Hej!
Jag har köpt lite Unifi-grejer för nytt nätverk och byggde om en gammal IKEA-låda att trycka in det i. Tänkte borra upp hål för ventilation då drivdonerna till accesspunkterna och switchen blir lite varma. Det ska in lite mer senare för att driva kameror bland annat. Men sen kom jag på att skåpet kommer stå intill en vägg vilket säkert kommer påverka luftflödet. Räcker det med att sätta in en liten usb-fläkt eller liknande?
Jag har köpt lite Unifi-grejer för nytt nätverk och byggde om en gammal IKEA-låda att trycka in det i. Tänkte borra upp hål för ventilation då drivdonerna till accesspunkterna och switchen blir lite varma. Det ska in lite mer senare för att driva kameror bland annat. Men sen kom jag på att skåpet kommer stå intill en vägg vilket säkert kommer påverka luftflödet. Räcker det med att sätta in en liten usb-fläkt eller liknande?
Troligen räcker det. Men att räkna ut fläktbehovet är mycket avancerat.
Själv har jag en projektor inbyggd i rummet intill det med soffa o filmduk. Där öppnar jag dörren till skåpet projektorn står i. Men det är ju bara när det är filmtajm.
Räkna ihop alla maskiners Effektbehov, allt detta blir till värme. Vad är det för värden på fläkten ? Så får du lite mer att räkna på.
Själv har jag en projektor inbyggd i rummet intill det med soffa o filmduk. Där öppnar jag dörren till skåpet projektorn står i. Men det är ju bara när det är filmtajm.
Räkna ihop alla maskiners Effektbehov, allt detta blir till värme. Vad är det för värden på fläkten ? Så får du lite mer att räkna på.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ser ut ungefär som mitt ikea-skåp fullt med Unifi-prylar 
Först knökade jag inte dem på en hylla (har även en puck, en switch och en superlink gateway i samma utrymme), och satte en shelly-termometer för att se hur varmt det blev. Den visade straxt under 30, och prylarna ska ju klara en "ambient temperature" upp till 40 grader. Det blir varmare till sommaren och installationen blev ganska ful tänkte jag, så jag sågade upp rejäla hål på baksidan och spred ut komponenter och sladdhärvor på flera hyllplan.
Jag tjänade väl kanske en eller två grader på den manövern. Så om det ska bli bättre behövs nog fläkt för min del. Men som sagt, de ska ju klara 40 grader lufttemperatur och dit har jag marginal. Får se hur det går i sommar, då lär rumstemperatur stiga minst fem grader.
Först knökade jag inte dem på en hylla (har även en puck, en switch och en superlink gateway i samma utrymme), och satte en shelly-termometer för att se hur varmt det blev. Den visade straxt under 30, och prylarna ska ju klara en "ambient temperature" upp till 40 grader. Det blir varmare till sommaren och installationen blev ganska ful tänkte jag, så jag sågade upp rejäla hål på baksidan och spred ut komponenter och sladdhärvor på flera hyllplan.
Jag tjänade väl kanske en eller två grader på den manövern. Så om det ska bli bättre behövs nog fläkt för min del. Men som sagt, de ska ju klara 40 grader lufttemperatur och dit har jag marginal. Får se hur det går i sommar, då lär rumstemperatur stiga minst fem grader.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 152 inlägg
Precis. Att räkna på det är mer komplicerat än det antagligen är värt. Men generellt så hjälper en fläkt ganska mycket, så det skadar inte att prova.J Jonas928 skrev:
Tipset då är inte "en liten USB fläkt" utan en stor fläkt i sidan, botten (eller dylikt) med motsvarande utsläpp på realistiskt ställe, dvs diametralt så luften flödar över alla apparaterna (mao "kortslut" inte ventilationen).
Underdriv (undervolta) sedan fläkten så att den går långsammare och inte bullrar. Det går att få en stor fläkt mycket tyst och fortfarande få den att flytta en del luft. (Detta bygger på att du inte behöver skåpet för ljuddämpning. Med stora ventilationsöppningar så försvinner naturligtvis den egenskapen.)
Men som någon annan redan skrivit, pröva du utan fläkt först och mät hur det blir. Du förkortar livslängden lite för varje grad varmare som utrustningen blir (främst genom att elektrolytiska kondensatorer torkar snabbare) men det är ofta en nackdel man kan ta utan större problem. Modern elektronik är ofta så hårt kostnadsoptimerad att den inte håller för evigt ändå.
Själv så har jag all min nätverksutrustning i "pannrummet" där det rutinmässigt blir 30C, men det har inte nämnvärt påverkat livslängden vad jag kunnat se. Det är min uppfattning (jag har inte räknat) att de apparater/nätagg som gått sönder hade lika gärna kunnat göra det på andra ställen i huset. Vilket de också gjort.
När jag driftade vårt fibernät så hade jag fläktar som blåste direkt på switcharna, det gjorde mycket mer för att kyla utrustningen än att kyla skåpen som de var i.
Du behöver ventilation in i skåpet och ut ur det, men om du kan få fläkten in att blåsa direkt på switchar nätagg mm, så kan du kraftigt minska behovet av luftflöde.
Så med lite sinnrika flödesomriktare så skall du nog kunna få ned temperaturen.
Edit: och detta gör ju att ha sakerna nära varandra är en bra idé igen.
Du behöver ventilation in i skåpet och ut ur det, men om du kan få fläkten in att blåsa direkt på switchar nätagg mm, så kan du kraftigt minska behovet av luftflöde.
Så med lite sinnrika flödesomriktare så skall du nog kunna få ned temperaturen.
Edit: och detta gör ju att ha sakerna nära varandra är en bra idé igen.
Jag skulle tro att det fungerar.
Har ett liknande skåp och ungefär samma prylar. Mitt lilla NAS jag har i skåpet genererar nog den mesta värmen.
Mitt skåp saknar dock bakstycket så det blir en liten luftspalt runt väggarna mot väggen.
Du kan kolla temperaturen i din UCG-Max?
I webläsaren:
I Site Manager öppna "Control Plane" -> Gå till Console fliken -> Klicka på "About this Console"
Min UCG-Ultra håller 55 grader i skåpet.
Har ett liknande skåp och ungefär samma prylar. Mitt lilla NAS jag har i skåpet genererar nog den mesta värmen.
Mitt skåp saknar dock bakstycket så det blir en liten luftspalt runt väggarna mot väggen.
I webläsaren:
I Site Manager öppna "Control Plane" -> Gå till Console fliken -> Klicka på "About this Console"
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det där för snygga rackpaneler som de sitter i?S SirKnasen skrev:Jag skulle tro att det fungerar.
I webläsaren:
[bild]
Edit: syns ju på ytan att de är printade om man zoomar lite
En kollega har skaffat en 3d skrivare så jag har bett honom skriva ut diverse modellanpassade 10" rackhållare jag hittat på https://makerworld.com/svS Staffan-N skrev:
*edit
Ja precis, 3d printat. Ytan är ju inte top notch precis men fasen det här blev jäkligt bra.
Ibland öppnar jag mitt skåp, tittar och begrundar, fäller en tår och tänker fan så bra det blev 🥹
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 152 inlägg
Har inte köpt nån fläkt ännu. Det finns så himla många varianter. För att inte tala om priserna. Det, tillsammans med min okunskap kring ventilation, gör det väldigt klurigt för en fläkt-noob som jag.😁J Jonas928 skrev:Troligen räcker det. Men att räkna ut fläktbehovet är mycket avancerat.
H#!vete, vad snygg setup! Jag har inte vevat igång mina grejer ännu, så det kan bli intressant att hålla koll på. Tack för tipset!S SirKnasen skrev:Jag skulle tro att det fungerar.
I webläsaren:
[bild]
Så, om jag saxar lite från era inlägg och summerar...Jag borde kunna använda en liten usb-fläkt på tex sidan men längst ner. Den ska trycka IN luft mot tex switchen och sen ut genom ventilationsöppningar. Har jag uppfattat det rätt då?
För jag, som inte kan ventilation mer än vad skulle få plats på ett mjölkpaket, hade annars trott att jag skulle montera fläkten på toppen för att "suga" UT varmare luft som rimligen stiger uppåt och därmed ha inluft från nedre delen på bilden.
För jag, som inte kan ventilation mer än vad skulle få plats på ett mjölkpaket, hade annars trott att jag skulle montera fläkten på toppen för att "suga" UT varmare luft som rimligen stiger uppåt och därmed ha inluft från nedre delen på bilden.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 723 inlägg
Vi hade ett vägghängt Ikea överskåp till stereo, blu-ray mm. Tv:n stod ovanpå.
Något alstrade mycket värme så jag borrade hål i sidan och satte in en 120mm datorfläkt. Noctua för extra tyst gång. Kom ihåg galler för små fingrar. Det finns färdiga varvtalsregulatorer i datorbutiken men jag tillverkade en egen av några få komponenter. Stora hål borrades i hyllplanen för extra luftgenomströmning. Räkna med att det drar in damm om man inte har ett luftfilter. Vill man ta det ett steg till kan man termostatstyra fläkten.
Något alstrade mycket värme så jag borrade hål i sidan och satte in en 120mm datorfläkt. Noctua för extra tyst gång. Kom ihåg galler för små fingrar. Det finns färdiga varvtalsregulatorer i datorbutiken men jag tillverkade en egen av några få komponenter. Stora hål borrades i hyllplanen för extra luftgenomströmning. Räkna med att det drar in damm om man inte har ett luftfilter. Vill man ta det ett steg till kan man termostatstyra fläkten.
Blås kall luft på det som skall kylas. Hämta denna utanför skåpet. Ha en öppning där varm luft kan lämna.E emiluttke skrev:Så, om jag saxar lite från era inlägg och summerar...Jag borde kunna använda en liten usb-fläkt på tex sidan men längst ner. Den ska trycka IN luft mot tex switchen och sen ut genom ventilationsöppningar. Har jag uppfattat det rätt då?
Moderator
· Stockholm
· 57 753 inlägg
På mitt första jobb på 80 talet med elektronikutveckling. Så hade man precis färdigställt vår "flaggskeppsprodukt", första med mikroprocssorer överhuvudtaget. Och då hade man gått "all in", det satt 7 olika samverkande processorer, två helt egenutvecklade Asics, där en dessutom var en vektormultiplikator som då var lite av en världsuppfinning. För digital adaptiv equalizer.
Nåväl vid miljöverifiering visade det sig att produkten blev lite för varm om temperaturen i rummet översteg 40 grader. Så det måste till en fläkt. Man konstruerade en liten extra tillbehörslåda med en fläkt som skulle ställas under vår produkt. Det behövdes väldigt lite extra luftflöde för att klara kravet, så det var en väldigt klen fläkt. Och driftfallet kändes inte så realistiskt, vem har 40 grader i rummet. Prototyper testades noga.
Nåväl första kunden som köpte fläktunderstället ringer och berättar att i deras test så blev vår produkt 30 grader varmare MED fläkt än utan. Visade sig att i vår första produktions serie så hade man köpt second source varianten av fläkten (inköpsavdelningen kräver altid att det skall finnas två olika fabrikat att välja av varje komponent), och den som hade specat vilken kompatibel fläkt som skulle vara second source hade missat att flödesriktningen på den var tvärtom. Så vår fläktlåda sög ned luft istället för att blåsa upp luft igenom luftgallret på produkten. Då kan man ju tycka att det borde inte spela så stor roll, bara man får luftflöde så borde det ju kyla. Men fläkten var så klen att den orkade inte motverka den termiska effeken av att den varma elektroniken sög i sig luft underifrån och skickade upp det genom översidan. Utan med denna klena fläkt så blev luften istället stillastående. Kändes som ett på alla sätt väldigt osannolikt fel.
Nåväl vid miljöverifiering visade det sig att produkten blev lite för varm om temperaturen i rummet översteg 40 grader. Så det måste till en fläkt. Man konstruerade en liten extra tillbehörslåda med en fläkt som skulle ställas under vår produkt. Det behövdes väldigt lite extra luftflöde för att klara kravet, så det var en väldigt klen fläkt. Och driftfallet kändes inte så realistiskt, vem har 40 grader i rummet. Prototyper testades noga.
Nåväl första kunden som köpte fläktunderstället ringer och berättar att i deras test så blev vår produkt 30 grader varmare MED fläkt än utan. Visade sig att i vår första produktions serie så hade man köpt second source varianten av fläkten (inköpsavdelningen kräver altid att det skall finnas två olika fabrikat att välja av varje komponent), och den som hade specat vilken kompatibel fläkt som skulle vara second source hade missat att flödesriktningen på den var tvärtom. Så vår fläktlåda sög ned luft istället för att blåsa upp luft igenom luftgallret på produkten. Då kan man ju tycka att det borde inte spela så stor roll, bara man får luftflöde så borde det ju kyla. Men fläkten var så klen att den orkade inte motverka den termiska effeken av att den varma elektroniken sög i sig luft underifrån och skickade upp det genom översidan. Utan med denna klena fläkt så blev luften istället stillastående. Kändes som ett på alla sätt väldigt osannolikt fel.