Har vi någon klurig elkunnig här på forumet?

Har inte riktigt fått in tänket kring solceller och dubbla matningar än.

Vid inkoppling av solceller till en villa brukar elektrikern föredra att göra det så nära elmätaren som möjligt, vanligtvis på utgående plint i mätarskåpet. De sätter då endast dit en avsäkring för växelriktare.

Så som jag tänker uppstår det då en risk för brand och överbelastning i elanläggningen.

Från utgående plint går ju också stigarna ut till en eller flera undercentraler (vanligen 6 mm2) och det som skyddar denna/dessa kablar från överbelastning är ju endast huvudsäkringarna.

Om man då kopplar på solcellerna på utgående plint, skulle man då inte kunna ta ut summan av mätarsäkringen och avsäkringen för solcellerna (växelriktare) i elanläggningens undercentraler.
Om man t.ex. har 20 A i huvudsäkring och har säkrat solcellerna (växelriktare) med 16 A, så skulle man en solig dag kunna ta ut 36 A i undercentralerna utan att någon säkring löser ut, vilket inte stigarna till dessa (6mm2) klarar av.

Tänker jag galet?
Borde man inte sätta en säkring på varje stigare efter utgående plint för att skydda dessa?

Normalt sett har man ju som lägst förbrukning mitt på dagen och i regel så säljer man ju elen från solcellerna dagtid men med utbyggnaden av t.ex. elbilsladdare finns det ju ändå en risk att man får en mycket hög förbrukning mitt på dagen.

Tacksam för svar!
 
Du tänker helt rätt och det är något du får avgöra, anpassa i varje enskilt fall beroende på hur anläggningen ser ut.
 
A
Det tas även upp i Handbok 457.

Dessvärre är det nog få av alla lycksökande solföretag som ens har koll ens på de mest grundläggande reglerna kring vare sig solcellsinstallationer eller elinstallationer.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Har pratat om detta med 4 olika elektriker som jobbar med inkoppling av solceller och alla dessa säger att dom inte har tänkt på detta problem.
Kanske överdriver jag riskerna?

Känns som att enklaste lösningen hade varit att sätta dit en säkring (25A) mellan kundens brytare och utgående plint och koppla på solcellerna innan denna säkring ihop med matningen från nätet. Då kan man aldrig få mer än 25 A ut i stigare och undercentraler.
Inte så mycket extrajobb då de flesta mätarskåp ändå trådas om i samband med installation av solceller för att nätägaren på ett säkert sätt ska kunna frånskilja mätaren från nät och lokalproduktion på ett säkert sätt.
 
Nexans Kabelboken ger minst 39A för 6mm kabel förlagd direkt i mark. Så själva belastningen verkar i detta fall vara kring det kabeln klarar. Men om solcellsanläggningen blir för stor så kommer man givetvis kunna överskrida vad kabeln är specificerad till.

Men att dokumentera denna del i utförandet borde ju vara det minsta man kan kosta på sig.
 
Exakt så gjorde de när de installerade hemma och exakt den funderingen hade jag också, varför jag satte in en 25 A dvärg på den gamla huvudledningen. Jag gjorde dock inte som du och tänkte till i förväg, utan jag förväntade mig att elektrikern hade koll. Det var först ett tag senare jag kollade och insåg problemet. I mitt fall skulle jag kunna fått över 50 A i den kabeln, så jag var inte så sugen på det... Sen tror jag förvisso, att även om kabeln tål 39 A i mark, så går den nog även i isoleringen i huset en bit, och den förläggningen misstänker jag har lägre strömtålighet...
 
  • Gilla
Elkillen90 och 1 till
  • Laddar…
E Månskensbonden90 skrev:
Har pratat om detta med 4 olika elektriker som jobbar med inkoppling av solceller och alla dessa säger att dom inte har tänkt på detta problem.
Kanske överdriver jag riskerna?

