1 677 läst ·
28 svar
2k läst
28 svar
Hur många ampere behöver man i en mindre bostadsrätt?
Jag står inför att mitt kök ska renoveras totalt. Ny el, ny VVS, ny gasledning inkl gashäll men med elugn (stadsgas i Stockholms innerstad), och naturligtvis nya snickerier, golv, nedsänkt tak med belysning, väggbeklädnad m m. Hus från 1926. Idag har jag 10A huvudsäkring. Alla elledningar är utanpåliggande. Lönar det sig att låta bila in elen i tegelväggarna? Jag tänkte även låta elektrikern dra in ett uttag för tvättmaskin i befintligt badrum. Tror ni det räcker med 16A eller ska man satsa på 20A?
Spis kommer vara stadsgas. Utöver det ugn, diskmaskin och tvättmaskin. Jo, de flesta i mitt flerfamiljshus har trefas. Men inte jag.Purre skrev:
Och så klart annat småel som kaffebryggare, airfryer m m.
Det ser ut som att kabeln kan vara bytt. Kolla hur det ser ut vid elmätaren.
Renoverare
· Stockholm
· 20 713 inlägg
Jag skulle byta ut till dvärgbrytare och bila in ett skåp i väggen. Det är inte heller väsentlig ändring och kräver inte styrelsen godkänande.
Edit: det kan stå annat i stadgarna men kan man bortse från
Edit: det kan stå annat i stadgarna men kan man bortse från
Det du får fundera på är hur ofta du använder flera samtidigt av sakerna du räknar upp. Det går absolut att klara sig på 16A om du har gashäll. Men du kanske måste hålla reda på att inte använda mer än två eller tre åt gången av ugn, diskmaskin, tvättmaskin, kaffebryggare och airfryer. 25A enfas brukar i praktiken fungera bra även med elektrisk spishäll. Det beror på att de flesta har eller skaffar sig de vanor som krävs.
Nej!R Renoveringstjejen skrev:
Lika fullt tycker jag att du ska tänka på det estetiska och satsa på infälld el och infälld elcentral (precis som @AndersMalmgren föreslog)
Har du problem med att säkringar går nu eller vad är anledningen till att du funderar på att säkra upp?
Det står att huvudsäkringen är 10A och att hon planerar att ha elugn, diskmaskin, tvättmaskin, kaffebryggare och airfryer bland annat. Givetvis kan det fungera om man aldrig använder två eller fler av dessa samtidigt. Men nog räcker det som förklaring.F fribygg skrev:
Om TS redan har de elektriska apparaterna och säkringen/ säkringarna inte går behövs ju inte större säkringarA Avemo skrev: