Hej,
Jag håller på att snygga till i källaren och har en taklampa som styrts med 2 lampknappar som är riktigt slitna, jag vill alltså byta dessa till fräschare modeller.
Det har tidigare gått att tända/släcka taklampan i båda ändarna av rummet med de 2 lampknapparna som sitter på vardera sida. Jag har nu testat installera de nya knapparna med får det inte att funka hur jag än kopplar in kablarna, detta trots hjälp av diverse kopplingsscheman och filmer online.
Är det dags att kasta in handduken och ringa elektrikern, eller är det någon intelligent människa här som kan berätta hur jag ska göra?
Hur kablarna var anslutna till gamla strömbrytaren på ena sidan rummet (4 kablar)
Hur kablarna var anslutna till gamla strömbrytaren på andra sidan rummet (3 kablar), tyvärr hann jag inte ta bild på hur de satt fast innan jag tog lös dem, men jag är 100% på att grön var uppe.
Hur gamla brytaren ser ut i dess två lägen (vita kablar var inkopplade vänster nertill på bild, grön uppe till häger och blå nere till vänster)
Jag håller på att snygga till i källaren och har en taklampa som styrts med 2 lampknappar som är riktigt slitna, jag vill alltså byta dessa till fräschare modeller.
Det har tidigare gått att tända/släcka taklampan i båda ändarna av rummet med de 2 lampknapparna som sitter på vardera sida. Jag har nu testat installera de nya knapparna med får det inte att funka hur jag än kopplar in kablarna, detta trots hjälp av diverse kopplingsscheman och filmer online.
Är det dags att kasta in handduken och ringa elektrikern, eller är det någon intelligent människa här som kan berätta hur jag ska göra?
Hur kablarna var anslutna till gamla strömbrytaren på ena sidan rummet (4 kablar)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur kablarna var anslutna till gamla strömbrytaren på andra sidan rummet (3 kablar), tyvärr hann jag inte ta bild på hur de satt fast innan jag tog lös dem, men jag är 100% på att grön var uppe.
Logga in
Skapa konto
Hur gamla brytaren ser ut i dess två lägen (vita kablar var inkopplade vänster nertill på bild, grön uppe till häger och blå nere till vänster)
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Du måste ta reda på exakt vart trådarna går, när du vet det är det enkelt att koppla. Vet man inte det får man koppla på chans och då blir det svårt. Färgerna på trådarna hjälper inte oss att koppla men dom hjälper dig när du ska leta vart dom går. Det finns en mängd kopplingsscheman på nätet.
Moderator
· Stockholm
· 57 606 inlägg
Av de trådar du har, så är en av dem fas (el från elcentrlalen), en av trådarna går till din lampa (tändtråd). Och så har du ett par trådar mellan dina trappomkopplare.
Om du söker efter schema för trappkoppling, så finns det i huvudsak två¨varianter, dels "vanlig" trappkoppling, dels s.k sparkoppling (den kan i vissa sammanhang spara in en tråd mellan brytarna, om det även finns uttag vid den "bortre" brytaren).
Identifiera vilken tråd som går till lampan (troligen via en kopplingsdosa någonstans), och vilka trådar som går mellan dosorna.
Vi ser på första bilden att det ser ut att vara två vita trådar kopplade till samma skruv på den brytaren, finns det fler trådar i dosan som inte är kopplade till brytaren? Som kanske går vidare till ett uttag i närheten?
Om du söker efter schema för trappkoppling, så finns det i huvudsak två¨varianter, dels "vanlig" trappkoppling, dels s.k sparkoppling (den kan i vissa sammanhang spara in en tråd mellan brytarna, om det även finns uttag vid den "bortre" brytaren).
Identifiera vilken tråd som går till lampan (troligen via en kopplingsdosa någonstans), och vilka trådar som går mellan dosorna.
Vi ser på första bilden att det ser ut att vara två vita trådar kopplade till samma skruv på den brytaren, finns det fler trådar i dosan som inte är kopplade till brytaren? Som kanske går vidare till ett uttag i närheten?
På bild ett ser det ut som 2 vita kablar på samma plint på brytaren, detta borde vara matande fas. Blå Samt grön borde vara "mellan trådar" som går direkt till den brytare du kopplat ur.O OMH skrev:Hej,
[bild]
[bild]
[bild][bild]
Det som känns lite oklart på brytare 2 är den vita. Denna borde vara av annan färg och vara "tändtråden" upp till lampan. Kontrollera denna ensamma vita tråd att den går direkt till den lampa du vill tända och inget annat. (Den skall i alla fall inte vara fas, om det är fasen som ligger dubbelt på bild 1)
Se till att köpa 2 st strömbrytare trapp,
Koppla på första brytare (2 vita faser) på L och mellan trådar blå och grön på de andra utgående plintarna. På brytare 2 kopplar man den ensamma vita på L (tändtråd till lampa) samt blå och grön på utgående plintar.
