Jag har ett badrum där nu en av driverna till spottarna i taket har gått sönder och behöver ersätta den.
Spottarna funkar fortfarande när jag sätter dem på en fungerande driver.
Enklast tänkte jag är om det finns någon rak ersättning, men jag har lite problem att hitta detta själv.
Idag sitter en 8w dimbar Hide a Lite driver Model D0517. Primär AC 220v, Sec: DC42V 180mA max.
När jag söker på hide a lites sida så hittar jag ej denna modell längre.
Är det någon som vet om det finns någon "översättningstabell" till nyare modeller och vad jag ska köpa för att ersätta.
Helst hade jag ju fått en identiskt där även kontakten på sekundärsidan matchade direkt.
Eller är det ett samtal till Hide a Lite imorgon som gäller ?
Enklast tänkte jag är om det finns någon rak ersättning, men jag har lite problem att hitta detta själv.
Idag sitter en 8w dimbar Hide a Lite driver Model D0517. Primär AC 220v, Sec: DC42V 180mA max.
Är det någon som vet om det finns någon "översättningstabell" till nyare modeller och vad jag ska köpa för att ersätta.
Helst hade jag ju fått en identiskt där även kontakten på sekundärsidan matchade direkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Underligt nog står det 36V på ditt klistermärke men 42V på drivdonet. Det finns multidrivers som ska funka.
Men en snabb googling gav denna
https://ledplace.se/presta/sv/triacdimbara-drivdon/215-led-drivdon-180ma-triac-dimbar-8w.html
Men en snabb googling gav denna
https://ledplace.se/presta/sv/triacdimbara-drivdon/215-led-drivdon-180ma-triac-dimbar-8w.html
Ring hidealite, köp inte vad som helst. Olika driven kan ge olika resultat när man dimmar, speciellt när man dimmar ner ordentligt. Vem vet de kanske till och med har något gammalt don liggande på sitt lager.R Rowah skrev:Jag har ett badrum där nu en av driverna till spottarna i taket har gått sönder och behöver ersätta den.
[bild][bild][bild][bild]
Moderator
· Stockholm
· 57 631 inlägg
Det är iofs lite konstig märkning både på lampan och drivdonet. Men det mesta tyder på att du har en lampa som drivs med konstant ström 180mA. Drivdonet i inlägg #2 eller motsvarande borde då fungera.
36 volt är en normal nominell framspänning på en COB och 42 V syftar nog på Max vad drivdonet klarar. Normalt har man ett fönster till exempel 32-42VH hempularen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 631 inlägg
Jo, det är bar det att det står på lampan att den är 8W, skall drivas med 180 mA och även 36V. 36V x 0,18A blir inte 8 W. utan ca 6,5W.A Andreas_jti skrev:
Uppgiften på drivern betyder troligen att den kan ge 42V, vilket blir nästan 8W vid 180 mA. Men det står skrivet konstigt, ser nästan ut som de menar att den ger 42V och max 180 mA. Brukar stå i andra ordningen på en konstanström driver.
Nu blir det nästan off topic men jag tror att effekten är som du säger 6,5 på själva ljuskällan, men sedan har du med ett sådant drivdon lätt 20 procent till i förluster vilket ger en effekt på cirka 8 watt. Dimmbara drivdon för hemmabruk är oftast väldigt ineffektiva. Effekten som anges är inte alltid mätt på primärsidan men jag gissar att det är så i det här fallet.H hempularen skrev:Jo, det är bar det att det står på lampan att den är 8W, skall drivas med 180 mA och även 36V. 36V x 0,18A blir inte 8 W. utan ca 6,5W.
Uppgiften på drivern betyder troligen att den kan ge 42V, vilket blir nästan 8W vid 180 mA. Men det står skrivet konstigt, ser nästan ut som de menar att den ger 42V och max 180 mA. Brukar stå i andra ordningen på en konstanström driver.
Klicka här för att svara