...Den ständiga frågan.

Ska jag välja en Resi9-central med Schneider-apparater för 7 100:- eller en Gamma-central med Hager Quick Connect-apparater för 8 600:-? Varför?

E
ABB.
För att bättra på aktievärdet.

E
Men det spelar som sagt ingen större roll, gör så här att du imorgon smyger in på Ahlsell en kvart innan frukost, brer några bullar och känner på grejerna. Så ser du.

Resi9 tycker jag personligen är sjukt mkt snyggare iaf :love:

• Gilla
J Vos
  • Laddar…
Tycker Garos plåtkapslingar är klart snyggast.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
richardtenggren
Jag körde på Hager Delta :)

Prylarna kommer byggas in i ett skåp, så utseendet är inte avgörande.
Är det någon fördel med Quick connect om man inte kopplar på betald arbetstid? Är det säkrare än skruvklämmor eller bättre på något annat sätt?

A
Så länge du ser till att få fasskenan på rätt sida om skruvskallen så går det lika bra med icke-quick. De gånger jag sätter icke-quick kör jag med skruvdragaren tills det börjar ta emot och drar resten med momentmejseln. Det är oftast inte själva skruvandet av ledare och fasskenor som tar tid vid ett centralmontage.

• Gilla
Schorsch
  • Laddar…
useless useless skrev:
...Den ständiga frågan.

Ska jag välja en Resi9-central med Schneider-apparater för 7 100:- eller en Gamma-central med Hager Quick Connect-apparater för 8 600:-? Varför?
Brukar använda Resi9 själv, men det är för att det är billigare men inte utav sämre kvalité. Är väl Merlin Gerin som gör dom, bra skit

• Gilla
Joakim Trange
  • Laddar…
useless useless skrev:
Prylarna kommer byggas in i ett skåp, så utseendet är inte avgörande.
Är det någon fördel med Quick connect om man inte kopplar på betald arbetstid? Är det säkrare än skruvklämmor eller bättre på något annat sätt?
Skruv är hopplöst. Koppar kallflyter. Efter ett tag har kopparkardelerna ibland flyttat på sig, så att skruven inte längre är åtdragen, med bristande kontakt som följd.
Egentligen ska skruvar efterdras, men vem gör det?

Fjäderbelasrade snabbkopplingar följer efter kopparn allt eftersom kopparn flyter.

Mikael_L
useless useless skrev:
Är det någon fördel med Quick connect om man inte kopplar på betald arbetstid?
Nej, det skulle jag inte säga. Främsta fördelen med Hager är att välja QC och därmed kapa en del arbetstid.
(som jag ser det) Sen är ju hager inte dåliga grejer, men det är kanske ingen större skillnad mot resi9, men jag vet faktiskt inte.
Schneider köpte ju upp Merlin Gerin, och deras gamla säkringsserie, som jag hört var väldigt bra, finns fortfarande i Schneiders sortiment, och heter väl C60n eller nåt sånt.
useless useless skrev:
Är det säkrare än skruvklämmor eller bättre på något annat sätt?
Vad gäller QC så tycker jag nog på sätt och vis att det känns stadigare och säkrare att man skruvar fasskenan istället bara trycker in den som på QC. Men det har jag inga belägg för, det kanske bara är en känsla. Men det är ju viktigt att komma ihåg att dra varenda skruv, och lagom hårt, vid traditionellt montage. Slarv där blir alla dar i veckan sämre än QC.
Den andra anslutningen, snabbanslutningen på ovansidan, tycker jag borde vara bra, den glappar ju aldrig, den "drar ju åt sig själv", 24/7.

,
M magnu skrev:
Skruv är hopplöst. Koppar kallflyter. Efter ett tag har kopparkardelerna ibland flyttat på sig, så att skruven inte längre är åtdragen, med bristande kontakt som följd.
Fast jag har rivit 60 år gamla prylar som har suttit fast hur bra som helst, så hur stort problem är det egentligen?

Mikael_L
useless useless skrev:
,

Fast jag har rivit 60 år gamla prylar som har suttit fast hur bra som helst, så hur stort problem är det egentligen?
Jag vet inte, men i en 60 år gammal central är det väl högst troligt att någon elektriker har efterdragit skruvarna under den perioden.

Men ibland brinner det i ganska färska installationer för att kopparen har flutit.

Har själv sett lösa skruvar som jag vet var åtdragna för 10 år sedan. Nu är de skruvarna efterdragna och kommer säkert sitta fast i 50 år.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Schneider köpte upp Merlin Gerin.
Och MG's gamla säkringar är numera dessa:
[länk]

Medan detta är resi9:
[länk]
Ah, var ic60 jag tänkte på, brukar köra med dom i och med att de där på 10kA

Resi9 är väl enbart på 6kA

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.