Hej
Jag funderar på att installera en reservkraftsomkopplare på vår gård för att kunna försörja gården med el från traktor drivet elverk vid längre strömavbrott. Problemet jag har är att intresset är minst sagt svalt från dom elfirmor jag mailat till, vad jag tror är att jordtagsmätning och anläggande av jordtag är ett avskräckande moment? Min tanke då är om man själv kunde göra jordtaget så att elfirman endast behöver verifiera om det är ok eller ej? Kanske det skulle gå lättare? Har sökt på nätet men inte lyckats hitta hur man gör ett jordtag efter konstens alla regler.

Min fråga är således hur gör man ett jordtag för reservkraft? Tänker mig att använda jortspett då jag har utrustning för att driva ned sådana, avstånd från hus, avstånd mellan spett, vilken typ av kabel mellan spett, ska spetten sticka upp ovanför mark? vilken typ av kabel mellan jordspetten, hur ska kopplingspunkten för kontrollmätning utformas? Jag tänkte att gör jag ett jordtag med säg 4 spett så kan jag ju om det visar sig vara för dåligt utöka tills jag får ett godkänt värde. Någon som har lite erfarenhet att dela med sig av?
 
A anjn skrev:
Hej
Jag funderar på att installera en reservkraftsomkopplare på vår gård för att kunna försörja gården med el från traktor drivet elverk vid längre strömavbrott. Problemet jag har är att intresset är minst sagt svalt från dom elfirmor jag mailat till, vad jag tror är att jordtagsmätning och anläggande av jordtag är ett avskräckande moment? Min tanke då är om man själv kunde göra jordtaget så att elfirman endast behöver verifiera om det är ok eller ej? Kanske det skulle gå lättare? Har sökt på nätet men inte lyckats hitta hur man gör ett jordtag efter konstens alla regler.

Min fråga är således hur gör man ett jordtag för reservkraft? Tänker mig att använda jortspett då jag har utrustning för att driva ned sådana, avstånd från hus, avstånd mellan spett, vilken typ av kabel mellan spett, ska spetten sticka upp ovanför mark? vilken typ av kabel mellan jordspetten, hur ska kopplingspunkten för kontrollmätning utformas? Jag tänkte att gör jag ett jordtag med säg 4 spett så kan jag ju om det visar sig vara för dåligt utöka tills jag får ett godkänt värde. Någon som har lite erfarenhet att dela med sig av?
Hej
Vad säger ditt elnätsbolag när du frågat dem om jordtaget?
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Vad säger ditt elnätsbolag när du frågat dem om jordtaget?
Dom svarar att dom är glada att att jag frågat dom angående detta men dom kan inte ge tipps om någon speciell firma utan gav mig bara en länk där jag kan kolla vilka företag som är behöriga att utföra olika typer av installationer😐
 
A anjn skrev:
Dom svarar att dom är glada att att jag frågat dom angående detta men dom kan inte ge tipps om någon speciell firma utan gav mig bara en länk där jag kan kolla vilka företag som är behöriga att utföra olika typer av installationer😐
Tyvärr, så verkar dom som kan detta bara jobba mot företag stora aktörer så jag får helt enkelt inget svar på mina förfrågningar
 
Mikael_L
Ja det finns ju helt klart en del problem med just att det är kanske inte så många som känner att de klarar av en sådan här grej.
T.ex. hur mäter man upp jordtaget och vilken utrustning behövs, vilken kunskap behövs.

Själv har jag inte koll, jag skulle iofs kunna ta reda på det, och skaffa det som behövs, men är det verkligen intressant för ett enda jobb?

Jag skulle göra det själv åt mig själv, om jag behövde, och efter det skulle jag förstås kunna göra det åt andra sen ... :)


Jag samarbetar med en elfirma med lite olika saker, bland annat caddar ritningar, och därför vet jag att de ibland grejar med jordtag (då nätägaren vill kolla en ritning, som jag får rita upp).
Denna firma har ca 20 anställda, så det finns halvsmå aktörer också som jobbar med sånt här.
 
Upplevt liknande, och då bara för att koppla in en liten 3-fas dieselgenerator 6.2 kWA (kont) till en liten kåk på vischan.

Tyvärr lätt att man blir "ghostad" när man söker elektriker med kompetens för detta. Är detta verkligen så svårt?

Vi har fortfarande inte hittat någon, trodde vi hade en men som sagt noll kontakt när det skulle verkställas. Letar vidare.
 
