Vi fuderar på att bygga en monteringsfärdig Attefallare på vår tomt. Ett problem är kraftledningen till vår gård, som går mellan det tänkta huset och vägen (se bild). Kraftledningen är en upphängd kabel. Stolpen före den på bilden står utanför tomten, på bolagsmark. Attefallaren skulle stå mellan de två befintliga byggnaderna.
Så nu undrar vi över vad som är bäst, vad det kan kosta och vilka formaliteter som behöver hanteras...
- Att tillfälligt ta ned kabeln medan huset kommer på plats.
- Att få kabeln permanent nedgrävd när man ändå håller på.
- Att lyfta Attefallaren på plats över kraftledningen.
Så nu undrar vi över vad som är bäst, vad det kan kosta och vilka formaliteter som behöver hanteras...
- Att tillfälligt ta ned kabeln medan huset kommer på plats.
- Att få kabeln permanent nedgrävd när man ändå håller på.
- Att lyfta Attefallaren på plats över kraftledningen.
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 775 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 775 inlägg
Är ledningen bara för ert hus eller fortsätter den vidare till fler?
Det enda sättet att få reda på är nog att kontakta den som äger ledningen. Det kan ju hända att de också är intresserade av att få den nedgrävd. Är den bara till ert hus är det sannolikt enklare att få till en pragmatisk lösning.
Det enda sättet att få reda på är nog att kontakta den som äger ledningen. Det kan ju hända att de också är intresserade av att få den nedgrävd. Är den bara till ert hus är det sannolikt enklare att få till en pragmatisk lösning.
Det är möjligt att man kan ta den under eller över ledningen. Mina kunskaper om modernt husbygge är närmast obefintliga.Hemingway skrev:
Men ska du transportera dit ett färdigt attefalls hus eller bygga ett?
Jag tror nog du får räkna in denna kraftledning i den lokala geografin också… 😁 jag skulle inte bli förvånad om en tillfällig nedmontering är flera hundra tusen i kostnad.
Jag tror nog du får räkna in denna kraftledning i den lokala geografin också… 😁 jag skulle inte bli förvånad om en tillfällig nedmontering är flera hundra tusen i kostnad.
På bilden ser det ut som att ledningen fortsätter. Vill du ha bort ledningen får du bekosta allt och då ligger väl en nergrävning närmast till hands. Att tillfälligt flytta ledningen tror jag att nätägaren inte är intresserad av oavsett vem som betalar. Men du får ta ett snack med nätägaren.
Ps
Risken är stor att nätägaren inte är så intresserad att prata med dig, dom brukar vilja ha sin dialog med en behörig installatör. Men naturligtvis ska du fråga.
Ps
Risken är stor att nätägaren inte är så intresserad att prata med dig, dom brukar vilja ha sin dialog med en behörig installatör. Men naturligtvis ska du fråga.
Ledningen fortsätter till vår mangårdsbyggnad, strax utanför bild. Där tar den slut.E elmont skrev:På bilden ser det ut som att ledningen fortsätter. Vill du ha bort ledningen får du bekosta allt och då ligger väl en nergrävning närmast till hands. Att tillfälligt flytta ledningen tror jag att nätägaren inte är intresserad av oavsett vem som betalar. Men du får ta ett snack med nätägaren.
Ps
Lådan man ser på stolpen är våra huvudsäkringar.
Då är det kanske er egen ledning? Sätt ett mätarskåp där det passar och plocka bort stolpen permanent. Från mätarskåpet gräver ni ned kablar till byggnaderna.R Robzon skrev:
Mjo, fast det är ledningen bortanför mätarskåpet som är i vägen. Och närmsta stolpen bortanför den med mätarskåpet står inte på vår mark.H HenrikHuslöse skrev:
Det här var bra nyheter! Då är det en servis (som betjänar en kund) och det gör det mycket enklare. Hade det varit en lågspänningskraftledning så hade det kunna vara flera kunder som den betjänade och då hade det kunnat bli markant krångligare och då såklart dyrare.R Robzon skrev:
Vad säger bolaget när du kontaktat dem?
Med risk för att tråden spårar ur…
Vad man KAN göra, notera ordet KAN, är att man tar 1-2 spaklyftblock (jag kallar det fortfarande (lug-all) som man fäster i stolpen och en bit ut på ALUS-kabeln. så spelar man in spannet en bit så att man häktar av från kroken. Sedan monterar man det andra spaklyftblocket och använder det till att hålla och sedan till att spela ner kabeln på marken.
När riggningen är klar spelar man in linan åt det andra hållet och hakar av från kroken.
Eftersom det är en kabelavgrening ner till stolpskåpet så måste man ta bort den från kabelhållarna också men det går ju att återmontera.
Sedan är det ju en annan sak att komma upp i stolpen…
Minns ni att jag skrev KAN? jag sa inte att man ska. Kolla med Elverket…
Vad man KAN göra, notera ordet KAN, är att man tar 1-2 spaklyftblock (jag kallar det fortfarande (lug-all) som man fäster i stolpen och en bit ut på ALUS-kabeln. så spelar man in spannet en bit så att man häktar av från kroken. Sedan monterar man det andra spaklyftblocket och använder det till att hålla och sedan till att spela ner kabeln på marken.
När riggningen är klar spelar man in linan åt det andra hållet och hakar av från kroken.
Eftersom det är en kabelavgrening ner till stolpskåpet så måste man ta bort den från kabelhållarna också men det går ju att återmontera.
Sedan är det ju en annan sak att komma upp i stolpen…
Minns ni att jag skrev KAN? jag sa inte att man ska. Kolla med Elverket…
Redigerat: