När jag använde en Megger (Uni-T) inställd på 250v och mätte pumpen
så fick jag utslag till jord på varje fas, ungefär lika på varje fas.
Det kändes lite otryggt och använde då en tångamperemeter och
mätte ohm med och fick då inte något utslag mellan fas och jord.

Mätte strömmen på faserna och de var lika så pumpen verkar hel
så troligen är det tryckvakten som det är fel på.
Min undran är:
Ska Megger visa utslag till jord när man mäter från fas till jord.
Det var 1 meter kabel till pumpen så jag mätte från änden
på kabeln.
Om den ska visa någon form av ohm hur vet man hur mycket det
ska vara acceptabelt så inte säkringen går.

Tack på förhand för svar.
 
Den naturliga frågan är hur mycket är ett utslag. Kan du läsa av ett mätvärde? Det är mätvärdet som är intressant. Enligt reglerna ska det hålla sig över 1 Mohm. Kommer du under 100 kohm så börjar det kännas och kan ev bli farligt.

När man isolationsprovar en anläggning bör man normalt inte får något utslag alls. Men jag skulle säga att det är ganska normalt för en vattenpump. Nu är din pump i det torra i källaren vad jag förstår? Då borde den egentligen inte mäta onormalt lågt.

Vad är ditt problem? Har du en JFB som löser? Eller motorskyddet? Direkt eller bara ibland?

Om motorskyddet löser och de tre faserna går igenom tryckvakten så är just tryckvakten en känd felkälla.
 
  • Gilla
Lars3344 och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Den naturliga frågan är hur mycket är ett utslag. Kan du läsa av ett mätvärde? Det är mätvärdet som är intressant. Enligt reglerna ska det hålla sig över 1 Mohm. Kommer du under 100 kohm så börjar det kännas och kan ev bli farligt.

När man isolationsprovar en anläggning bör man normalt inte får något utslag alls. Men jag skulle säga att det är ganska normalt för en vattenpump. Nu är din pump i det torra i källaren vad jag förstår? Då borde den egentligen inte mäta onormalt lågt.

Vad är ditt problem? Har du en JFB som löser? Eller motorskyddet? Direkt eller bara ibland?

Om motorskyddet löser och de tre faserna går igenom tryckvakten så är just tryckvakten en känd felkälla.
Tack för ditt svar!
Det är en djupbrunnspump som sitter utomhus, de tre faserna går genom tryckvakten och motorskyddet löser.

Men som sagt är en megger "känsligare" än en ohmmeter som sitter på en tångampere. För megger visade utslag vilket tångamperen inte gjorde vid ohmmätning.
 
L Lars3344 skrev:
Det är en djupbrunnspump som sitter utomhus, de tre faserna går genom tryckvakten och motorskyddet löser.
Vad får du för utslag på meggern? Hur lång tid tar det innan motorskyddet löser?

Att du får samma utslag vid mätning mot jord på de tre faserna är helt normalt eftersom det är en låg resistans genom motorns lindningar som håller samman dem. Idealt får man oändlig resistans. Men ett högt utslag är acceptabelt som sagt.
L Lars3344 skrev:
Men som sagt är en megger "känsligare" än en ohmmeter som sitter på en tångampere. För megger visade utslag vilket tångamperen inte gjorde vid ohmmätning.
En megger kan hitta isolationsfel som inte går att hitta med en vanlig ohmmeter. Det är därför man har dem. Det är den höga provspänningen som är skillnaden. Så det är fullt normalt att meggern kan hitta isolationsfel som inte en vanlig multimeter kan hitta.
 
  • Gilla
Lars3344
  • Laddar…
Böt 3-fas tryckvakt idag och allt är frid och fröjd 😀
 
  • Gilla
Sebbegb och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.