13 856 läst ·
32 svar
14k läst
32 svar
Hur koppla in jordad kabel i gammal kopplingsdosa
Hej medlemmar!
Jag byter hos min mamma hennes infravärme mot nya och ser att i den gamla kopplingsdosan finns en naken kabel tillsammans med jord. Frågar er om detta jag inte sett förr och hur kopplar jag min nya tre fas kabel in där: jord med jord, L med L, N med N och låter denna kabel vara kvar??
Tack på förhand!
Eva
Jag byter hos min mamma hennes infravärme mot nya och ser att i den gamla kopplingsdosan finns en naken kabel tillsammans med jord. Frågar er om detta jag inte sett förr och hur kopplar jag min nya tre fas kabel in där: jord med jord, L med L, N med N och låter denna kabel vara kvar??
Tack på förhand!
Eva
Låt den blanka sk biledaren ligga som den gör tillsammans med jordtråden. Då har du fått allt på bästa sätt när det gäller den kabeltypen du har där.S Sveva skrev:Hej medlemmar!
Tack på förhand!
Eva
Egentligen bör man snabbt kontrollera att de olika ledarna är det man antar att de är.
Det är lätt och snabbt gjort med en spänningsprovare eller multimeter.
Men annars är det allra troligast att den svarta är fas, blå = nolla, och gulgrön = skyddsjord.
Den blanka oisolerade är "biledare", och den ansluts normalt sett till jord i en ände, eller bägge ändarna, så det ser helt korrekt ut det där.
In infravärmare ska du ansluta med fas -> svart (är det en ny infra så är den ledaren troligen brun, eller märkt L t.ex.)
och nollan till blå (är troligen blå i infran, eller märkt N)
och slutligen gul/grön, som troligen har samma färg i infravärmaren, eller en anslutning märkt med en jord-symbol.
Ja, och låt den blanka fortsatt vara ansluten sådär, dvs 2x gul/grön + biledare ansluten på den plinten.
Men annars är det allra troligast att den svarta är fas, blå = nolla, och gulgrön = skyddsjord.
Den blanka oisolerade är "biledare", och den ansluts normalt sett till jord i en ände, eller bägge ändarna, så det ser helt korrekt ut det där.
In infravärmare ska du ansluta med fas -> svart (är det en ny infra så är den ledaren troligen brun, eller märkt L t.ex.)
och slutligen gul/grön, som troligen har samma färg i infravärmaren, eller en anslutning märkt med en jord-symbol.
Ja, och låt den blanka fortsatt vara ansluten sådär, dvs 2x gul/grön + biledare ansluten på den plinten.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Ok, tack för detaljerat svar!Mikael_L skrev:
Egentligen bör man snabbt kontrollera att de olika ledarna är det man antar att de är.
Följdfråga till gruppen: den andra infravärmaren måste jag koppla lite längre bort och dra en kabel från en annan dosa som matar in en Plejd (se bild). Blir det bra med en tredelad kopplings klämma för ledare, jord och nolla och koppla den nya kabeln dit? Då får Plejd sitt och jag får en ny kabel till infravärmaren, tänker jag(?)Mikael_L skrev:
Ja, och låt den blanka fortsatt vara ansluten sådär, dvs 2x gul/grön + biledare ansluten på den plinten
Hälsningar
Eva
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går bra, använd Wago. Så länge inte Plejden driver något som också drar mycket ström?S Sveva skrev:Följdfråga till gruppen: den andra infravärmaren måste jag koppla lite längre bort och dra en kabel från en annan dosa som matar in en Plejd (se bild). Blir det bra med en tredelad kopplings klämma för ledare, jord och nolla och koppla den nya kabeln dit? Då får Plejd sitt och jag får en ny kabel till infravärmaren, tänker jag(?)
Hälsningar
Eva[bild]
Sätt gärna nolla och fas på en separat wago och sen en kort stump FK till plejd-pucken, så man inte skarvar ledarna som ska dra hög ström till infravärmaren på pljedpuckens lilla fjösiga kopplingsplint.
Tekniskt och teoretiskt ska det gå bra, men i praktiken är det lite av att be om problem.
Tekniskt och teoretiskt ska det gå bra, men i praktiken är det lite av att be om problem.
Den är skyddsjord altså extra skydd mot skada på kabeln = vanlig jord. Jord på gröngul. blå= nolla svart/brun = fas. Är bara enfas inte trefasS Sveva skrev:Hej medlemmar!
Tack på förhand!
Eva
Du får inte göra detta själv och jag ser redan i den bilden potentiell brandfara snälla ta in en elektriker!!S Sveva skrev:Följdfråga till gruppen: den andra infravärmaren måste jag koppla lite längre bort och dra en kabel från en annan dosa som matar in en Plejd (se bild). Blir det bra med en tredelad kopplings klämma för ledare, jord och nolla och koppla den nya kabeln dit? Då får Plejd sitt och jag får en ny kabel till infravärmaren, tänker jag(?)
Hälsningar
Eva[bild]
Jo jag skall tala om hur du skall göra : Ring till en elfirman... Inget du skall eller får göra, för eftersom du har du ingen aning. Och lita inte på låtsas elektrikerna som finns på FB. Ring till en elektriker.S Sveva skrev:Hej medlemmar!
Tack på förhand!
Eva
Bry dig inte om dystergökarna och orospridarna som kom in här senast.
(du kan lika gärna sätta dom på ignore-listan direkt, det kommer aldrig något värdefullt från dem)
Det du vill göra är enormt basic, ställ hemskt gärna frågor här om du känner dig det minsta osäker, så ska du se att du får till det där precis lika bra som om du tar hem någon elektriker.
(du kan lika gärna sätta dom på ignore-listan direkt, det kommer aldrig något värdefullt från dem)
Det du vill göra är enormt basic, ställ hemskt gärna frågor här om du känner dig det minsta osäker, så ska du se att du får till det där precis lika bra som om du tar hem någon elektriker.
Är inte hundra, men vill minnas att jag hört att det inte är godkänt med dubbla ledare på plint på plejdpuckarna.Mikael_L skrev: