Är osäker på om det är rätt kopplat på den här induktionshällen. Någon som kan hjälpa?

• Elanslutning av induktionshäll med kopplingsschema, synliga ledningar i olika färger och en fyrpolig kontakt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Ledsen
Magnus E K och 3 till
  • Laddar…
Utan att se hela kopplingsschemat så säger jag, nej det är inte rätt kopplat. Man lägger aldrig en gulgrön jordkabel på en N-märkt plint.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Varför är bara en fas inkopplad?

Fairlane
useless useless skrev:
Varför är bara en fas inkopplad?
Det är två faser, en svart som syns dåligt.

Problemet är väl gulgrön på N2

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:

Jag var partiellt blind... Ja, förmodligen är det en sån där modern dubbelisolerad häll som inte ska jordas.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
U Ulrik Ring skrev:
Är osäker på om det är rätt kopplat på den här induktionshällen. Någon som kan hjälpa?
Har du kopplat själv?

Fairlane Fairlane skrev:

Ja den svarta är lite otydlig. Där är bara 4 platser på plinten, så var ansluter jag skyddsjorden?

U Ulrik Ring skrev:
Ja den svarta är lite otydlig. Där är bara 4 platser på plinten, så var ansluter jag skyddsjorden?
Vad står det i anvisningarna? Hur ser typskylten ut?

Varför tror du att skyddsjorden ska sitta just där?

Om hällen har märket med två fyrkanter i varandra så är den dubbelisolerad och skall INTE skyddsjordas.

Ta en bättre bild så man ser hela kopplingsschemat.

Men jag misstänker att du ska bygla mellan N1 och N2.

Skyddsjorden ska som sagt definitivt inte vara ansluten i N1. Det kommer troligen utlösa din jordfelsbrytare…

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
U Ulrik Ring skrev:
Om det är en dubbelisolerad häll för du likadant som med den grå. Vi vet dock inte vad du köpt för häll så vi vet inte det.

useless useless skrev:
Vad står det i anvisningarna? Hur ser typskylten ut?

Varför tror du att skyddsjorden ska sitta just där?
Min gamla häll hade jordanslutning, jag tog den kabeln till den nya hällen. Försöker se om jag hittar någon information om att den är dubbelisolerad och inte behöver jordas

Jo den har fyrkantsymbolen. Så då tar jag bort jorden.

• Etikett på en Electrolux inbyggnadshäll med tekniska specifikationer och fyrkantsymbol synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fairlane Fairlane skrev:
Om det är en dubbelisolerad häll för du likadant som med den grå. Vi vet dock inte vad du köpt för häll så vi vet inte det.
En Electrolux 300 HHI628S

mexitegel mexitegel skrev:
Ta en bättre bild så man ser hela kopplingsschemat.

Men jag misstänker att du ska bygla mellan N1 och N2.

Skyddsjorden ska som sagt definitivt inte vara ansluten i N1. Det kommer troligen utlösa din jordfelsbrytare…
useless useless skrev:
Har du kopplat själv?
Ja, egen koppling

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.