Tänkte köpa en ny spis. Den gamla är från 60-talet, samma som huset. Som jag förstår, eftersom den befintliga är fast installerad måste en elektriker koppla in den, alt. installera ett uttag. Det jag undrar är om den är jordad eller inte och i så fall vad det skulle kunna kosta så att den uppfyller ev. krav. Jag antar att det inte spelar någon roll att den jag har nu drar 380V och den nya skulle dra 400V.

I övrigt undrar jag vad det är jag tittar på. Vad är den röda kabeln som verkar var kopplad till flera ställen?

• IMG_2642.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2643.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_2644.jpeg
    Skapa konto
Trefas. ingen nolla. Den röda är jord.
Dock är ovan en ”gissning”. Du får snart svar att man måste mäta för att veta :)

• Gilla
Phustercluck och 2 till
  • Laddar…
A
Dosan har en spricka i botten i keramiken. Det går nog att bara plocka ur den delen med plinten och ersätta med toppklämmor så slipper man byta hela dosan.

Håller med ovanstående att den verkar vara skyddsjordad med tre faser utan neutral som var vanligt förr.

• Gilla
Phustercluck
  • Laddar…
D
P Phustercluck skrev:
Tänkte köpa en ny spis. Den gamla är från 60-talet, samma som huset. Som jag förstår, eftersom den befintliga är fast installerad måste en elektriker koppla in den, alt. installera ett uttag. Det jag undrar är om den är jordad eller inte och i så fall vad det skulle kunna kosta så att den uppfyller ev. krav. Jag antar att det inte spelar någon roll att den jag har nu drar 380V och den nya skulle dra 400V.

I övrigt undrar jag vad det är jag tittar på. Vad är den röda kabeln som verkar var kopplad till flera ställen?
Om du har tänkt skaffa ny spis gör du det enklare för dig om du ber elektrikern dra fram nolla (du har redan de tre faserna och röd skyddsjord), men detta måste förmodligen göras från centralen, med en helt ny femledardragning och sen ett perilexuttag.

Detta eftersom det numera finns få spisar som är gjorda för 400V. Dessutom vill du kanske ha induktion och de kräver alltid nolla.

• Gilla
Phustercluck
  • Laddar…
D datja skrev:
Om du har tänkt skaffa ny spis gör du det enklare för dig om du ber elektrikern dra fram nolla (du har redan de tre faserna och röd skyddsjord), men detta måste förmodligen göras från centralen, med en helt ny femledardragning och sen ett perilexuttag.

Detta eftersom det numera finns få spisar som är gjorda för 400V. Dessutom vill du kanske ha induktion och de kräver alltid nolla.
Har du en anning hur mycket det skulle kunna kosta? Vi nämligen tänker att göra om husets el någongång i framtiden, men att kunna installera en mer moderna ugn tidigare än det skulle vara en kraftig livskvalitet höjning.

D
P Phustercluck skrev:
Har du en anning hur mycket det skulle kunna kosta? Vi nämligen tänker att göra om husets el någongång i framtiden, men att kunna installera en mer moderna ugn tidigare än det skulle vara en kraftig livskvalitet höjning.
Det borde vara max en halvdags arbete. Materialkostnaden är ledningar och uttag, dvs inte mycket.

• Gilla
Phustercluck
  • Laddar…
Du kan installera en modern spis med 400 V elementspänning på bef anslutningspunkt, och den måste installeras fast av någon som vet hur man gör. En vettig ugn är inget problem men induktionshäll utgår iom 400 V - avsaknad av nolla, det har vi konstaterat tidigare i detta forum.

Hur lång tid det tar att dra i en nolla går i praktiken inte att svara på innan man har börjat, det beror helt och hållet på hur samarbetsvillig rörinstallationen i väggen är.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Om det tar en halv dag (det kan gå snabbare förstås) hamnar du på ca: 3000 kr är min gissning.

• Gilla
Phustercluck
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.