1 604 läst ·
22 svar
2k läst
22 svar
Byta kontaktor till halvledarrelä
Moderator
· Stockholm
· 57 942 inlägg
Halvledarreläer är bra på mycket. Men de är känsliga för kortvarig överström.
Om du mäter en "startström" på 3,8A. Så skulle jag gissa att den kortvariga startströmmen kan ligga 5 - 10 ggr högre. Men då handlar det om tider på typ 10 - 20 millisekunder.
För halvledar reläer brukar det specificeras hur mycket ström det tål under max 20 ms. Jag har för mig att jag läst specifikationen för ett relä med nominellt 10A strömtålighet, som klarar 80A i 20 ms. Som exempel. Jag vet inte om 80A då är en absolut gräns, eller om det ex, tål 150A i en millisekund.
Om du mäter en "startström" på 3,8A. Så skulle jag gissa att den kortvariga startströmmen kan ligga 5 - 10 ggr högre. Men då handlar det om tider på typ 10 - 20 millisekunder.
För halvledar reläer brukar det specificeras hur mycket ström det tål under max 20 ms. Jag har för mig att jag läst specifikationen för ett relä med nominellt 10A strömtålighet, som klarar 80A i 20 ms. Som exempel. Jag vet inte om 80A då är en absolut gräns, eller om det ex, tål 150A i en millisekund.
"600V AC max. General Purpose 25 A 3-phase" står skrivet direkt på enheten. Jag antog att det är ett trefas kontaktor som används som enfas, stämmer inte det?D Dilato skrev:
Den har två kontakter som sluter ( NO, normally open) och två kontakter som bryter (NC normally closed) när den är aktiv och tvärtom när den är inaktiv.F Flygfarkost skrev:
Din ström till pumpen sitter på den ena NO-kontakten som blir "closed" när den aktiveras.
Du gör det alldeles för komplicerat det går fint med i stort vilket relä som helst tex såna elmont nämnde eller något av halvledartyp om du hellre vill det. Du kan titta på olika av sk hybridtyp det är bra i ditt fall och ett fabrikat tex Eltako.F Flygfarkost skrev:
Schneider Electric har flera modeller av minikontaktorer som är gummidämpade och brumfria, t.ex. https://www.ahlsell.se/products/el/...ktorer-startapparater/minikontaktorer/3230644
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden