Det man först måste göra är en översyn om hur man belastar sitt system.
Man har i vanliga hushåll minst 10 olika saker som drar upp emot 10 A. Det gör att man kan belasta varje fas med över 30 A. Man belastar ju inte alla samtidigt men ska man "balansera" måste man ha klart för sig vad som kommer att användas samtidigt.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Ganska enkelt komma upp i nivåerna om tvättmaskin råkar vara på sin topp, diskmaskin är på sin topp och man kanske värmer ugnen. Sen råkar bergvärmepumpen gå i gång. Alla har ju inte vedeldning eller fjärrvärme.

Men snedraget är det absolut och det går ju göra nåt och det är att sätta om förbrukare till olika faser. Då alla maskiner går ju ej på 3 fas.
Och därför tvättar och diskar man inte när man lagar mat.

kisumisu
pacman42 pacman42 skrev:
Och därför tvättar och diskar man inte när man lagar mat.
Lätt om man är bara några stycken i familjen.

Men hur gör man när man har flera tvättmaskiner med tvätt. Ibland att man måste köra två diskmaskiner eller diskar du för hand det som inte får plats i maskinen?

Är lösningen att köpa två maskiner som man styr med timer och diverse puckar? Någon måste ju tömma maskinen också.

Visst disk kan man köra över natten och låta stå. Men jag har i alla fall ingen lust börja tömma tvätt direkt jag vaknat och behöva vakna än tidigare upp. Men det kanske är bara jag 😂

kisumisu kisumisu skrev:
Lätt om man är bara några stycken i familjen.

Men hur gör man när man har flera tvättmaskiner med tvätt. Ibland att man måste köra två diskmaskiner eller diskar du för hand det som inte får plats i maskinen?

Är lösningen att köpa två maskiner som man styr med timer och diverse puckar? Någon måste ju tömma maskinen också.

Visst disk kan man köra över natten och låta stå. Men jag har i alla fall ingen lust börja tömma tvätt direkt jag vaknat och behöva vakna än tidigare upp. Men det kanske är bara jag 😂
Jag vet de som är många i familjen har två diskmaskiner, en för ren och en för smutsig disk. Om man nu inte kan planera. Vi kunde dock planera även när vi bodde fyra i hushållet.

Jag upplever dock att risken för att en säkring går är större än att jag skulle få en hög effekttariff.

P
En normalbegåvad elektriker bör få till det rätt skapligt med fördelning över faserna vid centralbyte då den där centralen har sett sitt bäst före datum för ett bra tag sen..

Ev kan man ju sätta styrda relän som ser till att varmvattenberadare ,värmepump inte kör samtidigt som det är matlagning och att inte tvättmaskin och golvvärme med mera inte går igång samtidigt

Finns många olika vägar till såna funktioner allt från enkelt effektvakt till smarta hem grejer som kan styra till tids styrda reläer / kontaktor som ser till att vissa eltörstiga grejer inte går för fullt samtidigt om allt annat går..

Vilket system som är lämpligast beror på vem som ska installera och om det finns nåt intresse hos dom som bor där att lära sig nåt om det eller om det bara ska funka..

i vissa fall kan saker behöva separeras och lite kabeldragning kan behövas men ofta går det att bara balansera laster bättre mellan faserna alt styra några stora föbrukare så dom inte går alla samtidigt som man ska laga mat ..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.