Hej!
Skulle koppla till fjärrströmbrytare till min trappbrytare. Men det krånglar lite. Har två separata lampor kopplade som tänds och släcks samtidigt via två trappbrytare!
Har fas och nolla vid ena strömbrytaren men funkar inte något bra. Bifogar lite bilder hur det ser ut bakom. Skulle kanske tänka mig att bara ha en fast brytare och sedan bara en MTHT-1806, men ser inget schema som visar anslutningen. Bifogar bilder på strömbrytaren som kan ersättas av MTHT-1806 samt första lampan.
Alternativt att man behåller bägge strömbrytare och lägger till MTHT-1806.
Tacksam för lite input!😊

• Elinstallation med kablar och kopplingar bakom en strömbrytare, där flera ledningar sammanfogas med kopplingsplintar, ses från sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kablar och kopplingsblock bakom strömbrytare, förberett för att ersättas med fjärrströmbrytare MTHT-1806.
    Skapa konto
Tyvärr inga bra bilder eller beskrivning.
Ska du ha en MWMR-2300 i en trappkoppling så ska utgången från trappbrytaren, där nu tändtråden är ansluten, kopplas till mottagarens styringång "S".
Befintlig tändtråd ansluts till mottagarens utgång "L med pil".

Fas och neutralledare kopplas till mottagaren.

Vill du ta bort en av trappomkopplarna så kan du bara lossgöra och lägga ihop inkommande och utgående mellantrådar i en wago-klämma.

E etompau skrev:
Tyvärr inga bra bilder eller beskrivning.
Ska du ha en MWMR-2300 i en trappkoppling så ska utgången från trappbrytaren, där nu tändtråden är ansluten, kopplas till mottagarens styringång "S".
Befintlig tändtråd ansluts till mottagarens utgång "L med pil".

Fas och neutralledare kopplas till mottagaren.

Vill du ta bort en av trappomkopplarna så kan du bara lossgöra och lägga ihop inkommande och utgående mellantrådar i en wago-klämma.
Hej! Tack för svar! Trodde nog att jag hade koll! Problemet är nog inte vid strömbrytaren. Har kopplat vid Elektrisk kopplingsbox med Nexa-modul och exponerade kablar, inklusive bruna, blåa och svarta, kopplade till en strömbrytarpanel.
Skapa konto
strömbrytaren enligt din och Nexa tycker jag, men då är det dött!

Tror att det är vid närmaste lamputtag som problemet är!
De med fas och trewago är det ström på och den från lampa tvåwago är död.
I de som det är treWago är det en skarv mellan.
Det som jag tycker verkar konstigt att den bruna som är kopplad till lampan är strömlös. Kanske något bättre bild på det hela Eluttag med flera sladdar kopplade till wagoklämmor, en brun kabel verkar sakna ström, i ett försök att felsöka elektriskt problem.
Skapa konto
Eluttag med flera sladdar kopplade till wagoklämmor, en brun kabel verkar sakna ström, i ett försök att felsöka elektriskt problem.
Skapa konto

Hmm, svårt på distans att reda ut detta. Har du gjort några spänningsmätningar? Finns det 230 V på nexans L och N-terminaler?
Får du 230 V på S-ingången vid aktivering av brytare?

E etompau skrev:
Hmm, svårt på distans att reda ut detta. Har du gjort några spänningsmätningar? Finns det 230 V på nexans L och N-terminaler?
Får du 230 V på S-ingången vid aktivering av brytare?
Jo det finns, men det blir inget på S! Och det tycker jag är märkligt, eftersom Trappkopplingen funkar som tänkt utan Nexa. Och då tänker jag att borde korrekt kopplat vid lampan men något vill inte!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.