K karkka skrev:
Men det svarar inte på min fråga. Om det är ok som han skrev att vid byte av uttag räcker spänninsmätningen för att uppnå betryggande säkerhet enligt lagen. Det var min fråga. Eller krävs kontiunitetsmätning också.

Om man bara gör Okulär kontroll så kan man väl knappast anse sig ha gjort tillräckligt för att uppnå lagkravet om säkerställandet av betryggande säkerhet.

Hos oss skulle vi själva göra vad vi ansågs bäst som kontroller eftersom vi gått kurs.
Brukar väl vara okej om man bara byter uttaget och utgår ifrån att matningen är korrekt sen innan. Den okulära kontrollen visar om du då har klämt/skadat nån ledare. Utgångsläget är ju att kontroll före idrifttagning endast omfattar den delen som elektrikern har påverkat. Och har man bara bytt ett uttag då lär det inte krävas att du kollar mer än det. Sen om man däremot byter ett ojordat till ett jordat alltså drog in en skyddsledare så blir ju kontinuitetsmätning relevant

• Gilla
knightjocke
  • Laddar…
P
T testabe abe skrev:
Hej!
Köpte en uttagstestare som visade att uttaget var ojordat. Kallade in elektrikern som hade jordat om uttaget som sa att uttaget faktist var jordat. Detta visade hans mätare... Så vad är det som stämmer? Är uttaget jordat eller ojordat? Hur kan man se det?
Skulle rekommendera att göra en kontinutetsmätning av samtliga uttag. Ett ojordar uttag kommer sällan ensamt som dom brukar säga.

Att jorden saknades på testaren berodde troligen på att kåpan på uttaget fattades och då når inte jordbecket på testaren jorden i uttaget.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
K karkka skrev:
Så om man byter ut ett uttag 1 mot 1 då menar du att det räcker att bara mäta upp korrekt spänning.
Nej, jag skrev ju precis tvärt om.. om man byter ett befintligt jordat uttag mot ett nytt jordat uttag för man ju som minst en kontroll med spänningsprovaren att du har 230v mot neutral, 230v mot jordbleck och kontinuitet mellan jord och neutral, det sista beror nog lite på vilken spänningsprovare du använder.

Har man gjort ett stort byte eller trådat om så måste man såklart göra en fullständig kontinuitetsmätning.

Redigerat:
  • Gilla
Carl-Olof Almbladh
  • Laddar…
K KnäckeHäxan skrev:
Nej, jag skrev ju precis tvärt om.. om man byter ett befintligt jordat uttag mot ett nytt jordat uttag för man ju som minst en kontroll med spänningsprovaren att du har 230v mot neutral, 230v mot jordbleck och kontinuitet mellan jord och neutral, det sista beror nog lite på vilken spänningsprovare du använder.

Har man gjort ett stort byte eller trådat om så måste man såklart göra en fullständig kontinuitetsmätning.
Så tolkade inte jag det du skrev.
#25 "Absolut är det många som gör så, beroende på syfte. Om man byter en apparat, absolut inga konstigheter. Om man drar ut en ny gruppledning skulle man ju köra en kontinuitetsmätning."

Tkr det är solklart att du menar att vid byte av vu-vu räcker det med spänningsmätning som kontroll. Min fråga var, är det ok som kontroll.

Gravulven skrev:
Skulle rekommendera att göra en kontinutetsmätning av samtliga uttag. Ett ojordar uttag kommer sällan ensamt som dom brukar säga.
Har du tittat på bilderna? TS mäter utan kåpa på uttaget, så det finns inga jordstift att mäta mot.
Handhavandefel med andra ord...

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Känns lite lurigt att spekulera om en så allvarlig sak. Håll inte på med sånt ni inte kan. Ta in en elektriker som vet hur de ska va.

J js44 skrev:
Känns lite lurigt att spekulera om en så allvarlig sak. Håll inte på med sånt ni inte kan. Ta in en elektriker som vet hur de ska va.
Läste du ens första inlägget i tråden innan du svarade?

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
P
J js44 skrev:
Har varit i ett flertal bostäder där det inte finns skyddsjord i uttagen trots att tidigare ägare installerat jordade uttag men bara sparat gamla ledningar, fas och nolla. Har gjort 300+ protokoll på nyporduktion och 100+ jobb i befintliga anläggningar, och mitt enkla råd när man upptäcker ett så elementärt fusk, kontinutetsmät hela anläggningen, är billigare än att gissa sig fram och dessutom en gardering mot att en ev framtida köpare av anläggningen pekar på brister av den karaktär att berörande elekriker riskerar bli av med sin behörighet än att öppna och okulärt besikta varje uttag.

