Jag står inför att mitt kök ska renoveras totalt. Ny el, ny VVS, ny gasledning inkl gashäll men med elugn (stadsgas i Stockholms innerstad), och naturligtvis nya snickerier, golv, nedsänkt tak med belysning, väggbeklädnad m m. Hus från 1926. Idag har jag 10A huvudsäkring. Alla elledningar är utanpåliggande. Lönar det sig att låta bila in elen i tegelväggarna? Jag tänkte även låta elektrikern dra in ett uttag för tvättmaskin i befintligt badrum. Tror ni det räcker med 16A eller ska man satsa på 20A?

En- eller trefas?

useless useless skrev:
En- eller trefas?
Som jag har nu eller vill ha?
Lyckas inte ladda upp bilden av min elcentral. Nu lyckades jag.

• IMG_0944.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
useless useless skrev:
En- eller trefas?
Har ingen aning men säkert enfas. Elektrikern som drog om elen i min kolonistuga drog trefas av bara rutin. Praktiskt när man ska köra maskiner men lite kostsamt. Men så klart ska man inte ha större fas än nödvändigt.

Purre
Ser ut som enfas. Inte säkert det går att få trefas heller.

Alltid trevligare med trefas och då räcker 16A men enfas 20 eller 25A är önskvärt med tanke på spis/häll/ugn

Purre Purre skrev:
Ser ut som enfas. Inte säkert det går att få trefas heller.

Alltid trevligare med trefas och då räcker 16A men enfas 20 eller 25A är önskvärt med tanke på spis/häll/ugn
Spis kommer vara stadsgas. Utöver det ugn, diskmaskin och tvättmaskin. Jo, de flesta i mitt flerfamiljshus har trefas. Men inte jag.

Det ser ut som att kabeln kan vara bytt. Kolla hur det ser ut vid elmätaren.

Jag skulle byta ut till dvärgbrytare och bila in ett skåp i väggen. Det är inte heller väsentlig ändring och kräver inte styrelsen godkänande.

Edit: det kan stå annat i stadgarna men kan man bortse från

Det du får fundera på är hur ofta du använder flera samtidigt av sakerna du räknar upp. Det går absolut att klara sig på 16A om du har gashäll. Men du kanske måste hålla reda på att inte använda mer än två eller tre åt gången av ugn, diskmaskin, tvättmaskin, kaffebryggare och airfryer. 25A enfas brukar i praktiken fungera bra även med elektrisk spishäll. Det beror på att de flesta har eller skaffar sig de vanor som krävs.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
R Renoveringstjejen skrev:
Lönar det sig att låta bila in elen i tegelväggarna?
Nej!
Lika fullt tycker jag att du ska tänka på det estetiska och satsa på infälld el och infälld elcentral (precis som @AndersMalmgren föreslog)

Har du problem med att säkringar går nu eller vad är anledningen till att du funderar på att säkra upp?

F fribygg skrev:
Har du problem med att säkringar går nu eller vad är anledningen till att du funderar på att säkra upp?
Det står att huvudsäkringen är 10A och att hon planerar att ha elugn, diskmaskin, tvättmaskin, kaffebryggare och airfryer bland annat. Givetvis kan det fungera om man aldrig använder två eller fler av dessa samtidigt. Men nog räcker det som förklaring.

• Gilla
Agge571
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det står att huvudsäkringen är 10A och att hon planerar att ha elugn, diskmaskin, tvättmaskin, kaffebryggare och airfryer bland annat. Givetvis kan det fungera om man aldrig använder två eller fler av dessa samtidigt. Men nog räcker det som förklaring.
Om TS redan har de elektriska apparaterna och säkringen/ säkringarna inte går behövs ju inte större säkringar

F fribygg skrev:
Om TS redan har de elektriska apparaterna och säkringen/ säkringarna inte går behövs ju inte större säkringar
Kanske. Men att fortsätta med en huvudsäkring som är underdimensionerad till ugnen ensam verkar inte långsiktigt om man är i begrepp att renovera ändå.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Kanske. Men att fortsätta med en huvudsäkring som är underdimensionerad till ugnen ensam verkar inte långsiktigt om man är i begrepp att renovera ändå.
Om 16 A inte kostar mer 10A är ju det en rejäl ökning av hur mycket man kan använda samtidigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.