Hej,
Hade tänkt att byta ut en stor tung transformator till en spotlightskena i taket mot en LED driver och byta ut till LED istället.
Men det är en för rejäl kabel framdragen mellan skenan och transformatorn, så kopparledning en går inte i den nya transformatorn.
Hur löser man det bäst? Måste man dra om hela kabeln till en mindre dimensionerad, eller finns det någon enklare lösning som är okej?
Hade tänkt att byta ut en stor tung transformator till en spotlightskena i taket mot en LED driver och byta ut till LED istället.
Men det är en för rejäl kabel framdragen mellan skenan och transformatorn, så kopparledning en går inte i den nya transformatorn.
Hur löser man det bäst? Måste man dra om hela kabeln till en mindre dimensionerad, eller finns det någon enklare lösning som är okej?
Vad bra, den är ju fortfarande betydligt tjockare än den som går från centralen, så borde väl vara lugnt då. Ska vara 9x3w spottar, så inte så tungtS Sebbegb skrev:
Tack för hjälpen!
Om du ska ändå tänker fuska kan det vara värt att sätta på en ändhylsa, minskar risken för glapp samt skada på kvarvarandenkardeler på din RK👍🏽K Kamehameha skrev:
I praktiken funkar det men regelmässigt tveksamt! Allt bra!
Sätt en dosa & gå ut med rätt area till ditt drivdon annars.
Hela kabeln är ju typ 14mm bred, är det inte troligt att det är 4mm² då? Du ser ju skillnaden mot kabeln som går från centralen på bilden, som jag skulle tro är 2,5mm med tanke på att den i alla fall var grövre än en lampsladd.Purre skrev:
Hur som helst, fick det att lysa, men bara de tre första i lampskenan, den fjärde lös svagt. Samt ett surrande ljud.
Vad är troligaste felet?
1. Fel Trafo? Jag har tänkt att jag behöver en med minst 40W då det sitter 9*3 W ljuskällor.
2. Inkopplingen, med bortklippta ledare?
3. Något annat?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 902 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 902 inlägg
Det finns konstantström eller konstant spänning för LED, vilket har du valt? Det avgör transformator.
Du har tagit en så fin bild där blänket från en lampa omöjliggör läsning om vad det är för transformator. Man kan se att den ger 11,5V AC ut. Jag vet inte vilka lampor den är tänkt för.
Du har tagit en så fin bild där blänket från en lampa omöjliggör läsning om vad det är för transformator. Man kan se att den ger 11,5V AC ut. Jag vet inte vilka lampor den är tänkt för.
Redigerat:
Bifogar en bättre bild! I manualen står detta:MultiMan skrev:
"The electronic LED converter is exclusively designed for the Light Emitting Diode (LED) lamps used in indoors. The electronic converter is a
switch mode power supplier with 12VDC constant output voltage."