Mitt förra badrumsskåp hade en inkapslad liten låda där LED drivern låg och elen matad direkt från flexslang in. Så satte ingen dosa nu när jag renoverade.

Fast i mitt nya Björbo badrumsskåp så ligger facket för drivern bara öppet och toppen täcks av en liten board-skiva typ.
Sen finns även eluttag i skåpet så minst L, PE och Nx2 måste skarvas där. Blir väldigt öppet så känns inte särskilt bra.

Hur arg blir elektrikern nu? Skulle det varit en dosa i väggen eller finns det lämpliga apparatdosor att sätta fast i själva skåpet där man avlastar och kopplar kablarna?

Dolt vill man ju ha det. Inte koppla drivern med nätkabel till uttag.

• LED-driver med kopplade elkablar i ett Björbo badrumsskåp, eluttaget synligt och kablar liggande öppet ovanpå en grå skiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flexslang med gul tejp kring öppning i väggen, utan dosa, i ett badrum under renovering.
    Skapa konto
Det fixar elektrikern säkert. Tänker du göra det själv så bara be om hjälp så hjälper folk dig, även med bra säkerhetstips... Oxå får du ett par svar om att du inte får göra det själv :-)

Har du en installationsanvisning? Vilken serie är det? Hittar inget på Björbos hemsida. De säger att en elektriker ska koppla in skåpet du har sin stickpropp...

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Har du en installationsanvisning? Vilken serie är det? Hittar inget på Björbos hemsida. De säger att en elektriker ska koppla in skåpet du har sin stickpropp...
I själva monteringsanvisningarna står det bara att elektriker ska göra installationen (vilket jag ändå tänkt). I ritningarna stod också vart elen ska vara placerad i höjdled. Men inget om typ av elbehov.

Så, serie? Länk?

Du hade ett uttag också i skåpet. Finns det någon kabel ansluten till det? Finns det en tydlig väg för att dra en kabel dit från rörutloppet? Jag förstår att de vill att man placerar skåpet så att gropen där drivdonet ska ligga är i jämnhöjd med rörutloppet? Ska det placeras en skiva över detta eller kommer det att vara öppet uppåt?

Det är inte längre godkänt med flexslang ut från väggen om det är våtrum så det måste göras om. Det ska vara ett slätt rör utan räfflor typ VP-rör eller Elektroskutts "Blocks".

• Gilla
Nalleboda
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Det är inte längre godkänt med flexslang ut från väggen om det är våtrum så det måste göras om. Det ska vara ett slätt rör utan räfflor typ VP-rör eller Elektroskutts "Blocks".
Handlar det då om elföreskrifter? Eller står det i någon annan "föreskrift/regel"

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
E elmont skrev:
Handlar det då om elföreskrifter? Eller står det i någon annan "föreskrift/regel"
Mig veterligen står det inte i elföreskrifterna men plattsättarna jag arbetar med kräver det, annars skriver de en avvikelse på tätskiktet å det känns onödigt. Jag skulle tro att det krävs för att följa deras "föreskrifter" (BBV och GVK tror jag det kallas).

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Så, serie? Länk?

Du hade ett uttag också i skåpet. Finns det någon kabel ansluten till det? Finns det en tydlig väg för att dra en kabel dit från rörutloppet? Jag förstår att de vill att man placerar skåpet så att gropen där drivdonet ska ligga är i jämnhöjd med rörutloppet? Ska det placeras en skiva över detta eller kommer det att vara öppet uppåt?
https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...EkZzAkdDE3NzQxNjQxNzMkajYwJGwwJGg5MjU1NzgyNDg.

En tunn skiva läggs ovanpå

• Monteringsanvisningar och elsladdar för ett spegelskåp från Björbo Badrum syns i en kartong med andra förpackningsmaterial.
    Skapa konto
  • Paket med ett spegelskåp från Björbo Badrum, inklusive belysning och en extra tunn skiva, ligger öppet i en kartong.
    Skapa konto
Müssli Müssli skrev:
Jag vet att det du säger stämmer, men vad är det badrumslobbyn egentligen är rädda för här? Är det ångläckage? Det lär ju i vart fall inte bli blött?

• Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
J jerrymattias skrev:
Jag vet att det du säger stämmer, men vad är det badrumslobbyn egentligen är rädda för här? Är det ångläckage? Det lär ju i vart fall inte bli blött?
Vet inte, både jag och plattsättarna tycker det är lite överdrivet. Det är mot fuktinträngning skulle jag tro. Fast hur stor är chansen att det kommer in vatten där bakom spegelskåpet?
Samma regler gäller för dosor, det måste vara en slät yta mot plattsättarens tätskikt. Kan också tyckas överdrivet när det gäller dosorna man sätter vid dörren.

• Gilla
stroj
  • Laddar…
Nog mer en formalitet med röret. Skall det sitta en manschett, så skall den sluta tätt. Då behöver det finnas en slät röryta att fästa mot.

A avh67f skrev:
Det är för att skydda tätskiktet. Det går att använda flexrör också om det går att fixera flexröret så det inte kan röra sig.

[länk]

Tillverkaren Elektroskutt har t ex Blocks för detta: [länk]
Ahh perfekt ju tack!
Hur är det sen vid själva skåpet? Skarvning till ellutag+driver kan väl inte bara ligga löst under en skiva? Fast ser ju ut som skåpet designats för det.

Daftwood Daftwood skrev:
Ahh perfekt ju tack!
Hur är det sen vid själva skåpet? Skarvning till ellutag+driver kan väl inte bara ligga löst under en skiva? Fast ser ju ut som skåpet designats för det.
Så brukar det se ut. Vad ska hända menar du?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.