Jordtag är inte så svårt.
Det är markens beskaffenhet och vilket värde du vill få som avgör hur mycket jobb det är.
Dvs du får hålla på och dra linor och spett tills du får ett acceptabelt värde.

Har du bra markförhållanden dvs blöt jord så kan det räcka med att slå ner ett spett några meter.

Står huset på pålar på ett berg så är det mycket jobb. Står det på en potatisåker så är det mindre jobb.

En vanlig "installationstestare", som alla seriösa firmor har, kan med ett tillbehörspaket mäta jordtag.

Här finns det lite att läsa samt förslag på produkter att köpa: https://elrond.se/wp-content/uploads/2023/03/Jordning-guide-2023.pdf
 
Redigerat:
  • Gilla
växelventil och 1 till
  • Laddar…
I min enfald trodde jag att alla seriösa elfirmor klarar dylikt, i synnerhet på landsbygden. Men jag får helt enkelt höra med flera.

Jag är absolut inte ute efter att installera detta själv även om jag säkert skulle klara det med en hel del inläsning av teori plus anskaffande/hyra av mätutrustning.

Vi har nyligen sett på forumet när elektriker har tabbat sig rejält på installering reservkraft med förstörd utrustning av diverse slag, vill inte hamna där.
__
PS. Även en del teknikaliteter/administration inblandat, verkar som att det ska godkännas från elnätsägare osv. Det är därför jag vill anlita proffs.
 
H Harald Blåtumme skrev:
I min enfald trodde jag att alla seriösa elfirmor klarar dylikt, i synnerhet på landsbygden. Men jag får helt enkelt höra med flera.

Jag är absolut inte ute efter att installera detta själv även om jag säkert skulle klara det med en hel del inläsning av teori plus anskaffande/hyra av mätutrustning.

Vi har nyligen sett på forumet när elektriker har tabbat sig rejält på installering reservkraft med förstörd utrustning av diverse slag, vill inte hamna där.
__
PS. Även en del teknikaliteter/administration inblandat, verkar som att det ska godkännas från elnätsägare osv. Det är därför jag vill anlita proffs.
Finns du i Värmland med omnejd så kan du få proffshjälp.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
E EyEr0n skrev:
Jordtag är inte så svårt.
Det är markens beskaffenhet och vilket värde du vill få som avgör hur mycket jobb det är.
Dvs du får hålla på och dra linor och spett tills du får ett acceptabelt värde.

Har du bra markförhållanden dvs blöt jord så kan det räcka med att slå ner ett spett några meter.

Står huset på pålar på ett berg så är det mycket jobb. Står det på en potatisåker så är det mindre jobb.

En vanlig "installationstestare", som alla seriösa firmor har, kan med ett tillbehörspaket mäta jordtag.

Här finns det lite att läsa samt förslag på produkter att köpa: [länk]
Nej, det är väl osäkerheten hur mycket jobb det är som gör det ointresant, samt att utrustningen som behövs kanske inte tillhör standardutrustning på en elfirma. Som jag förstått det så behövs ingen behörighet för att göra själva jordtaget? Så det är därför jag funderar på att göra det själv, men jag hittar ingenstans hur ett jordtag ska vara utformat. T.ex. ska spetten sammankopplas ovanför eller under markytan? Dvs. Ska anslutningskabeln mellan spetten grävas ned eller ligga på marken? Vilken kabelarea ska det vara, ska kabeln vara isolerad eller helt oisolerad? Sedan finns det både kopparbelagda spett och rostfria spett, var skall punkten för kontrollmätning vara? M.m. kunde jag göra detta själv tänker jag att det är enklare att få ut någon som bara kan kontrollmäta och säga om det är ok eller ej.

Montera själva reservkraftsomkopplaren borde nästan alla elfirmor kunna göra utan konstigheter.

Är detta verkligen ett så udda och sällan förekommande jobb? Tänker att det måste förekomma hos dom som installerar solceller och batterilagring också?
 
Mikael_L
A anjn skrev:
Tänker att det måste förekomma hos dom som installerar solceller och batterilagring också?
Inte normalt sett.
För det mesta använder man jordpunkten som nätägaren erbjuder via servisen.

Men ska man vara off-grid så kommer det upp på bordet, men än så länge har nog majoriteten med batterilagring ett konventionellt system där man använder batteriet så smart som möjligt till att använda el själv eller sälja när den är dyr, och ladda med solel och billigt elpris när det funkar.
 
