3 262 läst ·
26 svar
3k läst
26 svar
Behöver jag fläkt i mitt mediaskåp?
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
Gissningsvis behövs det ingen speciellt stor fläkt, du fär ju en del självdrag förutsatt att ventilerna sitter bra placerade. Jag skulle nog i första hand se till att få en tyst fläkt. Och så kanske kontrollmäta temperaturen ett tag.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 116 inlägg
Och om du är helt ”fläktnoob” så pröva utan först och mät med termometer.
Men generellt så skall man blåsa luft inte suga. Försök själv torka håret med fönen bak-och&fram… (Nej, man får inte värmen då heller, men det illustrerar hur luftströmning fungerar, strålen hålls ihop om den skjuts. Det händer inte vid sugning/undertryck).
Och om man kan ha fläkten i skåpet eller måste ha fläkten i väggen på skåpet, har bla att göra med hur stort skåpet är och hur väl det i sin tur kyls självt med ledning eller läckage. Du kan ju pröva med en fläkt inne i skåpet först.
Och ja, man skall blåsa luft dit man vill ha den, inte suga den från något avstånd. I det senare fallet så krävs rör/slang/inneslutning, och denna måste sluta dikt an (eller innesluta) det man vill ska se flödet.
Men generellt så skall man blåsa luft inte suga. Försök själv torka håret med fönen bak-och&fram… (Nej, man får inte värmen då heller, men det illustrerar hur luftströmning fungerar, strålen hålls ihop om den skjuts. Det händer inte vid sugning/undertryck).
Och om man kan ha fläkten i skåpet eller måste ha fläkten i väggen på skåpet, har bla att göra med hur stort skåpet är och hur väl det i sin tur kyls självt med ledning eller läckage. Du kan ju pröva med en fläkt inne i skåpet först.
Och ja, man skall blåsa luft dit man vill ha den, inte suga den från något avstånd. I det senare fallet så krävs rör/slang/inneslutning, och denna måste sluta dikt an (eller innesluta) det man vill ska se flödet.
Redigerat:
Vad betyder det i detta fallet?🤔lars_stefan_axelsson skrev:
Rekommenderar du att fläkten sitter i botten och blåser på utrustningen och därmed suger in kalluft utifrån?
Eller rekommenderar du att den sitter i toppen och blåser ut varmluft som den suger ut ur skåpet, och därmed suger in kalluft från botten.
En genuin fråga om nu någon tror något annat.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 116 inlägg
Det första. Men, ett skåp kan, om man hållit tungan rätt i munnen, utgöra en dukt, och då kan man komma undan med en evakueringsfläkt. I praktiken så är det dock nästan alltid enklare att blåsa.Alfredo skrev:
Vad betyder det i detta fallet?🤔
Rekommenderar du att fläkten sitter i botten och blåser på utrustningen och därmed suger in kalluft utifrån?
Eller rekommenderar du att den sitter i toppen och blåser ut varmluft som den suger ut ur skåpet, och därmed suger in kalluft från botten.
En genuin fråga om nu någon tror något annat.
Skall man suga så måste man dock alltid ha, eller tänka på, duktverkan.
Om det man blåser på, som tumregel, är närmare utblåset än 6-8 ggr den sammas diameter, så är man garanterat hemma.
Renoverare
· Stockholm
· 20 169 inlägg
Nu fick jag barndomsminnen från föräldrarnas gaspanna på 80-talet. Det pannrummet var också galet varmt. Vad mycket energi som gick åt i onödanlars_stefan_axelsson skrev:
Själv så har jag all min nätverksutrustning i "pannrummet" där det rutinmässigt blir 30C, men det har inte nämnvärt påverkat livslängden vad jag kunnat se. Det är min uppfattning (jag har inte räknat) att de apparater/nätagg som gått sönder hade lika gärna kunnat göra det på andra ställen i huset. Vilket de också gjort.
Jag byggde in mitt i hallskåpet. Tog upp ventilationshål i botten och högst upp (samt igenom alla hyllplan) så skåpet fungerar som en skorsten.
Drar ~80w och blir uppemot 36-38 grader. Inga 'blem hittils.
Drar ~80w och blir uppemot 36-38 grader. Inga 'blem hittils.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Börja med självdragsprincipen. Borra ett hål i vardera botten, mittenhyllan och överdelen. Hålet i botten ska vara lagomt stort och rätt placerat så att du kan montera in en fläkt vid ett senare tillfälle om så skulle behövas. Eventuellt passar det bättre att såga av mittenhyllan i bakkant istället för att borra hål i den. Placera alla förbrukare så långt ner som möjligt eftersom varm luft stiger uppåt. Sätt dit en termometer och kolla vilken temperatur du landar på vid förbrukarna. Om temperaturen är för hög får du montera dit den där fläkten.E emiluttke skrev:Hej!
Jag har köpt lite Unifi-grejer för nytt nätverk och byggde om en gammal IKEA-låda att trycka in det i. Tänkte borra upp hål för ventilation då drivdonerna till accesspunkterna och switchen blir lite varma. Det ska in lite mer senare för att driva kameror bland annat. Men sen kom jag på att skåpet kommer stå intill en vägg vilket säkert kommer påverka luftflödet. Räcker det med att sätta in en liten usb-fläkt eller liknande?
Jag har själv ett rackskåp utan fläktar och det blir aldrig varmt. På ett annat ställe har jag switch och router monterat på en helt öppen hylla nära taket. Där blir det betydligt varmare än i rackskåpet pga att den varma luften inte kan ta vägen någonstans. Poängen är att självdragsprincipen fungerar bra så länge den varma luften har någonstans att ta vägen.
I TS fall ser jag ingen anledning till fläkt då värmeutvecklingen är låg (enligt hans beskrivning). Utan jag skulle göra så här:
- En stor öppning/flera små på baksidan av skåpet högst upp. Ca 200cm2 eller mer. Och motsvarande i bottenplattan. Lämpligen med galler.
- Om det ställs mot något täckande mot baksidan så sätt distanser så åtminståne minst 4 cm luftspalt garanteras.
- En stor öppning/flera små på baksidan av skåpet högst upp. Ca 200cm2 eller mer. Och motsvarande i bottenplattan. Lämpligen med galler.
- Om det ställs mot något täckande mot baksidan så sätt distanser så åtminståne minst 4 cm luftspalt garanteras.
Om det blir fläkt så ska fen blåsa in. Då kan du sätta dammfilter på fläkten. Så att det blir övertryck. Vilket gör att det inte sugs in damm genom alla andra hål. Och varm luft stiger, så i botten eller sidan längsta ner.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden