6 878 läst ·
98 svar
7k läst
98 svar
Jordtag till reservkraftsomkopplare
Vad är det för lampa? Är det drivelektronik till LED:arna? Är det ett snabbt flimmer eller ett långsamt svajande? Är det en vanlig "LED-glödlampa" utan elektronik har jag svårt att förstå vad det beror på.A anjn skrev:
Vilket fenomen tänker du dig? Om den skall skapa störningar åt sig själv krävs om jag förstår rätt antingen att störningarna från en tändning av triacen fortfarande inte klingat ut vid tiden för nästa tändning eller att störningen är stor nog att skapa en "extra nollgenomgång" som släcker triacen i förtid. Kommer du på något mer scenario?M Martin Lundmark skrev:
Hej AvemoA Avemo skrev:Vilket fenomen tänker du dig? Om den skall skapa störningar åt sig själv krävs om jag förstår rätt antingen att störningarna från en tändning av triacen fortfarande inte klingat ut vid tiden för nästa tändning eller att störningen är stor nog att skapa en "extra nollgenomgång" som släcker triacen i förtid. Kommer du på något mer scenario?
Jag har tidigare med ocilloskop studerat hur tidpukten för tändning varit ostabil i olika situationer. Det är normalt en enkel kretslösning gällande tändtidpunkten för en triac
Därför så ser jag det inte osannolikt att det finns risk för detta fenomen vid ett svagt nät från en generator. Men för att veta bättre bör man naturligtvis studera hur det ser ut t.ex. med ett ocilloskop
Då har du studerat det mycket mer än jag. Jag har bara märkt att borrmaskinen blev väldigt oprecis i sin reglering. Men om det är just tändpunkten som blir ostabil har jag svårt att se att det är maskinens egengenererade störningar som är orsaken. Det är ju tändningen som skapar störningen. Så för att tändpunkten skall påverkas av störningar från föregående tändning måste störningen fortfarande vara påtaglig efter 10 ms när det är dags för nästa tändning. Jag tänker mig att den borde klinga ut mycket snabbare än så. Och sinusformen måste ju inte vara ren från generatorn från början heller.M Martin Lundmark skrev:
HejA Avemo skrev:Då har du studerat det mycket mer än jag. Jag har bara märkt att borrmaskinen blev väldigt oprecis i sin reglering. Men om det är just tändpunkten som blir ostabil har jag svårt att se att det är maskinens egengenererade störningar som är orsaken. Det är ju tändningen som skapar störningen. Så för att tändpunkten skall påverkas av störningar från föregående tändning måste störningen fortfarande vara påtaglig efter 10 ms när det är dags för nästa tändning. Jag tänker mig att den borde klinga ut mycket snabbare än så. Och sinusformen måste ju inte vara ren från generatorn från början heller.
Du måste studera ett skeende som gradvis kan pågå i flera perioder eftersom de eventuella resonanssvängningar och utklingande ocillationer kan pågå längre än 10 ms
Du får tänka dig att när diacen tänder blir det en stor strömtransient, mångdubbelt medelströmmen för drift, då "duckar" spänningen från generatorn och då flyttas fasläget och förändras amplituden för spänningen,
Du har även en spänningsreglering i generatorn, som har en längre tidskonstant än 10 ms, som kan hjälpa till vid "fenomenet"
Redigerat:
Lite kortfattad eftersom jag sitter på telefonen på semester på Gotland.A Avemo skrev:Vi beskriver ju strängt taget två olika fenomen. De du beskriver är att den triacreglerade motorn kommer att distordera sinusformen på spänningen. Mer ju svagare matningen är. Det jag beskriver är hur den distorderade kurvformen skulle kunna störa triacregleringen till en motor genom att flytta tändpunkten. Men jag undrar om den verkligen stör sig själv. Om generatorn ger en ren sinusvåg obelastad kommer ju kurvformen att vara ren fram tills dess att triacen tänder. När triacen tänder skapas en spik på vågen som mycket väl skulle kunna störa en annan ansluten apparat. Men apparaten själv kan ju inte i det läget få tändpunkten flyttad eftersom triacen redan tänt. Min tanke var att triacregleringen kanske fungerar dåligt för att generatorns spänning är distorderad redan på tomgång. Om inte spiken blir så djup att det blir en extra nollgenomgång som släcker triacen.
Det du beskriver kommer tveklöst att ske. Det jag beskriver är mer beroende på hur varvtalsregleringen är uppbyggd. Och om den ifall min gissning av orsak stämmer är det en tredje fråga om den dessutom kan störa sig själv.
Exakt detta fenomen har jag drabbats av i verkliga verkligheten. Vid installation av reservkraftsaggregat fick vi instabil(ickefungerande) reglering vilket berodde på dels att pmg:n som matade tyristorbryggan, en B2HZ, hade hög mängd tredjeton i grunden i spänningen, dels för att det var en enfasbrygga som påverkades av tredjeton. Det yttrade sig genom att när tändning skedde misstolkade nollpunktsdetekteringen det spänningsfall som uppstod som en nollgenomgång och tände momentant vilket gjorde att regleringen inte funkade
Resultatet för oss var att överspänningsskyddet på rotorkretsen löste ut och vi tappade magnetiseringen fasade mot nät och gick därmed från produktion på omkring 1 MVAr till konsumtion på nära 3 MVAr. Det var snabbt på brytaren som gällde då, för vi hade inget skydd mot felfallet…
Jag hoppas du inte dras för långt med i de senare långa och för ditt fall knappast meningsfulla inläggen. Det mesta där har inget med dina erfatenheter av småverken och din pannfläkt att göra.A anjn skrev:Det som händer med pannan när jag kört på mindre 1 fas elverk är att jag får ett kryptiskt larm som säger rotation! Fläkten snurrar långsamt men låter och beter sig som en tungt lastad tvättmaskin ungefär🙂
Elverket som jag har nu är en 4 polig generator från linz electric på 22 kva tillverkad i Italien. Det som gör mig fundersam är hur jag kan märka flimret på lampan i pannrummet men pannan går utmärkt? Kan det bero på att just glödlampan i pannrummet är extremt dålig?/billig jag har inget minne av att just belysning har varit ett problem med dom billigare elverken jag har kört🤫 ska väl tilläggas att problem kanske är att överdriva men jag kan märka en skillnad i ljusstabbilitet på i vart fall just den ljuskällan när jag kör på ö-drift.
Grunden Avemo skriver om med enkel reglering via triac likt ursprumgliga dimrar är helt på spår sett till deras princip. Men att det skulle påverka sig själv återkopplat i ditt fall inte sannolikt. Vad som är ägget här är den usla kurvformen och som du märkt redan vid i stort tomgång hönan din dåliga fläktdrift bara en konsekvens.
Har du en vanlig glödlampa/sladdlampa kan du använda den för enkel analys av flicker och andra fenomen de är riktigt bra för en uppfattning om hur det står till i många såna här fall.
Ska testköra lite mer framöver med lite olika last och se hur det ser ut, lyckas jag fånga något intressant på film kan jag posta det här.
Hur skadligt för hemelektronik kan detta vara? Tänker på om det är någon typ av utrustning som man ska undvika att använda i mitt fall? T.ex. en induktionshäll? Normal över eller underspänning samt fel frekvens tror jag att jag kan ta bort från oroslistan då elverket har rätt tighta gränser och löser ut vid för stora avvikelser. Utan det är ju mer sådana här saker som flimret på lampan i pannrummet, hur skadligt är det för utrustning i hemmet?
Hur skadligt för hemelektronik kan detta vara? Tänker på om det är någon typ av utrustning som man ska undvika att använda i mitt fall? T.ex. en induktionshäll? Normal över eller underspänning samt fel frekvens tror jag att jag kan ta bort från oroslistan då elverket har rätt tighta gränser och löser ut vid för stora avvikelser. Utan det är ju mer sådana här saker som flimret på lampan i pannrummet, hur skadligt är det för utrustning i hemmet?
Spännande 😆M Millox skrev:Lite kortfattad eftersom jag sitter på telefonen på semester på Gotland.
Exakt detta fenomen har jag drabbats av i verkliga verkligheten. Vid installation av reservkraftsaggregat fick vi instabil(ickefungerande) reglering vilket berodde på dels att pmg:n som matade tyristorbryggan, en B2HZ, hade hög mängd tredjeton i grunden i spänningen, dels för att det var en enfasbrygga som påverkades av tredjeton. Det yttrade sig genom att när tändning skedde misstolkade nollpunktsdetekteringen det spänningsfall som uppstod som en nollgenomgång och tände momentant vilket gjorde att regleringen inte funkade
Resultatet för oss var att överspänningsskyddet på rotorkretsen löste ut och vi tappade magnetiseringen fasade mot nät och gick därmed från produktion på omkring 1 MVAr till konsumtion på nära 3 MVAr. Det var snabbt på brytaren som gällde då, för vi hade inget skydd mot felfallet…
Vem fick bära hundhuvuet sen? Du behöver inte outa leverantör.
Är mer ute efter beställare/installatör/leverantör/driftsättare pajkastningen
Inte för att göra dig besviken, men det var bland de mest produktiva felsökningar jag varit med på. Ingen pajkastning, och otroligt lösningsorienterat från alla parter, trots att det fanns en god risk att det började kosta åtskilliga tiotals miljoner per dag.S Snikholt skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden