Jag har förkortat elkabeln och satt fast de tre småkablarna på samma sätt som de satt innan. Det fungerade en stund, sedan inte. Då såg jag att den gulgröna kabel var lös. Jag satte dit den igen. Då lös lampan en sekund, sedan släcktes den.
Nu fungerar inte detta eluttag, men inte heller det andra uttaget eller värmepumpen som sitter på samma säkring. Säkringen har inte gått. Inte heller huvudsäkringen.
Hjälp?
Nu fungerar inte detta eluttag, men inte heller det andra uttaget eller värmepumpen som sitter på samma säkring. Säkringen har inte gått. Inte heller huvudsäkringen.
Hjälp?
Hur som helst, gul/grön och blå har på något sätt bytt plats med varandra.
utan att mäta är det omöjligt att veta.
Och för att koppla el, kanske man borde vara lite mer påläst, eller van.
Men självklart kommer vi alla försöka hjälpa dig så mycket som det går.
Jag är ingen elektriker.
Men förutsatt att du har
Brun fas
Blå nolla
Gulgrön jord
Så har du bytt plats på jord och nolla.
Jorden ska sitta i mitt-stiftet, likt det gör vid överkopplande till andra sidan.
Jag är ingen elektriker.
Men förutsatt att du har
Brun fas
Blå nolla
Gulgrön jord
Jorden ska sitta i mitt-stiftet, likt det gör vid överkopplande till andra sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Halledar. Hur dåligt är mitt närminne egentligen? Jag var så säker att jag satte tillbaka allt precis som det satt innan.K Kanelbullen123 skrev:utan att mäta är det omöjligt att veta.
Jag är ingen elektriker.
Men förutsatt att du har
Brun fas
Blå nolla
Gulgrön jord
[bild]
Jag gjorde som du sa och nu fungerar allt.
Och nej, du tolkar helt rätt - jag kan inget om el. Vi har skaffat ett hus för första gången i våra liv och det är så mycket vi inte vet. Stort tack för din pedagogiska förklaring!
Moderator
· Stockholm
· 57 905 inlägg
Men menar du att varken säkringar eller jordfelsbrytare i centralen hade löst ut?