Jag har inte läst hela tråden. Kanske avviker från ämnet osv men jag hoppas det är tydligt för vemsom än läser vad jag menar.

Hade så gott

K karkka skrev:
#25 "Absolut är det många som gör så, beroende på syfte. Om man byter en apparat, absolut inga konstigheter. Om man drar ut en ny gruppledning skulle man ju köra en kontinuitetsmätning."

Tkr det är solklart att du menar att vid byte av vu-vu räcker det med spänningsmätning som kontroll. Min fråga var, är det ok som kontroll
K karkka skrev:

Tkr det är solklart att du menar att vid byte av vu-vu räcker det med spänningsmätning som kontroll. Min fråga var, är det ok som kontroll.
Egenkontroll. Är alla ledare rätt anslutna?
Funktionskontroll med spänningsprovare. Mät mellan fas - neutral. Mellan fas-jord. Mellan jord och neutral. Det är väl den mest grundläggande kontrollen som man alltid gör.
Utöver det kan och bör man göra en kontinuitetsmätning och jfb test.

Jag har en chauvin arnoux 6117 så där kan man göra alla tänkbara prov man vill beroende på arbetsmoment. Liknande instrument finns ju från en uppsjö tillverkare och är ju snäppet vassare än en jfb testare som du sätter i vägguttaget.

Vad som anses vara minimum är ju helt situationsberoende. Nyinstallation, byte av apparat, felsökning av installation är ju helt olika saker, hoppas att det rätt ut frågetecknen.

Just det, för alla kalenderbitare: Det heter linjeledare, neutralledare och skyddsjordledare. Förlåt för att jag använde populärnamn 🙃

K KnäckeHäxan skrev:
Egenkontroll. Är alla ledare rätt anslutna?
Funktionskontroll med spänningsprovare. Mät mellan fas - neutral. Mellan fas-jord. Mellan jord och neutral. Det är väl den mest grundläggande kontrollen som man alltid gör.
Utöver det kan och bör man göra en kontinuitetsmätning och jfb test.

Jag har en chauvin arnoux 6117 så där kan man göra alla tänkbara prov man vill beroende på arbetsmoment. Liknande instrument finns ju från en uppsjö tillverkare och är ju snäppet vassare än en jfb testare som du sätter i vägguttaget.

Vad som anses vara minimum är ju helt situationsberoende. Nyinstallation, byte av apparat, felsökning av installation är ju helt olika saker, hoppas att det rätt ut frågetecknen.

Just det, för alla kalenderbitare: Det heter linjeledare, neutralledare och skyddsjordledare. Förlåt för att jag använde populärnamn 🙃
Du förstår inte vad i ditt inlägg #25 jag påpekar, verkar det som. Kollar man lagen ska man uppnå betryggande sälerhet på det man installerar.

Återigen hur kan du med att bara mäta spänning i VU verifiera att det upplever kravet. MÅSTE du inte även kontrollera kontinuieten för skyddsledaren. Att BARA verifera spänningen betyder väl inte att du säkerställt om skyddsjorden kan föra en tillräckligt stor ström vid fel. eller?

Nån som kan detta förklara för mig tack.

A
Jag strykte under det som är extra viktigt från del 6 i SS 436 40 00. Det är inget krav att följa del 6 men det beskriver ett vettigt sätt att tänka hur man kontrollerar en elinstallation.

Om man inte genom endast inspektion kan vara säker på att allt är korrekt måste man göra de provningar som behövs för att bekräfta det resultat man förväntar sig att få.

6.3.1 kontroll
alla åtgärder för att förvissa sig om att elinstallationen överensstämmer med tillämpliga fordringar enligt denna standard.
ANM – Kontroll omfattar inspektion, provning och dokumentation av kontrollen.

6.3.2 inspektion
undersökning av elinstallationen med alla lämpliga sinnen för att fastställa att elmaterielen är vald och installerad på ett korrekt sätt

6.3.3 provning
förfaringssätt för att fastställa att en elinstallation är ändamålsenlig
ANM – Provning innefattar även att med lämpliga mätinstrument kontrollera egenskaper som inte går att fastställa genom inspektion.

