Jag har förkortat elkabeln och satt fast de tre småkablarna på samma sätt som de satt innan. Det fungerade en stund, sedan inte. Då såg jag att den gulgröna kabel var lös. Jag satte dit den igen. Då lös lampan en sekund, sedan släcktes den.
Nu fungerar inte detta eluttag, men inte heller det andra uttaget eller värmepumpen som sitter på samma säkring. Säkringen har inte gått. Inte heller huvudsäkringen.
Hjälp?
Nu fungerar inte detta eluttag, men inte heller det andra uttaget eller värmepumpen som sitter på samma säkring. Säkringen har inte gått. Inte heller huvudsäkringen.
Hjälp?
Hur som helst, gul/grön och blå har på något sätt bytt plats med varandra.
utan att mäta är det omöjligt att veta.
Och för att koppla el, kanske man borde vara lite mer påläst, eller van.
Men självklart kommer vi alla försöka hjälpa dig så mycket som det går.
Jag är ingen elektriker.
Men förutsatt att du har
Brun fas
Blå nolla
Gulgrön jord
Så har du bytt plats på jord och nolla.
Jorden ska sitta i mitt-stiftet, likt det gör vid överkopplande till andra sidan.
Jag är ingen elektriker.
Men förutsatt att du har
Brun fas
Blå nolla
Gulgrön jord
Jorden ska sitta i mitt-stiftet, likt det gör vid överkopplande till andra sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Halledar. Hur dåligt är mitt närminne egentligen? Jag var så säker att jag satte tillbaka allt precis som det satt innan.K Kanelbullen123 skrev:utan att mäta är det omöjligt att veta.
Jag är ingen elektriker.
Men förutsatt att du har
Brun fas
Blå nolla
Gulgrön jord
[bild]
Jag gjorde som du sa och nu fungerar allt.
Och nej, du tolkar helt rätt - jag kan inget om el. Vi har skaffat ett hus för första gången i våra liv och det är så mycket vi inte vet. Stort tack för din pedagogiska förklaring!
Moderator
· Stockholm
· 57 905 inlägg
Men menar du att varken säkringar eller jordfelsbrytare i centralen hade löst ut?
Felkopplingen du gjorde är iofs. extremt grov (farlig), men det förklarar inte varför andra uttag inte skulle fungera, såvida du inte har en jordfelsbrytare som i så fall bör ha löst ut pga det här felet.
Felkopplingen du gjorde är iofs. extremt grov (farlig), men det förklarar inte varför andra uttag inte skulle fungera, såvida du inte har en jordfelsbrytare som i så fall bör ha löst ut pga det här felet.
Du har facit framför dig med de förkopplade ledarna. Den kopplingen skulle dock funkat om du inte har jfbMoaSB skrev:
Jag har förkortat elkabeln och satt fast de tre småkablarna på samma sätt som de satt innan. Det fungerade en stund, sedan inte. Då såg jag att den gulgröna kabel var lös. Jag satte dit den igen. Då lös lampan en sekund, sedan släcktes den.
Hjälp?
Kanske bättre du ringer en elektriker nästa gång. För att byta ett uttag så ska du ha nödig kännedom, vilket du bevisligen inte hade i detta fallet. Nästa gång du försöker dig på detta så kanske det uppstår en brand, eller ännu värre någon i din familj skadas eller dör.MoaSB skrev:
Halledar. Hur dåligt är mitt närminne egentligen? Jag var så säker att jag satte tillbaka allt precis som det satt innan.
Jag gjorde som du sa och nu fungerar allt.
Och nej, du tolkar helt rätt - jag kan inget om el. Vi har skaffat ett hus för första gången i våra liv och det är så mycket vi inte vet. Stort tack för din pedagogiska förklaring!
Kan man inte el så låt bli!!!
.En nu har ju TS nödig kännedom eftersom han till slut kopplat rätt. Nästa gång är det bara att göra likadant.B Betinge skrev:Kanske bättre du ringer en elektriker nästa gång. För att byta ett uttag så ska du ha nödig kännedom, vilket du bevisligen inte hade i detta fallet. Nästa gång du försöker dig på detta så kanske det uppstår en brand, eller ännu värre någon i din familj skadas eller dör.
Kan man inte el så låt bli!!!
Felet är uppenbart. Men, det finns regler kring el. Bland annat att vissa jobb kräver behörig elektriker. Vissa jobb får man gör med nödvändig kännedom, byta ett vägguttag exempelvis. Men har man inte det får man kontakta en behörig elektriker. Ledsen att vara en gringubbe. Kämpa.MoaSB skrev:
Hjälp?
B Betinge skrev:
https://www.elinstallatoren.se/varfor-ska-man-inte-saga-nodig-kannedom-langre/K Kanders9 skrev: