34 678 läst ·
27 svar
35k läst
27 svar
Vilken kabel mellan fasadmätarskåp och elcentraler ?
Sida 1 av 2
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Nybygge där allt skall göras rätt nu
.
Fasadmätarskåp är monterat på väggen, åtkomligt från utsidan.
En huvudcentral på bottenvåning.
En UC på övervåning.
En UC i garage.
Gult 50 mm skyddsrör nedlagt från fasadskåpet till huvudcentralen. Ca 8 meter långt. (Det går i frigoliten i plattan.). Motsvarande lösning mellan huvudcentral och UC.
Nätbolagets säkringar i fasadskåp 20 A. Kommer säkra av i huvudcentral med 20 A mot respektive undercentral så att jag har alla möjligheter i framtiden.
Är det snyggt och rätt att lägga lös RK 6 mm² i de gula skyddsrören? Antingen 5x6mm² eller 4x6mm²+1x10mm².
Tänker alltså både på från mäterskåp till HC liksom mellan HC och UC?
Frågorna är:
1. Fyr eller femledarsystem från fasadskåp? Finns det ngn vettig anledning att gå över till femledare redan i fasadskåpet när det är i HC som jag kommer börja med femledarsystem "på riktigt"?
2. Kabeltyp i skyddsrör? OK med lös RK, eller bör jag lägga EKKJ/FKKJ eller N1XV / N1XZ1 istället ?
Vilken kabeltyp är praxis att bruka?
Fasadmätarskåp är monterat på väggen, åtkomligt från utsidan.
En huvudcentral på bottenvåning.
En UC på övervåning.
En UC i garage.
Gult 50 mm skyddsrör nedlagt från fasadskåpet till huvudcentralen. Ca 8 meter långt. (Det går i frigoliten i plattan.). Motsvarande lösning mellan huvudcentral och UC.
Nätbolagets säkringar i fasadskåp 20 A. Kommer säkra av i huvudcentral med 20 A mot respektive undercentral så att jag har alla möjligheter i framtiden.
Är det snyggt och rätt att lägga lös RK 6 mm² i de gula skyddsrören? Antingen 5x6mm² eller 4x6mm²+1x10mm².
Tänker alltså både på från mäterskåp till HC liksom mellan HC och UC?
Frågorna är:
1. Fyr eller femledarsystem från fasadskåp? Finns det ngn vettig anledning att gå över till femledare redan i fasadskåpet när det är i HC som jag kommer börja med femledarsystem "på riktigt"?
2. Kabeltyp i skyddsrör? OK med lös RK, eller bör jag lägga EKKJ/FKKJ eller N1XV / N1XZ1 istället ?
Vilken kabeltyp är praxis att bruka?
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Om priset får avgöra (vilket det faktiskt inte gör i det här fallet för mig) så kommer lite input här:
RK 6 mm² kostar 6,40 kr/m.
RK 10 mm² kostar 11 kr/m.
N1XV-R, 5G6 mm², 0,6/1kV kostar 27 kr/m
Fem stycken RK kostar alltså ungefär lika mycket som en N1XV. Även fyra 6 mm² samt en 10 mm² går på ett ut.
EKKJ/FKKJ hatar jag (ogillar den oisolerade jordkabeln)
RK 6 mm² kostar 6,40 kr/m.
RK 10 mm² kostar 11 kr/m.
N1XV-R, 5G6 mm², 0,6/1kV kostar 27 kr/m
Fem stycken RK kostar alltså ungefär lika mycket som en N1XV. Även fyra 6 mm² samt en 10 mm² går på ett ut.
EKKJ/FKKJ hatar jag (ogillar den oisolerade jordkabeln)
Du skall dra 5-ledare SE-N1XB 5G6 överallt...
polacker drar rk eller gummikabel.
polacker drar rk eller gummikabel.
Jag hade mycket liknande förutsättningar för ca två år sedan då jag byggde, jag valde dock att lägga husets och garagets centraler parallellt på fasadmätarskåpets plintar, dvs min garagecentralen ligger inte under husets central. En annan skillnad är att jag har ledningarna inbyggd i väggar/bjälklag, inte ingjutna under plattan.
Jag gick med femledare från fasadmätarskåpet och jag drog 5x6mm2 RK i 25mm pm flex easy flow.
i ditt fall med grova kabelskyddsrör hade jag nog övervägt n1xv 5G6.
Ps. Jag är inte polack.
Ds.
Jag gick med femledare från fasadmätarskåpet och jag drog 5x6mm2 RK i 25mm pm flex easy flow.
i ditt fall med grova kabelskyddsrör hade jag nog övervägt n1xv 5G6.
Ps. Jag är inte polack.
Ds.
Givetvis ska du som sagt använda kabel och femledare, så N1XV 5G6 passar ju fint. Men något jag undrar lite över är varför du inte drar till dina tre punkter från skåpet. Talet om HC och UC samt avsäkringar är oftast lite ur spår när det gäller normala bostadsinstallationer, finns i stort ingen anledning att inte lägga dem helt parallellt och det oberoende vilken väg man tar med kablarna.
Väljer du vanliga installationsrör/slang kan du precis som i Gabbes fall använda RK också.
Väljer du vanliga installationsrör/slang kan du precis som i Gabbes fall använda RK också.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Med era kloka kommentarer kommer jag alltså att dra N1XV 5G6. Punkt.
Väggar och allt är stängt nu, så oavsett vilket som är bäst så har jag redan gjort som jag beskrivit med dragningen av rör mellan centralerna.
Dock vill jag i princip uppnå det som GK100 skriver, alltså att köra fyrledarsystem direkt till varje central, men eftersom jag nu går via HC så får det bli en vidarekoppling därifrån innan splittring sker till femledare och jordfelsbrytare. Jag kommer alltså ha separata jordfelsbrytare i varje central.
Hur gör jag då? Lägger samman jord och nolla i N1XV-kabeln och skruvar dem i inkommande PEN-kabel i mätarskåpet, och likadant i HC när det skall gå vidare till UC? Eller lägger jag dem direkt på var sin plint i HC (Jord och nollplint) och kör vidare därifrån (nu alltså med femledarsystem) till mina UC ?
Väggar och allt är stängt nu, så oavsett vilket som är bäst så har jag redan gjort som jag beskrivit med dragningen av rör mellan centralerna.
Dock vill jag i princip uppnå det som GK100 skriver, alltså att köra fyrledarsystem direkt till varje central, men eftersom jag nu går via HC så får det bli en vidarekoppling därifrån innan splittring sker till femledare och jordfelsbrytare. Jag kommer alltså ha separata jordfelsbrytare i varje central.
Hur gör jag då? Lägger samman jord och nolla i N1XV-kabeln och skruvar dem i inkommande PEN-kabel i mätarskåpet, och likadant i HC när det skall gå vidare till UC? Eller lägger jag dem direkt på var sin plint i HC (Jord och nollplint) och kör vidare därifrån (nu alltså med femledarsystem) till mina UC ?
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Det kan jag absolut göra, men finns det någon bra anledning till att göra på det ena eller andra sättet? Just denna frågan har jag aldrig lyckats få ett vetenskapligt svar på eftersom alla bara gör som de brukar göra och tycker det är rätt.Gabbe1 skrev:
Bäst är att du hela vägen håller dig till femledarsystem dvs redan i mätarskåpet sker uppdelningen genom att du lägger PE och N till PEN anslutningen. I det du kallar HC kan du sen sätta en fempolig fördelningsplint och gå vidare till övriga punkter från den, därifrån går du också med PE och N till rätt plint i den centralen.
Har man tillgång till femledad kabel finns ingen anledning att vänta med uppdelningen, den ska man göra så tidigt som möjligt. Och absolut finns flera fördelar med TNS, det har väl historiskt byggts TNC av besparingsskäl men det berör mest överliggande nivåer i nätet före din mätpunkt. Inom anläggningens grupper har däremot separerad PE och N varit krav mycket länge. Fanns mycket talande benämning på PE och N förr, det kallades ibland skyddsnolla och driftnolla , säger allt.
Har man tillgång till femledad kabel finns ingen anledning att vänta med uppdelningen, den ska man göra så tidigt som möjligt. Och absolut finns flera fördelar med TNS, det har väl historiskt byggts TNC av besparingsskäl men det berör mest överliggande nivåer i nätet före din mätpunkt. Inom anläggningens grupper har däremot separerad PE och N varit krav mycket länge. Fanns mycket talande benämning på PE och N förr, det kallades ibland skyddsnolla och driftnolla , säger allt.
Redigerat:
Du skall dela upp PEN ledaren vid mätarskåpet och gå över till TN-S i den punkten. Sedan skall PE och N ledaren hållas separerade i dina gruppcentraler. När dom väl är uppdelade, så får man inte gå tillbaka till 4 ledarsystem igen.
En lösning med PEN ledare kräver minst 10 mm2 PEN ledare om du skall uppfylla regelverket.
En lösning med PEN ledare kräver minst 10 mm2 PEN ledare om du skall uppfylla regelverket.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Tack! har du förslag på en lämplig sån plint? Jag kör mest med Hagers prylar normalt sett.GK100 skrev:Bäst är att du hela vägen håller dig till femledarsystem dvs redan i mätarskåpet sker uppdelningen genom att du lägger PE och N till PEN anslutningen. I det du kallar HC kan du sen sätta en fempolig fördelningsplint och gå vidare till övriga punkter från den, därifrån går du också med PE och N till rätt plint i den centralen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 853 inlägg
Typ en sådan. De finns i lite olika utföranden.

Eller om det nu var så att kostnaden inte var ett problem så kan du dra tre kablar från fasadmätarskåpet, en till varje central. Du har ju lagt ner 50mm kabelrör och i den får du väl plats med tre st n1xv 5G6. Då slipper du extra plintar/kopplingar/säkringar i första centralen.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg