Müssli Müssli skrev:
Så brukar det se ut. Vad ska hända menar d
Müssli Müssli skrev:
Müssli Müssli skrev:
Så brukar det se ut. Vad ska hända menar du?
Ahh, var bara för mig förra skåp var all el inkappsat med typ 12 skruv och alla tendenser till öppning fyllt med silikon. Men då vet jag, skönt tack!

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
A
Daftwood Daftwood skrev:
Ahh perfekt ju tack!
Hur är det sen vid själva skåpet? Skarvning till ellutag+driver kan väl inte bara ligga löst under en skiva? Fast ser ju ut som skåpet designats för det.
Hade du kunnat svara på frågan Bo ställde i inlägg #5 om vilket fabrikat och serie det är på skåpet? Det brukar gå att få tag på instruktionen om man vet detta. Eller länka till dessa.

A avh67f skrev:
Hade du kunnat svara på frågan Bo ställde i inlägg #5 om vilket fabrikat och serie det är på skåpet? Det brukar gå att få tag på instruktionen om man vet detta. Eller länka till dessa.
Björbo Saga spegelskåp, la en länk i inlägg #9

Daftwood Daftwood skrev:
En tunn skiva läggs ovanpå
Tack men jag hittar ingen installationsanvisnig där. Och svaret på min fråga om kabeln till uttaget är alltså den FK man ser på bild?

Så här får det inte se ut. ELSÄK-FS 1995:5 säger att trä eller annat hygroskopiskt material inte accepteras som isolering för FK. Det finns inget tvivel om att använda kabel och dosor för kopplingar i väggen, inte bara av praktiska skäl utan även för brandrisken.

Man kan diskutera om detta spegelskåp är en möbel eller armatur, men det förändrar ingenting. IEC 60364-7-713 säger att kablar av olika slag ska användas i möbler, och dosor enligt 60670.

Det verkar trångt med plats för en dosa.

Du borde fråga Björbo hur de ser på detta. Jag skulle inte installera detta skåp.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Daftwood Daftwood skrev:
Mitt förra badrumsskåp hade en inkapslad liten låda där LED drivern låg och elen matad direkt från flexslang in. Så satte ingen dosa nu när jag renoverade.

Fast i mitt nya Björbo badrumsskåp så ligger facket för drivern bara öppet och toppen täcks av en liten board-skiva typ.
Sen finns även eluttag i skåpet så minst L, PE och Nx2 måste skarvas där. Blir väldigt öppet så känns inte särskilt bra.

Hur arg blir elektrikern nu? Skulle det varit en dosa i väggen eller finns det lämpliga apparatdosor att sätta fast i själva skåpet där man avlastar och kopplar kablarna?

Dolt vill man ju ha det. Inte koppla drivern med nätkabel till uttag.
Sådär ser det ut, inget konstigt, elektrikern fixar det

T Tove L skrev:
Sådär ser det ut, inget konstigt, elektrikern fixar det
Jo det där är konstigt och otillåtet, något som en elektriker inte ska behöva fixa.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jo det där är konstigt och otillåtet, något som en elektriker inte ska behöva fixa.
Vad är otillåtet? När vi gjort badrum ser det ut just så, en elektriker kan sin grej å lär väö fixa det rätt och riktigt.

Vad som är fel beskrev jag i inlägg #19. En elektriker ska inte behöva bygga om en möbel/armatur för att den ska uppfylla kraven på elsäkerhet.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.