(svaret bygger ju på de bilder du skickat, att det fungerat tidigare och givetvis att man inte gjort någon konstig koppling där eventuella kablar byter färg i någon dosa på vägen. Det kan vara sparkoppling om du har fas på båda brytarna men då har du inte kunnat tända/släcka helt oberoende av om motsatt knapp är till/från, detta är helt klart sämre för att lampan matas då från 2 olika ställen. Ingen "ren" tändtråd. Jag skulle i så fall försöka koppla om till ren trapp omkastning)
Redigerat:
Det går in en röd tråd som jag tror är jord som går till uttaget bredvid brytaren. Det uttaget går på samma säkring som brytarna i rummet.H hempularen skrev:Av de trådar du har, så är en av dem fas (el från elcentrlalen), en av trådarna går till din lampa (tändtråd). Och så har du ett par trådar mellan dina trappomkopplare.
Jag har 2st trapp-brytare med detta kopplingsschema på baksidan. Jag har tstat att koppla de vita trådarna på båda brytarna till L och sedan testat alla variationer av blå/grön på de andra två markerade kopplöingarna på de båda brytarna. Det som oftast händer är att det går att tända/släcka på brytare 1 men då händer inget när jag trycker på den brytare 2. Släcker jag brytare 1 och tänder brytare 2 händer inte längre något om jag trycker på brytare 1.M Mrstenake skrev:På bild ett ser det ut som 2 vita kablar på samma plint på brytaren, detta borde vara matande fas. Blå Samt grön borde vara "mellan trådar" som går direkt till den brytare du kopplat ur.
Det som känns lite oklart på brytare 2 är den vita. Denna borde vara av annan färg och vara "tändtråden" upp till lampan. Kontrollera denna ensamma vita tråd att den går direkt till den lampa du vill tända och inget annat. (Den skall i alla fall inte vara fas, om det är fasen som ligger dubbelt på bild 1)
Se till att köpa 2 st strömbrytare trapp,
Koppla på första brytare (2 vita faser) på L och mellan trådar blå och grön på de andra utgående plintarna. På brytare 2 kopplar man den ensamma vita på L (tändtråd till lampa) samt blå och grön på utgående plintar.
(svaret bygger ju på de bilder du skickat, att det fungerat tidigare och givetvis att man inte gjort någon konstig koppling där eventuella kablar byter färg i någon dosa på vägen. Det kan vara sparkoppling om du har fas på båda brytarna)
Då är det något annat som felar, en av alla olika kopplingar skall fungera, har du verkligen provat alla varianter ?? Det kan ju kopplas på 6 olika sätt i varje brytare, så totalt 36 olika kopplingsvarianter.O OMH skrev:
Har uppdaterat min första text. och med en bild. Se om du inte kan koppla om blå/grön kabel så de blir mellan trådar i stället, de skall då gå hela vägen mellan brytarna utan avbrott eller inkoppling till annat. Ta sedan den ensamma vita på bild 2 (om det nu är fasen) och byt den till ensam tändtråd till lampans uttag. Då får du en riktig och fungerande trappomkastare. Hur mellan trådarna är kopplade på brytarna blir i det fallet oviktigt.O OMH skrev:Jag har 2st trapp-brytare med detta kopplingsschema på baksidan. Jag har tstat att koppla de vita trådarna på båda brytarna till L och sedan testat alla variationer av blå/grön på de andra två markerade kopplöingarna på de båda brytarna. Det som oftast händer är att det går att tända/släcka på brytare 1 men då händer inget när jag trycker på den brytare 2. Släcker jag brytare 1 och tänder brytare 2 händer inte längre något om jag trycker på brytare 1.
nisse123 skrev:
Har uppdaterat min första text. och med en bild. Se om du inte kan koppla om blå/grön kabel så de blir mellan trådar i stället, de skall då gå hela vägen mellan brytarna utan avbrott eller inkoppling till annat. Ta sedan den ensamma vita på bild 2 (om det nu är fasen) och byt den till ensam tändtråd till lampans uttag. Då får du en riktig och fungerande trappomkastare. Hur mellan trådarna är kopplade på brytarna blir i det fallet oviktigt.O OMH skrev:Jag har 2st trapp-brytare med detta kopplingsschema på baksidan. Jag har tstat att koppla de vita trådarna på båda brytarna till L och sedan testat alla variationer av blå/grön på de andra två markerade kopplöingarna på de båda brytarna. Det som oftast händer är att det går att tända/släcka på brytare 1 men då händer inget när jag trycker på den brytare 2. Släcker jag brytare 1 och tänder brytare 2 händer inte längre något om jag trycker på brytare 1.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 806 inlägg
Den enda du behöver ta reda på är hur den gamla strömbrytaren fungerar. Den du har på bild har en ingång som växlar mellan två utgångar. Ingången motsvarar "L" på en modern brytare och utgångarna "pil".O OMH skrev:
Av bilderna ser det ut som att terminalen uppe till höger växlar mellan de två utgångarna undertill. Detta kan du bekräfta genom att ohmmäta strömbrytaren.
Förutsatt att den gamla strömbrytare var rätt kopplad, att den fungerade, då kan du därefter koppla in den nya på samma sätt. Man behöver inte kontrollera något, t.ex varför du har två vita på en av utgångarna. Bara koppla in likadant. Du ska aldrig "prova", utan koppla rätt från början.
Du måste kolla vilken anslutning som är P på dom gamla brytarna och vilken färg på ledarna som har varit inkopplade där för att sedan lägga in dom på motsvarande P på nya brytarna för en trappkoppling kan göras på 3 olika sätt + kolla att dom nya brytarna verkligen är trappbrytare