Halvledarreläer är bra på mycket. Men de är känsliga för kortvarig överström.

Om du mäter en "startström" på 3,8A. Så skulle jag gissa att den kortvariga startströmmen kan ligga 5 - 10 ggr högre. Men då handlar det om tider på typ 10 - 20 millisekunder.

För halvledar reläer brukar det specificeras hur mycket ström det tål under max 20 ms. Jag har för mig att jag läst specifikationen för ett relä med nominellt 10A strömtålighet, som klarar 80A i 20 ms. Som exempel. Jag vet inte om 80A då är en absolut gräns, eller om det ex, tål 150A i en millisekund.

D Dilato skrev:
Det är inget trefas relä.

700-CF220* Allen Bradley Control Relay

The Allen Bradley 700-CF220* is a 4 pole IEC rated Control Relay with 4 fixed contacts.

It comes with 2NO and 2NC contacts.
"600V AC max. General Purpose 25 A 3-phase" står skrivet direkt på enheten. Jag antog att det är ett trefas kontaktor som används som enfas, stämmer inte det?

F Flygfarkost skrev:
"600V AC max. General Purpose 25 A 3-phase" står skrivet direkt på enheten. Jag antog att det är ett trefas kontaktor som används som enfas, stämmer inte det?
Den har två kontakter som sluter ( NO, normally open) och två kontakter som bryter (NC normally closed) när den är aktiv och tvärtom när den är inaktiv.

Din ström till pumpen sitter på den ena NO-kontakten som blir "closed" när den aktiveras.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Den har två kontakter som sluter NO och två kontakter som bryter NC när den är aktiv och tvärtom när den är inaktiv.
Hursomhelst så används bara en NO kontakt som sluts när flottörbrytaren släpper igenom 230V

F Flygfarkost skrev:
Menar du att jag ställt frågan i fel forum eller att du råkat svara på fel tråd?
Jag tänkte på Telemaniqe.

Dom gör färdiga tryckbrytare med inbyggt relä. Bara koppla in. Är till för friskvatten.

Men dom har även nivåbrytare har jag för mig.

F Flygfarkost skrev:
Tror lättaste lösningen kanske då blir att montera bort rören i brunnen så jag kan lyfta upp pumpen och läsa av modell. Eller leta efter relä i samma storlek.
Du gör det alldeles för komplicerat det går fint med i stort vilket relä som helst tex såna elmont nämnde eller något av halvledartyp om du hellre vill det. Du kan titta på olika av sk hybridtyp det är bra i ditt fall och ett fabrikat tex Eltako.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.