El
elmont: [citat] Den beredaren kan man koppla dels på två olika faser ELLER på fas och nolla i centralen. Skillnaden blir att med 230V får du lägre effekt än med 400V
cpalm: [citat] Jo det är klart. Nu är det ju en platsbyggd låda av byggelement, typ inbyggnad av stativ för vägghängd WC, så ingenting som har en uttalad IP-klass. Uponor har också ett för ändamålet avsett fördelarskåp Vario Push-12, men inte heller detta verkar ha en uttalad IP-klassning. Hmm, får nog kanske bli plan B att placera shunten i pannrummet våningen under. Inte optimalt när
Mikael_L: Har ni alltså 12V batterier som laddas av solpanelerna? Jag tror att 12V LED-strips borde funka bra, men batteriet lär ju ge mer typ 14V ifall det inte samtidigt är ganska hårt belastat med något annat.
Pappabjorn: [citat] Löste det sig? Jag ska göra exakt samma sak hemma nämligen :)
snaggletooth: [citat] Är det Uppsala-fallet du tänker på? Målet avskrevs av tingsrätten efter att försäkringsbolaget drog tillbaka sin anmälan.
Sebbegb: Ser ut som någon renova dosa, kan mycket väl ligga en transformator där i då drivdonet säger input 12/24V
Tummenmittihanden5: [bild] Nu så 😊 den får sitta så tills en ny knapp ska installeras! Tack så mycket för hjälpen!
pelle plåttak: [citat] Hej Ett litet förtydligande jag plockar ut lön från företaget , 45k i månaden . pensionssparar mycket privat och har kapitalförsäkringar Det jag menar är att den allmänna pensionen ser jag som en ren bonus då jag planerar att gå före statlig pensionsålder och den allmänna pensionen inte kommer inte bli så hög då jag går innan det.
Adieuadieu: [citat] Den luriga är att den ska passa in i en kåpa som ser ut såhär.
cpalm: [citat] I och för sig kan man mycket väl tänka sig att elmätaren loggar den typen av störningar. Hade ett liknande problem, visade sig vara ett skärmtak där ena konsolen skruvats rakt över en utanpåliggande kabel till utebelysningen, och med åren nött sig igenom den. 😮 Tog elektrikern en stund att megga sig fram till detta...
Dan_Johansson: Halleluja, efter 3 sorger och en besvikelse funkar det igen... Vi började med ett "Yesssss, jag mätte rätt" dock; [bild] [bild] Tips från coachen är att välja en följsam nätverkskabel, det var inte mycket plats i boxen, och min var allt annat än smidig... Sen var det en timme av att ändra inställningar i Garo-appen, starta om laddbox och lastbalansering flera gånger och sen bara
Lemon Collie: [citat] Jag har en gammal vägghylla med ojordad propp som är kopplad till 2 glödlampor, hade en sån här fungerat? Och hur kopplar man in den i väggen sen? Stoppar man bara in en sladd med eurokontakt i input-sidan av transformatorn? Och vad tycker försäkringen om det blir en olycka pga denna installation?
camaro1969: eftersom båda inte fungerar så antar jag det är något annat elfel, vore väl låg sannolikhet att båda går sönder vid samma tillfälle det lutar mer och mer åt en ny kommer denna passa i samma skåp som den jag nu har? https://www.ikea.com/se/sv/p/stenaby-ugn-med-flaekt-grillfunktion-vit-ikea-300-00600059/ den va tillräckligt lik den gamla enligt frugan :)
Bo.Siltberg: Jodå, skyddet L-N-PE är inte kattskit. Nyttan av skydd mot moder jord tror jag är mycket lägre, utom för utsatta delar utomhus. Allt handlar om sannolikhet och konsekvens...
Oldfart: Jag måste börja bli gammal, eller så är sökfunktionen på Elbutiks nya hemsida bara kass! Tack!
