Hej,
Jag har en kontaktor som styr en avloppspump i en trekammarbrunn. Kontaktorn låter väldigt högt och är monterad bredvid sovrummet så jag vill byta ut den till ett halvledarrelä.
Kontaktorn är otroligt överdimensionerad (3-fas, 600V, 25A).
Endast en fas används på kontatorn, och pumpen är 230V. Pumpen är fast monterad under ytan så jag har inte läst av modell eller typskylt, istället så har jag mätt upp startströmmen till 1.4A med en tångmultimeter.
Styrspänningen är 230V från en standard flottörbrytare.
Jag har kikat lite på Schniders harmony solid state reläer och sett att dom har varianter som jag tror skulle passa men jag vill vara helt säker. Några frågor jag har är; skulle det fungera med en billigare variant med "relä konfiguration" eller behövs en dyrare med "Kontaktor konfiguration"?
Några andra tillverkare skriver i deras datablad att deras halvledarreläer är till för LED laster, hur vet jag ifall den är okej att använda för en motor?
Någon som har rekommendation på ett halvledarrelä som skulle fungera för mig, som också går att köpa enkelt på nätet från EU som privatperson?
Installation kommer utföras utav behörig elektriker.
Jag har en kontaktor som styr en avloppspump i en trekammarbrunn. Kontaktorn låter väldigt högt och är monterad bredvid sovrummet så jag vill byta ut den till ett halvledarrelä.
Kontaktorn är otroligt överdimensionerad (3-fas, 600V, 25A).
Endast en fas används på kontatorn, och pumpen är 230V. Pumpen är fast monterad under ytan så jag har inte läst av modell eller typskylt, istället så har jag mätt upp startströmmen till 1.4A med en tångmultimeter.
Styrspänningen är 230V från en standard flottörbrytare.
Jag har kikat lite på Schniders harmony solid state reläer och sett att dom har varianter som jag tror skulle passa men jag vill vara helt säker. Några frågor jag har är; skulle det fungera med en billigare variant med "relä konfiguration" eller behövs en dyrare med "Kontaktor konfiguration"?
Några andra tillverkare skriver i deras datablad att deras halvledarreläer är till för LED laster, hur vet jag ifall den är okej att använda för en motor?
Någon som har rekommendation på ett halvledarrelä som skulle fungera för mig, som också går att köpa enkelt på nätet från EU som privatperson?
Installation kommer utföras utav behörig elektriker.
En kontaktor/relä av den här typen är i prinsip ljudlöst, det hörs ett svagt "klick" när reläet drar eller släpper. Ungefär som det låter när man slår till en strömbrytare för tex belysningen.
https://www.elbutik.se/product.html/schneider-acti9-normkontaktor-ict-25a-2-pol-240v-2sl
https://www.elbutik.se/product.html/schneider-acti9-normkontaktor-ict-25a-2-pol-240v-2sl
Med rätt tång så går det bra, den måste ha ett läge för "inrush current".D Dkvist skrev:
Man kan också öka upplösningen genom att dra kabeln ett eller flera varv runt mätspolen.
Uppmätt ström delat med antal varv är strömmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Bifogar en bild på planlösningen som visar problemet. Elcentralen och reläet sitter väldigt nära sängen vilket gör ljudet väldigt störande. Hade helst inte haft några "klick" alls eftersom väggen mellan sovrum och skrubben är dåligt isolerad. Just därför jag kollar efter ljudlösa halvledarreläer.E elmont skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror lättaste lösningen kanske då blir att montera bort rören i brunnen så jag kan lyfta upp pumpen och läsa av modell. Eller leta efter relä i samma storlek.D Dilato skrev:
Det är inget trefas relä.F Flygfarkost skrev:
700-CF220* Allen Bradley Control Relay
The Allen Bradley 700-CF220* is a 4 pole IEC rated Control Relay with 4 fixed contacts.
It comes with 2NO and 2NC contacts.