Hej
Denna led list i en utelampa lyser extremt svagt och har nog gjort sitt.
Någon som kan rekommendera vad jag ska montera istället.
Drivaren verkar ge 10v ut vilket gör mig osäker.

• IMG_1026.jpeg
  • IMG_1024.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1023.jpeg
    Skapa konto
MultiMan
Varför tror du det är dioderna om de trots allt lyser? Känns troligare att drivdonet inte fungerar som det ska längre, men båda delarna är möjligt. Börja med att mäta.

Drivdonet ger 10v på sekundärsidan
armaturen har suttit uppe sen 2010 så tänker att dioderna börjar ge sig precis som led brukar göra efter typ 10000timmar eller vad tillverkarna brukar specificera.

MultiMan
Tror som sagt mer på drivdonet efter 16 år om nu samtliga dioder lyser fortfarande. Elektrolytkondensatorer har betydligt kortare lisvlängd än bra lysdioder.

Finns utmärkta testinstrument där man direkt kan se om dioderna är friska eller ej. Kostar ~150 kr från AliExpress. Typen man kontrollerar bakbelysningen till LED-TV.

PXL_20260807_135656748.jpg
Skapa konto

MultiMan MultiMan skrev:
Tror som sagt mer på drivdonet efter 16 år om nu samtliga dioder lyser fortfarande. Elektrolytkondensatorer har betydligt kortare lisvlängd än bra lysdioder.

Finns utmärkta testinstrument där man direkt kan se om dioderna är friska eller ej. Kostar ~150 kr från AliExpress. Typen man kontrollerar bakbelysningen till LED-TV.

[bild]
Ok tack
Då gör jag nog så att jag byter både drivdon och ledlist samtidigt så blir det en snabb och smidig lösning

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.