836 läst ·
19 svar
836 läst
19 svar
Hur koppla trappströmbrytare 2 knappar
Om ovan inte fungerar: Kontrollmät dina trådar. Du kan ha råkat ut för en mindre rolig koppling där man går med en tråd från vardera brytare till lampa och istället för att bryta fas växlar mellan fas och noll på trådarna.
Fas+Noll = Lyser
Noll+Noll = Släckt
Fas+Fas = Släckt
Denna fulkoppling är direkt livsfarlig, men tyvärr förekommer den lite här och där. Tidigare även i en hall hemma hos mig själv, innan jag insåg vad det var och drog om.
Fas+Noll = Lyser
Noll+Noll = Släckt
Fas+Fas = Släckt
Denna fulkoppling är direkt livsfarlig, men tyvärr förekommer den lite här och där. Tidigare även i en hall hemma hos mig själv, innan jag insåg vad det var och drog om.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej det tror jag inte, rätta mig gärna. Ville bara visa att det borde vara omöjligtnisse123 skrev:
att få sparkoppling 1 mellantråd att fungera lika bra som 2 mellantrådar.
Vi har ju bara 2 växlande brytare samt 1 ledning i mellan. Om brytare1 står fel kan du inte släcka
på brytare 2 osv. Visa gärna hur det kan lösas med ett enkelt kopplingsschema.
Jag har i ärlighetens namn inte träffat på sparkoppling som fungerat speciellt många gånger på drygt 15 år därför brukar vi alltid koppla om till ren trappomkastning med 2 mellan trådar. Då har man bara matning från ett håll till lamp-uttaget och det känns mer rätt. Om det är ont om plats i rör osv brukar det oftast gå att lösa med en plejd någonstans då kan den styras med bara 1 tråd från flera brytare.
För övrigt är jag nyfiken på hur det gått för TS.
Jag kan ju berätta att sparkopplingen är det i särklass vanligaste sättet att koppla trappkopplingar. Och att det skulle skilja i funktion mellan sparkoppling och en koppling med fas i ena och tändtråd i andra brytaren är väl inte riktigt sant.M Mrstenake skrev:Nej det tror jag inte, rätta mig gärna. Ville bara visa att det borde vara omöjligt
att få sparkoppling 1 mellantråd att fungera lika bra som 2 mellantrådar.
Vi har ju bara 2 växlande brytare samt 1 ledning i mellan. Om brytare1 står fel kan du inte släcka
på brytare 2 osv. Visa gärna hur det kan lösas med ett enkelt kopplingsschema.
Jag har i ärlighetens namn inte träffat på sparkoppling som fungerat speciellt många gånger på drygt 15 år därför brukar vi alltid koppla om till ren trappomkastning med 2 mellan trådar. Då har man bara matning från ett håll till lamp-uttaget och det känns mer rätt. Om det är ont om plats i rör osv brukar det oftast gå att lösa med en plejd någonstans då kan den styras med bara 1 tråd från flera brytare.
För övrigt är jag nyfiken på hur det gått för TS.
Ps
Med sparkoppling drar man en mellantråd från P/L till P/L, fas till "pil ut i (bägge brytarna) och tändtråden till den andra pil ut (i bägge brytarna)
Redigerat:
E elmont skrev:Jag kan ju berätta att sparkopplingen är det i särklass vanligaste sättet att koppla trappkopplingar. Och att det skulle skilja i funktion mellan sparkoppling och en koppling med fas i ena och tändtråd i andra brytaren är väl inte riktigt sant.
Ps
Med sparkoppling drar man en mellantråd från P/L till P/L, fas till "pil ut i (bägge brytarna) och tändtråden till den andra pil ut (i bägg
Jo det stämmer, du har rätt!. Var lite för snabb i tanken. Men som sagt jag har mest sett den trapp kopplingen med 2 mellantrådar och föredrar den då man endast matar lampan från en tändtråd. Kan tänka att sparkoppling är ett alternativ då man jobbar med utvändig installation eller om man har ont om plats i rör. Annars ser jag inte så stor anledning till detta. På TS bilder var det bara 3 trådar i en dosa och ingen nolledare, då såg jag inte att sparkoppling var nödvändigt. Sedan som sagt talar den vita tråden för det du säger då den troligtvis var matande fas.E elmont skrev:Jag kan ju berätta att sparkopplingen är det i särklass vanligaste sättet att koppla trappkopplingar. Och att det skulle skilja i funktion mellan sparkoppling och en koppling med fas i ena och tändtråd i andra brytaren är väl inte riktigt sant.
Ps
Med sparkoppling drar man en mellantråd från P/L till P/L, fas till "pil ut i (bägge brytarna) och tändtråden till den andra pil ut (i bägge brytarna)
Klicka här för att svara