Hej,
Jag har en kontaktor som styr en avloppspump i en trekammarbrunn. Kontaktorn låter väldigt högt och är monterad bredvid sovrummet så jag vill byta ut den till ett halvledarrelä.
Kontaktorn är otroligt överdimensionerad (3-fas, 600V, 25A).
Endast en fas används på kontatorn, och pumpen är 230V. Pumpen är fast monterad under ytan så jag har inte läst av modell eller typskylt, istället så har jag mätt upp startströmmen till 1.4A med en tångmultimeter.
Styrspänningen är 230V från en standard flottörbrytare.

Jag har kikat lite på Schniders harmony solid state reläer och sett att dom har varianter som jag tror skulle passa men jag vill vara helt säker. Några frågor jag har är; skulle det fungera med en billigare variant med "relä konfiguration" eller behövs en dyrare med "Kontaktor konfiguration"?
Några andra tillverkare skriver i deras datablad att deras halvledarreläer är till för LED laster, hur vet jag ifall den är okej att använda för en motor?
Någon som har rekommendation på ett halvledarrelä som skulle fungera för mig, som också går att köpa enkelt på nätet från EU som privatperson?
Installation kommer utföras utav behörig elektriker.

Felpost.

P PerOF skrev:
Felpost.
Menar du att jag ställt frågan i fel forum eller att du råkat svara på fel tråd?

F Flygfarkost skrev:
jag mätt upp startströmmen till 1.4A med en tångmultimeter
Tångmätning tror inte jag är pålitligt nog. Vet du vad nominell effekt är under drift? Kan vara lättare att skatta startström från det faktiskt.

D Dkvist skrev:
Tångmätning tror inte jag är pålitligt nog. Vet du vad nominell effekt är under drift? Kan vara lättare att skatta startström från det faktiskt.
Med rätt tång så går det bra, den måste ha ett läge för "inrush current".

Man kan också öka upplösningen genom att dra kabeln ett eller flera varv runt mätspolen.
Uppmätt ström delat med antal varv är strömmen.
IMG_20260812_121937.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
Finnpucko
  • Laddar…
Laster av den typ som en avloppspump tillhör har liten "svängmassa" och är därmed rätt lättstartade. Den startar i stort sett utan last i startögonblicket.

D Dkvist skrev:
Jag testade med en Fluke 117 i serie istället och mätte 3.8A Max.

F Flygfarkost skrev:
Jag testade med en Fluke 117 i serie istället och mätte 3.8A Max.
Då drar pumpen nog mer än så i startström, den multimetern mäter inte inrush.

No Inrush feature:
It has a Min/Max/Average function, but it is too slow to catch fast motor start-up spikes.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
E elmont skrev:
En kontaktor/relä av den här typen är i prinsip ljudlöst, det hörs ett svagt "klick" när reläet drar eller släpper. Ungefär som det låter när man slår till en strömbrytare för tex belysningen.
[länk]
Bifogar en bild på planlösningen som visar problemet. Elcentralen och reläet sitter väldigt nära sängen vilket gör ljudet väldigt störande. Hade helst inte haft några "klick" alls eftersom väggen mellan sovrum och skrubben är dåligt isolerad. Just därför jag kollar efter ljudlösa halvledarreläer.
1786528499469.png
Skapa konto

Vad är det för relä du har idag?
Bilder underlättar.

Det är ju fullt möjligt att flytta reläet till en annan plats.

D Dilato skrev:
Då drar pumpen nog mer än så i startström, den multimetern mäter inte inrush.

No Inrush feature:
It has a Min/Max/Average function, but it is too slow to catch fast motor start-up spikes.
Tror lättaste lösningen kanske då blir att montera bort rören i brunnen så jag kan lyfta upp pumpen och läsa av modell. Eller leta efter relä i samma storlek.

D Dilato skrev:
Vad är det för relä du har idag?
Bilder underlättar.

Det är ju fullt möjligt att flytta reläet till en annan plats.
Allen bradley 700-CF220*
1786528958704.png
Skapa konto

Endast A1 - A2 för styrsignal och 13 NO - 14 NO för last används.

F Flygfarkost skrev:
Tror lättaste lösningen kanske då blir att montera bort rören i brunnen så jag kan lyfta upp pumpen och läsa av modell. Eller leta efter relä i samma storlek.
Vad är pumpen säkrad med för Ampere?

F Flygfarkost skrev:
Allen bradley 700-CF220*
[bild]
Endast A1 - A2 för styrsignal och 13 NO - 14 NO för last används.
Det är inget trefas relä.

700-CF220* Allen Bradley Control Relay

The Allen Bradley 700-CF220* is a 4 pole IEC rated Control Relay with 4 fixed contacts.

It comes with 2NO and 2NC contacts.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.