320 läst ·
4 svar
320 läst
4 svar
Megga vattenpump
När jag använde en Megger (Uni-T) inställd på 250v och mätte pumpen
så fick jag utslag till jord på varje fas, ungefär lika på varje fas.
Det kändes lite otryggt och använde då en tångamperemeter och
mätte ohm med och fick då inte något utslag mellan fas och jord.
Mätte strömmen på faserna och de var lika så pumpen verkar hel
så troligen är det tryckvakten som det är fel på.
Min undran är:
Ska Megger visa utslag till jord när man mäter från fas till jord.
Det var 1 meter kabel till pumpen så jag mätte från änden
på kabeln.
Om den ska visa någon form av ohm hur vet man hur mycket det
ska vara acceptabelt så inte säkringen går.
Tack på förhand för svar.
så fick jag utslag till jord på varje fas, ungefär lika på varje fas.
Det kändes lite otryggt och använde då en tångamperemeter och
mätte ohm med och fick då inte något utslag mellan fas och jord.
Mätte strömmen på faserna och de var lika så pumpen verkar hel
så troligen är det tryckvakten som det är fel på.
Min undran är:
Ska Megger visa utslag till jord när man mäter från fas till jord.
Det var 1 meter kabel till pumpen så jag mätte från änden
på kabeln.
Om den ska visa någon form av ohm hur vet man hur mycket det
ska vara acceptabelt så inte säkringen går.
Tack på förhand för svar.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Den naturliga frågan är hur mycket är ett utslag. Kan du läsa av ett mätvärde? Det är mätvärdet som är intressant. Enligt reglerna ska det hålla sig över 1 Mohm. Kommer du under 100 kohm så börjar det kännas och kan ev bli farligt.
När man isolationsprovar en anläggning bör man normalt inte får något utslag alls. Men jag skulle säga att det är ganska normalt för en vattenpump. Nu är din pump i det torra i källaren vad jag förstår? Då borde den egentligen inte mäta onormalt lågt.
Vad är ditt problem? Har du en JFB som löser? Eller motorskyddet? Direkt eller bara ibland?
Om motorskyddet löser och de tre faserna går igenom tryckvakten så är just tryckvakten en känd felkälla.
När man isolationsprovar en anläggning bör man normalt inte får något utslag alls. Men jag skulle säga att det är ganska normalt för en vattenpump. Nu är din pump i det torra i källaren vad jag förstår? Då borde den egentligen inte mäta onormalt lågt.
Vad är ditt problem? Har du en JFB som löser? Eller motorskyddet? Direkt eller bara ibland?
Om motorskyddet löser och de tre faserna går igenom tryckvakten så är just tryckvakten en känd felkälla.
Tack för ditt svar!Bo.Siltberg skrev:
Den naturliga frågan är hur mycket är ett utslag. Kan du läsa av ett mätvärde? Det är mätvärdet som är intressant. Enligt reglerna ska det hålla sig över 1 Mohm. Kommer du under 100 kohm så börjar det kännas och kan ev bli farligt.
När man isolationsprovar en anläggning bör man normalt inte får något utslag alls. Men jag skulle säga att det är ganska normalt för en vattenpump. Nu är din pump i det torra i källaren vad jag förstår? Då borde den egentligen inte mäta onormalt lågt.
Vad är ditt problem? Har du en JFB som löser? Eller motorskyddet? Direkt eller bara ibland?
Om motorskyddet löser och de tre faserna går igenom tryckvakten så är just tryckvakten en känd felkälla.
Det är en djupbrunnspump som sitter utomhus, de tre faserna går genom tryckvakten och motorskyddet löser.
Men som sagt är en megger "känsligare" än en ohmmeter som sitter på en tångampere. För megger visade utslag vilket tångamperen inte gjorde vid ohmmätning.
Vad får du för utslag på meggern? Hur lång tid tar det innan motorskyddet löser?L Lars3344 skrev:
Att du får samma utslag vid mätning mot jord på de tre faserna är helt normalt eftersom det är en låg resistans genom motorns lindningar som håller samman dem. Idealt får man oändlig resistans. Men ett högt utslag är acceptabelt som sagt.
En megger kan hitta isolationsfel som inte går att hitta med en vanlig ohmmeter. Det är därför man har dem. Det är den höga provspänningen som är skillnaden. Så det är fullt normalt att meggern kan hitta isolationsfel som inte en vanlig multimeter kan hitta.L Lars3344 skrev:
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
