över sin belastningsgräns finns inte. Med CCS-kontakter finns inte den naturliga begränsningen,
66 svar · 3,1k läst
·
A
Avemo: [citat] Du kan få bättre svar om du förklarar vad du skall göra. 1. När man pratar om att en central är kopplad TN-C eller TN-S syftar man oftast på om antalet ledare i huvudledningen som matar centralen är 4 eller 5. 2. Med få undantag kan alla centraler kopplas antingen TN-C eller TN-S. Det är inte centralen det hänger på utan huvudledningen. 3. Om centralen är matad TN-C så sker
11 svar · 420 läst
·
H
Hybro: Min far bar hem radioapparater/möbler från auktioner när jag var 8 år. Blev en och annan elektroniklabbsats senare. Minns speciellt kristallmottagare och lyssnande på Luxemburg om nätterna. Gick El-Tele på gymnasiet. Många utbildningar inom bl a styr och regler. Lärde mig telegrafi. Hade några riggar och antenner. Läste elektronisk kommunikation och bl a TV-teknik och övrig
6 svar · 958 läst
K
Kamehameha: [citat] Nej tyvärr ingen kopplingsdosa... Kabeln som går upp i taket går att dra i lite, men uppfattar inget ljud från det. Tändtrådarna går uppåt vad jag kan se, men märker inget ljud när man drar i dessa heller. Det hetaste tipset är nog att den finns på vinden på något sätt... Men det är riktigt svåråtkomligt så känns lite märkligt om en elektriker tyckte det var en vettig
21 svar · 1,2k läst
·
Demmpa
Demmpa: Precis som du är inne på så kvittar det om den sitter på "fasen" eller "nollan" när pumpen ansluts med stickkontakt. Jag hade kopplat in "COM" mot brun ledare från stickkontakten och "NO"/"NC" mot motorn.
1 svar · 254 läst
·
S
schrute: [citat] Tack för snabbt svar! Kanske beskrev lite torftigt i första inlägget, men tanken var att sätt en liten infälld mediacentral under elcentralen enbart för drivdonen. Alternativt bara en liten nisch med en hilalucka framför. Tack för svar angående nollorna. Hur löser man detta snyggast tycker du? Ska jag sätta en wago 221-hållare för varje grupp på skenan i centralen och
2 svar · 233 läst
D
Du och 19till: En mke11 1400r min 2.2kw intressant?
10 svar · 4,8k läst
·
LevaLivet
LevaLivet: Ingen som sett nya modeller av aggregat där man kan styra effekten inför uppvärmning? (tänker att det får vara en app-styrd modell för att förenkla sitt bastuplanerande)
28 svar · 5,7k läst
3
305: Jag anlitade, vid ett tillfälle, målare som lossade på utanpåliggande kablar inför målningsarbete, vartefter de satte tillbaka dessa, på ett totalt felaktigt sätt. Så jo, det förekommer tyvärr...
10 svar · 1,3k läst
·
snaggletooth
snaggletooth: Om du läser bipacksedeln så gäller det endast Norge/icke EU Denna förpackning får egentligen inte säljas i Sverige/EU. Kontentan är att det fortfarande är otillåtet att installera jordade uttag utan att ansluta jord här.
1 svar · 281 läst
O
Ottosven: [citat] Nätverkskablar och högtalarkablar
6 svar · 353 läst
A
anjn: Mycket har avhandlats i tråden sedan jag startade den😄 men jag kan nu meddela att i dag var eon på besök och gjorde slutbesiktning av mitt jordtag och omkopplare, så nu är det godkänt och klart🙂
65 svar · 5,7k läst
·
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Njae, man skulle kanske säga att för en mogen produkt med väl optimerad tillverkningsprocess så är det sant. Men det är långtifrån säkert när det kommer till mera komplexa produkter. Den förkättrade Elon Musk lyckades att sänka priset för raketer genom att bla tillämpa just sitt "idiot index". Mao om man betalar många gånger mer än priset för råmaterialet så är man
61 svar · 23,4k läst
·
jbr
jbr: [citat] Normalt är dessa slingor uppbyggda av separata ljuskällor som man manövrerar oberoende av varandra. Alltså, matar med +24V i det här fallet och sedan sluter resp. krets för att den ska tända. Med hjälp av PWM-styrning reglerar man ljusstyrkan. (dvs. snabbt slå av och på strömmen med hög frekvens där ljusstyrkan justeras genom att ändra "till-tiden") Genom att separat styra
1 svar · 183 läst
·
T
tyomka: [citat] Den lösningen gillar jag nog bäst! 👍 Tack för tipset! Ska kolla med sambon om hon vill köra på den.
7 svar · 491 läst
·
useless
useless: [citat] Vet du skillnaden på armatur och ljuskälla?
77 svar · 3,1k läst
·
H
Hammerfest: [citat] Japp, ska in i vanligt lamputtag.
3 svar · 302 läst
·
H
Håbbe01: Brun kabel på fläkt matas också från svart (N) via kondensator
2 svar · 184 läst
·
pacman42
pacman42: Det finns flera olika orsaker, men den största är att gamla dimmers med Triac i kräver rätt hög last för att fungera bra. Moderna LED drar för lite ström. Sedan ger de en strömspik i början av sinusvågen vilket (om det fungerar) kommer att förkorta livslängden på LED:en elektronik. Det finns flera moderna dimmers som kan sättas i den gamla dimmers front. Man måste inte byta ut
3 svar · 168 läst
·
H
hempularen: Ja självklart. Installatören ansvarar för att det blir säkert. Vilket det inte är nu.
20 svar · 1,6k läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Ja, jag menade inte att man köpte verktyg från USA, utan att eftersom USA använder den spänningen som finns det gott om konstruktioner och fabriker som tillverkar verktyg (och annan materiel) för just den drivspänningen (även om frekvensen skiljer lite). Så man behöver inte linda motorer osv. speciellt för UK. Man valde alltså ingen spänning för att maximera säkerheten som
13 svar · 428 läst
·
A
avh67f: De är gjorda för olika användningsområden. Spänningsprovare för tillförlitlig kontroll av driftspänning eller avsaknad av sådan och multimeter för mätning av olika storheter. Som du är inne på överlappar de också inom varandras områden.
32 svar · 2,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.