Det kan t ex vara svårt att med människans sinnen se om det finns ett stort övergångsmotstånd i vissa anslutningar. Då måste man utföra en provning för att kontrollera detta.

Om man kan se att all koppar ligger under jordklämman och ingen isolering är klämd däremellan och känner att det sitter bra kanske man inte behöver göra en provning. Jag tycker dock att man generellt alltid ska prova skyddsjord. Elsäkerhetsverkets årliga rapporter brukar visa för höga siffor på avsaknad av skyddsledare. Det är en för viktig ledare för att slarva med.

Om du ställer frågan som elinstallatör blir det en egen bedömning av vilka kontroller du anser ni bör göra för att uppfylla lagen. Detta ska skrivas in i ert egenkontrollprogram och sedan utföras.
Om du ställer frågan som elektriker på ett elinstallationsföretag så ska du följa de instruktioner du får för kontroll.
K karkka skrev:
Men det svarar inte på min fråga. Om det är ok som han skrev att vid byte av uttag räcker spänninsmätningen för att uppnå betryggande säkerhet enligt lagen. Det var min fråga. Eller krävs kontiunitetsmätning också.

Om man bara gör Okulär kontroll så kan man väl knappast anse sig ha gjort tillräckligt för att uppnå lagkravet om säkerställandet av betryggande säkerhet.

Hos oss skulle vi själva göra vad vi ansågs bäst som kontroller eftersom vi gått kurs.
Ni ska göra det som står i ert egenkontrollprogram för att följa lagen. Ingenting annat.
Om det sedan är/var tillräckligt avgörs i så fall i domstol.

När du läser lagar, förordningar och föreskrifter så har du kanske märkt att det inte finns några detaljer alls om detta. En standard som elinstallationsreglerna har färdigställt en lämplig lösning för kontroll som kan användas i sin helhet, delar av eller inte alls.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Jag strykte under det som är extra viktigt från del 6 i SS 436 40 00. Det är inget krav att följa del 6 men det beskriver ett vettigt sätt att tänka hur man kontrollerar en elinstallation.

Om man inte genom endast inspektion kan vara säker på att allt är korrekt måste man göra de provningar som behövs för att bekräfta det resultat man förväntar sig att få.

6.3.1 kontroll
alla åtgärder för att förvissa sig om att elinstallationen överensstämmer med tillämpliga fordringar enligt denna standard.
ANM – Kontroll omfattar inspektion, provning och dokumentation av kontrollen.

6.3.2 inspektion
undersökning av elinstallationen med alla lämpliga sinnen för att fastställa att elmaterielen är vald och installerad på ett korrekt sätt

6.3.3 provning
förfaringssätt för att fastställa att en elinstallation är ändamålsenlig
ANM – Provning innefattar även att med lämpliga mätinstrument kontrollera egenskaper som inte går att fastställa genom inspektion.

Det kan t ex vara svårt att med människans sinnen se om det finns ett stort övergångsmotstånd i vissa anslutningar. Då måste man utföra en provning för att kontrollera detta.

Om man kan se att all koppar ligger under jordklämman och ingen isolering är klämd däremellan och känner att det sitter bra kanske man inte behöver göra en provning. Jag tycker dock att man generellt alltid ska prova skyddsjord. Elsäkerhetsverkets årliga rapporter brukar visa för höga siffor på avsaknad av skyddsledare. Det är en för viktig ledare för att slarva med.

Om du ställer frågan som elinstallatör blir det en egen bedömning av vilka kontroller du anser ni bör göra för att uppfylla lagen. Detta ska skrivas in i ert egenkontrollprogram och sedan utföras.
Om du ställer frågan som elektriker på ett elinstallationsföretag så ska du följa de instruktioner du får för kontroll.

Ni ska göra det som står i ert egenkontrollprogram för att följa lagen. Ingenting annat.
Om det sedan är/var tillräckligt avgörs i så fall i domstol.

När du läser lagar, förordningar och föreskrifter så har du kanske märkt att det inte finns några detaljer alls om detta. En standard som elinstallationsreglerna har färdigställt en lämplig lösning för kontroll som kan användas i sin helhet, delar av eller inte alls.
Tack. Hela mitt påpekande och resonemang, bygger ju på att man kan inte vara helt säker förrens man mätt upp sin installation, då vet man om man klarar av lagkravet, eftersom det finns mätvärden att förhålla sig till.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.