Det var dags att dra lite kabel i ett av tomrören som grävdes ner när huset byggdes. Dessvärre kommer jag bara in 1 m från kopplingspunkten. Underligt ljud när PEX-röret som är draglina stöter emot något. Inte stumt och som ett trumskinn. Hmmmm…
Springer över till grannen elektrikern och lånar en inspektionskamera. Ta-da!

Image_2026-06-29 22_21_38_398.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grundläggaren glömde att ta av locket på skyddsröret vid en skarv. Skönt att det inte var ett avbrott eller makadam (ungjävlarna fyllde alla öppna rör med makadam).

Hur tar man bäst ur detta? Jag funderar på att sätta ett ”ankare” med spets på PEX-röret. Då kan jag penetrera locket och dra det mot mig. Det är ju som sagt bara 1 m bort från öppningen. Några andra tips? Det borde ju ha hänt förut, menar jag. 🤔

Är det raka vägen?
Glödga ett armeringsjärn och smält ett stort hål kanske?
Locket borde ju vara störe än innerdiametern på röret, kanske är svårt att fiska upp?

pjgb pjgb skrev:
Är det raka vägen?
Glödga ett armeringsjärn och smält ett stort hål kanske?
Locket borde ju vara störe än innerdiametern på röret, kanske är svårt att fiska upp?
Nej, det är en svag S-kurva på den metern det är frågan om. Locket verkar ha samma ytterdiameter som röret om man tittar på bilden. Det ligger an mot stoppen i skarvmuffen. Annars borde det ha stoppat vid montage…vilket egentligen vore en produktförbättring.
Det är 52 m från andra hållet så det bir svårt att stöta bort det ”bakvägen”.

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Nej, det är en svag S-kurva på den metern det är frågan om. Locket verkar ha samma ytterdiameter som röret om man tittar på bilden. Det ligger an mot stoppen i skarvmuffen. Annars borde det ha stoppat vid montage…vilket egentligen vore en produktförbättring.
Det är 52 m från andra hållet så det bir svårt att stöta bort det ”bakvägen”.
Gräva fram stoppet och ta bort locket?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
E elmont skrev:
Gräva fram stoppet och ta bort locket?
Under en bottenplatta som dessutom är lite suteräng på platsen. Har skaffat lite ”prylar” som skall kunna lossa den och sedan dra ut bakåt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.