Hej jag undrar om det finns någon möjlighet att ha dynamisk fasbalansering för husets olika faser?

Jag veta att man ska försöka balansera de tyngre lasterna jämnt, men det är ju inte en perfekt lösning. Medans man har belysning, uttag, etc sprida över dem.

så istället för att det kanske blir 9A Fas1, 26A Fas 2, 12A Fas 3, för att man körde igång spisen, ugnen, vattenkokaren och datorn etc( bara exempel) så blir faserna grovt obalanserade när huvudsäkringen är på 25A ibland

När jag söker efter information så kommer det bara upp om om fasbalansering för Elbilsladdning eller växelriktare för solceller och batterier etc vilket är grovt överdrivet för vad som behövs och inte ens relevanta lösningar.

• Överbelastad elfas L2 visar 26.0 A av 25 A, fas L1 och L3 visar 9.8 A respektive 13.3 A av 25 A.
Visst är det möjligt. Men Det blir en ganska dyr apparat och den kommer att ha en egenförbrukning som inte är försumbar. I praktiken brukar det ju fungera för de flesta att bara fördela det fast mellan faserna. Inte så bra att man aldrig överskrider säkringarnas märkström. Men bra nog för att säkringar sällan skall lösa. Jag tror inte det är en slump att systemet @snaggletooth länkar inte är prissatt på hemsidan.

• Gilla
Attitudeswe och 2 till
  • Laddar…
Men är det något direkt problem? Går huvudsäkringarna?

S SirKnasen skrev:
Men är det något direkt problem? Går huvudsäkringarna?
Ja det har gjort det ofta då och då. Men bara en fas som då överbelastas så man behöver extra hög huvudsäkringen i onödan

Vad ligger på den fasen, och hur är möjligheterna att flytta om lite?

Myarter Myarter skrev:
Ja det har gjort det ofta då och då. Men bara en fas som då överbelastas så man behöver extra hög huvudsäkringen i onödan
Det är ganska vanligt att det för det mesta är samma huvudsäkring som löser. Visst kan man lösa problemet genom en apparat som balanserar lasten mellan faserna. Men att betala för en större huvudsäkring är billigare för överskådlig tid. Att flytta om enfaslaster så att de är bättre fördelade mellan faserna är ännu billigare. En annan variant är en effektvakt som kan stänga av förvalda stora laster vid hög belastning. Dyrare än omfördelning. Billigare än apparaten du efterfrågar.

• Gilla
Togge123
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Ferroamp har det du söker:
[länk]
Hur fungerar detta, mellanlandar man i likströmsvärlden?

Fotografen Fotografen skrev:
Hur fungerar detta, mellanlandar man i likströmsvärlden?
Det finns lite beskrivet om du följer länken. Ja det mellanlandar i likström vilket gör det till en rationell funktion om man redan har kraftelektroniken i form av en solcellsanläggning.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Det jag funderar över isf är dels total verkningsgrad, dels mängden övertoner i en värld som redan kan vara tämligen rik på dylika?

En 25A diazed säkring klarar ju 30A i minst en timme. 35A i minst 10min.
Så vad tusan gör du för att den ska brinna?
Kör du tvätt, tork, diskmaskin, dusch/vvb, spis, ugn, vattenkokaren, dammsuger, svetsar och elbilsladdning samtidigt?

• Älska
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Det jag funderar över isf är dels total verkningsgrad, dels mängden övertoner i en värld som redan kan vara tämligen rik på dylika?
Om du funderar över det så föreslår jag att du läser vad de skriver om användningsområdet på hemsidan. Det är inte så utförligt. Men lite skriver de. Om man har solceller och en växleriktare till elnätet så blir ju problemet med verkningsgrad och övertoner varken större eller mindre för att man lägger till balanseringsfunktionen. Har man inte solceller är det antagligen ett väldigt dyrt sätt att balansera lasten mellan faserna.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Det är ungefär det jag kommit fram till efter att ha läst det de skriver, men det finns inga detaljer.

Om elektrikern gjort ett bra jobb så är detta normalat inte ett problem, man lägger exempelvis ugnen på en annan än dom 2 faser som spisen använder då dom ofta används samtidigt. Tvätt, diskmaskin och torktumlare på varsin osv. Varmvattenberedare bör vara 2 eller 3 fas.

S SirKnasen skrev:
En 25A diazed säkring klarar ju 30A i minst en timme. 35A i minst 10min.
Så vad tusan gör du för att den ska brinna?
Kör du tvätt, tork, diskmaskin, dusch/vvb, spis, ugn, vattenkokaren, dammsuger, svetsar och elbilsladdning samtidigt?
Jo nu så hade jag 16A huvudusäkringar innan. Och har 20A, inte 25 som jag av misstag skrev. Lite äldre elcentral som ska bytas till lite modernare hoppas jag.

• Äldre elcentral med märkning av säkringar: 16A för spis, ugn, 10A för bottenvåning/övervåning; huvudbrytare 20A. Renovering planerad för modernisering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.