Hej forumet :-)

Jag var och felsökte ett jordfel i dag och träffade på en Y/D-brytare jag inte sett förut... Det är Y/D med fram och back och den ser ut att ha ett "integrerat" motorskydd. Tyvärr hade en del av säkerhetslinan lossnat, typ en liten spole med en stålpinne i, som vid utlöst läge bryter spänningen till motorn genom en vippa. Jag har inte tagit isär hela ännu men funderar på om nån här har jobbat med dessa förut?

Med vänlig hälsning,

Mikael

• Y/D-brytare med integrerat motorskydd och flera anslutna kablar, omgiven av en plastlåda där säkerhetslinans spole syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en y/d start med överströmsskydd och nollspännings brytare.

=Vid spänningsbortfall måste utrustningen startas om.

Snyggt, nollspänningsbrytaren missade jag tänka på att det kunde vara... Tack!
Det är mao nollspänningen som gett upp nu, lär bli svår att hitta.... har du nån aning om ungefär när de här användes?
Jag bifogar typskylten, om den säger mer.

• Typskylt på en maskin med teknisk information, delvis täckt av damm och smuts.
    Skapa konto
M mgripenfjall skrev:
Snyggt, nollspänningsbrytaren missade jag tänka på att det kunde vara... Tack!
Det är mao nollspänningen som gett upp nu, lär bli svår att hitta.... har du nån aning om ungefär när de här användes?
Jag bifogar typskylten, om den säger mer.
Såna startapparater finns fortfarande i lite olika varianter så du kan skaffa en som passar vettigt. Den du har på bilden är från tiden ca: 25-30 år tillbaks och framåt.

Som kan passa i denna? Vart får man tag på det?
Vanlig kapsling med motorskydd och underspänningsskydd kan jag köpa hos grossen men det var ju ett väldigt litet sött nollspänningsskydd (typ en spole, se bild där jag tagit bort fjädern i felsökningssyfte) här som hade varit roligt att sätta dit istället.

Grymt, tack för tidsangivelsen! Jag var ju som nöjd att det inte stod Västtyskland eller så 😅

• Närbild på elektronisk krets med flera anslutna kablar och komponenter, inklusive gul märkning och synliga skruvar.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.