A anjn skrev:
Hej
Jag funderar på att installera en reservkraftsomkopplare på vår gård för att kunna försörja gården med el från traktor drivet elverk vid längre strömavbrott. Problemet jag har är att intresset är minst sagt svalt från dom elfirmor jag mailat till, vad jag tror är att jordtagsmätning och anläggande av jordtag är ett avskräckande moment? Min tanke då är om man själv kunde göra jordtaget så att elfirman endast behöver verifiera om det är ok eller ej? Kanske det skulle gå lättare? Har sökt på nätet men inte lyckats hitta hur man gör ett jordtag efter konstens alla regler.

Min fråga är således hur gör man ett jordtag för reservkraft? Tänker mig att använda jortspett då jag har utrustning för att driva ned sådana, avstånd från hus, avstånd mellan spett, vilken typ av kabel mellan spett, ska spetten sticka upp ovanför mark? vilken typ av kabel mellan jordspetten, hur ska kopplingspunkten för kontrollmätning utformas? Jag tänkte att gör jag ett jordtag med säg 4 spett så kan jag ju om det visar sig vara för dåligt utöka tills jag får ett godkänt värde. Någon som har lite erfarenhet att dela med sig av?
Det är synd att inga firmor vill svara eller hjälpa dig med ett så rakt och enkelt jobb. Att du har möjlihet att driva ner spett osv borde ju också vara ett plus.

Vi kan titta lite på dina punkter.

Först kolla lite på hur jordmån, avstånd neråt till ev berg osv ser ut i närheten av där du ska göra jordtaget. Dvs normalt invid där du har din mätarplats eller huvudcentral. Vet du om skillnader välj ett lågläntate fuktigare parti och där du kan driva ner två längder spett per punkt, de skarvas ihop så man kan variera om det stöter på hinder.

Du behöver sällan speciellt många spett 4-6 fördelat på 2-3 punkter med runt 5 m mellan så har du oftast ett riktigt bra resultat. Totala längden lina du behöver för anslutning bör räcka med runt 15 m. Du får normalt gå ut en bit från punkten du ansluter till innan du sätter spetten.

Mellan använder du en blank kopparlina i ditt fall vanligtvis Cu 25 mm2. Imga sksrvar på den du använder de klämmor och tillbehör som hör till för att ansluta mot spetten. Du drar alltså samma hela vägen fram till provklämman invid central etc där du går över sista biten till mjukledare tex RK, RQ in mot jordskenan.

Beroende på risken att man gräver osv där linan går får man välja djup för linan men minst 30 cm kan vara lagom. På samma djup håller du ändarna på spetten där du ansluter.

Om du erbjuder dig gräva, dra ner spett osv borde du väl kunna få svar från någon. Att bara kontrillera koppla in mot central mm borde vara ett enkelt jobb inte sämre än något annat de sysslar med. Diskutera materialval och vem som skaffar det är ju ett annat kärt tema.

Följer du grovt sett detta kommer du lyckas bra det är i såna här fall riktigt raka och enkla jobb. Återkom om du undrat över något så långt.
 
  • Gilla
Pen och 4 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
I min enfald trodde jag att alla seriösa elfirmor klarar dylikt, i synnerhet på landsbygden. Men jag får helt enkelt höra med flera.

Jag är absolut inte ute efter att installera detta själv även om jag säkert skulle klara det med en hel del inläsning av teori plus anskaffande/hyra av mätutrustning.

Vi har nyligen sett på forumet när elektriker har tabbat sig rejält på installering reservkraft med förstörd utrustning av diverse slag, vill inte hamna där.
__
PS. Även en del teknikaliteter/administration inblandat, verkar som att det ska godkännas från elnätsägare osv. Det är därför jag vill anlita proffs.
Det är tråkigt att du får sån respons på enkla jobb. Sen får vi skilja på det som hände i andra tråden det har inget med ev jordtag att göra snarare ren inkompetens.
 
A anjn skrev:
Montera själva reservkraftsomkopplaren borde nästan alla elfirmor kunna göra utan konstigheter.
Det är nog snarare där problem uppstår ibland. Tråden Blåtumme tänker på som var uppe för inte så länge sen är ett typexempel på det.

Variationen på hur mycket jobb eller material som krävs för ett jobb av din typ är inte stor så tvekan består nog mrst i ointresse, oerfarenhet, okunskap i olika kombinationer.
 
Problemet är väl att alla elfirmor inte har utrustning för att mäta jordtagsresistans.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.