Vad har hänt med dessa lödpunkter, kinakvalle och bara returnera?

Kretskort med USB-C-kontakt och lödpunkter, markering av defekta lödpunkter i rött. Tekst: "Vad har hänt med dessa lödpunkter, kinakvalle och bara returnera?
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

inget att bry sig.

dessa brukar vara typiskt testpunkter för kontroll av produkten under produktion och används normalt inte efter detta - själv gissar jag att det är en markering med en penna att tex. att den har passerat en viss teststation.

X xxargs skrev:
inget att bry sig.

dessa brukar vara typiskt testpunkter för kontroll av produkten under produktion och används normalt inte efter detta - själv gissar jag att det är en markering med en penna att tex. att den har passerat en viss teststation.
Jag måste löda ihop mittenparet för att få ut 28V ur den. Det går inte bort med T-sprit

Du behöver skrapa bort det så du kan löda på kopparen under.

MultiMan
Kan det vara lödmask som kommit fel? Jag hade provat att skrapa försiktigt med spetsen på en skalpell eller liknande. Det krävs rätt aggressiva kemikalier för att lösa den, men aceton kan funka, annars får du skaffa de specialmedel finns för ändamålet. Men eftersom det är så liten yta hade jag provat mekaniskt först.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Jo får prova. Så jävla smått bara

MultiMan
Du är ju ung och frisk! 🤓

Jag använder mikroskop, annars är det svårt i min ålder. Finns massa olika för rätt lite pengar om man så vill, även med skärm och allt. Bästa budgetalternativ från EU är nog https://amzn.eu/d/0b065Bc3 .

MultiMan MultiMan skrev:
Du är ju ung och frisk! 🤓

Jag använder mikroskop, annars är det svårt i min ålder. Finns massa olika för rätt lite pengar om man så vill, även med skärm och allt. Bästa budgetalternativ från EU är nog [länk] .
Ung är jag, men bra syn har jag icke. :)
Köpte en sådan här på AliExpress kan använda en arm för förstoringsglas 🤣

https://www.aliexpress.com/item/1005006095852663.html

Ha en skapell eller annan lite mer robust kniv så skrapar man av ytan ganska lätt - sådant fick man göra hela tiden för att skarpa bort lite av lödmasken i samband med kretskortsreparationer för många år sedan.

lödmasken är oftast av någon epoxy-blandning så det är inget som löses upp enkelt, men i teorin kan man använda torr, vattenfri ättiksyra och en massa tid för att mjuka upp epoxi - som tex. att öppna upp inkapslingar för att se vad som går sönder i tex IC-kretsar vid felanalys då man fräste bort så mycket av kapslingen som möjligt och innersta ytan mot själva IC-kretsen hade oftast en lager epoxy.

---

Det var kris för många år sedan (precis början av 1990-talet) efter en jordbävning i japan där hela chipindustrin bävade för konsekvenserna var att i japan fanns en enda liten tillverkare av denna epoxymassa för närmast chip-ytan och den var väldig specifik som gjorde att det inte fans någon given ersättare då just denna utmärkte sig att den hade mycket låg nivå av alfastrålning pga. radioaktiv sönderfall och en enda sådan sönderfall kunde räcka för att ge bitflipp av tex RAM-minnets data i datorer...

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Ser ut att det gick bra med en hobbykniv

Elektronisk kretskortskomponent modifierad med hobbykniv.
Skapa konto

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Sjukt pilligt att löda. Använde mejselspetsen. La den över båda punkterna och applicerade tenn i mitten. Med lite fluss så rann det ut okej.

140W USB-C doppvärmare 😂

USB-C laddare kopplad till konsumentelektronik, en blå kastrull används ovanpå en induktionshäll, kabel draget in i kastrullen.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.