Bono_R: [citat] Tack för denna info @useless . Dessa prylar verkar klart intressanta. Är det något du har erfarenhet av ? Eller finns det någon annan här som har provat prylarna. /B
tveksamt: Vad är det för mätare? Finns det en HAN/P1-port? Då finns det enkla prylar att köpa att stoppa in där, be nätägaren öppna kundgränssnittet och läsa av i realtid. Exempel: HomeWizard Tibber Annars finns det mätare att ansluta ändå. Exempel: Shelly Aeotec Vad/vilka av dessa som ev. fungerar för dig beror på hur elmätaren ser ut, om det finns nätverk där den i så fall sitter och
Lunken5: [citat] Lyckades du hitta någon lösning på detta? Står nämligen lite inför samma problem
Skandiamannen: [citat] Aha, nu trillar poletten äntligen ned, tack
cpalm: [citat] Lite som att Kjell & company säljer ett okej utbud av Fluke mitt bland alla kinaprylar. Finns troligen en intressant story att berätta där... 😆
mattie_river: [citat] Alltså... jag känner mig lite dum nu. Och lite udda.... Jag vet "hur strömmen funkar" men jag lyckades inte förstå vad säljarna menade i sin beskrivning... 🫣 Tänkte inte på det med effekten och att det blir orealistiskt för installation som inte är antik. Har mätt upp perilexuttaget uttaget nu iaf. Någon har förlängt det med en "förgör det själv"-installation och
Robert-san01: Det finns lite krav på brand, gnagare, överspänningsskydd mm för lantbruk. Grunden heter LBK men vissa försäkringsbolag har egna tolkningar av LBK som de vill ska vara uppfyllda vid en elbesiktning. LBK för elinstallationer i lantbruk hittar du här: https://www.brandskyddsforeningen.se/lbk/lbk-parmen/5elhandbok/
Avemo: [citat] [citat] Är det alltså så att problemet med att lampan inte gick att släcka fanns både före och efter bytet? I korthet kan man anta att om lampan inte går att släcka så är det i installationen och inte lampan som felet finns. Du visar bild på vad som tycks vara en dubbeltrappströmbrytare. Om det är ett mekaniskt problem i den så att vipporna inte rör sig som de skall kan det
blackarrow: [citat] Schneider har en Laddbox , Schneider EVlink Home 11kW, som har DC-detektring inbyggt i laddboxen men som bryter via den externa JFBn via en shunt-trip krets. Laddboxen saknar knappar så test av DC detektering och trip är inte möjlig. Men det klunkar väl ljudligt när man trycker på testknappen på typ A JFBn.
FredrikO5: Kan nu rapportera att det enda problemet i den här soppan var Biltemas skitverktyg. Avråder starkt från att köpa 87-7802. Med Lettis egna don var det inga som helst problem. Ingen förborrning eller spikplugg behövdes.
mpostma: [citat] Vi kan väl fortsätta där om det behagar dig. Men tror inte du förklarade så mycket utan fortstäta med ditt mantra att tolka anvisningarna som är inte bör tolkas som du gör
Avemo: Jag är inte helt klar över vad frågan är. På bilden som visar inkoppling av den nya finns två varianter av beredare. En trefas och en enfas. Att döma av inkopplingsplinten är det en enfasberedare du har. Den kan kopplas antingen mellan fas och nolla för 230 V och 1000 W eller mellan två faser för 400 V och 3000 W. Om du inte har behov av att värma fort kan du koppla den enfas om du
klaskarlsson: [citat] Jag skulle inte strulat med rör där utan dragit kabeln rakt av. Känns nästa som det är mer risk för skador om rören rör sig och skaver på ngt sätt, om du inte tar ned panelen och fixerar dom förstås, men det uppfattade jag inte planen som ? Det finns kablar avsedda för utomhusliggande om du vill ha ngt stadiager, men egentligen är dom ju skyddade mot både sol, vind och
fyrafyra: Till slut körde jag med Elektroskutts rörböj (blocks). Borrade först hål genom takgipset inifrån rummet med 18 mm borr. Förstärkte ångbromsens område för genomföring med en bit grön tejp och borrade sedan igenom ångbroms+tejp med med 12 mm borr. Monterade en rörmanchett ovanför 12mm hålet och trädde igenom rörböjen. Rörböjen fixerades på en regelbit som i sin tur skruvades