Känns som att enklaste lösningen hade varit att sätta dit en säkring (25A) mellan kundens brytare och utgående plint och koppla på solcellerna innan denna säkring ihop med matningen från nätet. Då kan man aldrig få mer än 25 A ut i stigare och undercentraler.
Inte så mycket extrajobb då de flesta mätarskåp ändå trådas om i samband med installation av solceller för att nätägaren på ett säkert sätt ska kunna frånskilja mätaren från nät och lokalproduktion på ett säkert sätt.
Det är ju inget bra betyg om du kollat med fyra olika som dessutom gör den typen jobb och ingen reagerar som du då verkar göra som inte vad jag förstår jobbar eltekniskt på något sätt. Naturligtvis är det inte att överdriva risker allt sånt här ska givetvis utföras korrekt och enligt grundläggande principer och regler dit hör verkligen att förstå en punkt där inte bara förbrukare ansluts utan även olika källor.

De fyra kan säkert ge dig något mumbojumbo kring hur viktigt det är med rätt firmor, kompetens och deras formalia med EKP och annat i nutid.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
N
N Noun skrev:
Kan man komma runt problemet genom att installera en energyhub från ferroamp?
[länk]

eller tänkter jag fel?
Du får nog utveckla ditt resonemang. Annars blir det korta svaret bara ja.
 
N
M merbanan skrev:
Du får nog utveckla ditt resonemang. Annars blir det korta svaret bara ja.
Jag tänker att man använder den för att balansera mellan solcellerna och nätanslutningen för att minska risken att kliva över t.ex. 20A?
 
Jag ser inte hur det förändrar något. Anta att man har en servisledning från mätarskåpet som är dimensionerad för 25A och att mätarsäkringarna är på 25A. Om man nu från centralen belastar med 30A kommer strömmen att passera mätarsäkringarna vilka då kommer att lösa ut. Om man nu stoppar solceller som kan förse med 10A och ansluter dessa direkt efter mätarsäkringarna så skulle mätarsäkringarna ej lösa ut enligt tidigare scenario och kabeln som var dimensionerad för 25A nu får 30A genom sig. Detta för att 10A av de 30A belastning nu kommer från solcellerna och med 20A kvar så håller man sig under det mätarsäkringarna klarar.

Det implicita skydd kabeln hade har man eliminerat genom att koppla in elproduktion efter mätarsäkringarna. En lösning lösningen är att säkra av på relevant ställe så att överlast av kabel ej kan ske. Men det finns andra vägar för att få en bra och säker anläggning, det beror på situationen vad som är lämpligt.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
A Emil_K skrev:
Det tas även upp i Handbok 457.

Dessvärre är det nog få av alla lycksökande solföretag som ens har koll ens på de mest grundläggande reglerna kring vare sig solcellsinstallationer eller elinstallationer.
Om huvudsäkringarna är 20 A och växelriktaren är avsäkrad med 20 A blir inte stigarna överbelastade
 
P Putte 9497 skrev:
Om huvudsäkringarna är 20 A och växelriktaren är avsäkrad med 20 A blir inte stigarna överbelastade
Putte 9497
Du får gärna utveckla. Strömmen har ju två vägar in i elanläggningen men bara den ena begränsas av huvudsäkringen. 20A+20A=40 A. Ett möjligt strömuttag på 40A överbelastar en 6 mm2.
Det som avgör vad kabeln utsätts för är ju belastningens storlek. Därför är det viktigt att sektionera och säkra av stigarna efter växelriktarens inkopplingspunkt. (detta gäller då inkoppling sker i mätarskåp).
SEK handbok 457 sida 30.
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Kan ta ett exempel från mitt eget hem.
Hemma har jag 20A i huvudsäkring, jag har en växelriktare som kan ge 15A. När solen skiner som bäst kan jag kräma ur 32A (22kW) från min Zappi elbilsladdare. Så enkelt är det och jag har ser det med egna ögon flera ggr.
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
E Elkillen90 skrev:
Kan ta ett exempel från mitt eget hem.
Hemma har jag 20A i huvudsäkring, jag har en växelriktare som kan ge 15A. När solen skiner som bäst kan jag kräma ur 32A (22kW) från min Zappi elbilsladdare. Så enkelt är det och jag har ser det med egna ögon flera ggr.
Elbilsladdaren ska även den vara avsäkrad med max huvudsäkringens storlek så då kan du aldrig kräma ur mer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.