Hej!
Jag har försökt läsa på så gott jag kan utan att starta egen tråd, men det känns som ju mer jag läser om perilex desto mer olika saker verkar kunna gå fel. Så jag har insett att jag gärna kollar med er kunniga här så jag inte är helt ute och cyklar, då jag inte är mer erfaren med hushållsel än att jag kan byta ett eluttag.
Köpt hem ny spis till köket (smeg c6imwhm2) som kom kopplad för 1-fas.
Är rätt säker på att elen i köket är 3-fas med tillkopplad nolla. Med multimetern mäter det 400V mellan alla faser, 230V mellan fas och jord/nolla och mellan nolla och jord är det 0V. Se bild 1.
Har köpt ny stickkontakt och kabel för att koppla in i spisen och kopplat dessa för att spela uttaget, se bild 2.
Jag har utgått från vad jag tror är rätt kopplingsschema i manualen, Bild 3, och kopplat det som Bild 4.
Vad jag förstår är ser även elcentralen ut som den ska.
har jag missat något?
Bild 1: insidan av perilexuttaget.
p
Bild 2: den nya stickkontakten
Bild 3: Kopplingsschemat i spisens instruktionsbok
Bild 4: Kopplingsplint på spisen
Bild 5: Elcentralen
Jag har försökt läsa på så gott jag kan utan att starta egen tråd, men det känns som ju mer jag läser om perilex desto mer olika saker verkar kunna gå fel. Så jag har insett att jag gärna kollar med er kunniga här så jag inte är helt ute och cyklar, då jag inte är mer erfaren med hushållsel än att jag kan byta ett eluttag.
Köpt hem ny spis till köket (smeg c6imwhm2) som kom kopplad för 1-fas.
Är rätt säker på att elen i köket är 3-fas med tillkopplad nolla. Med multimetern mäter det 400V mellan alla faser, 230V mellan fas och jord/nolla och mellan nolla och jord är det 0V. Se bild 1.
Har köpt ny stickkontakt och kabel för att koppla in i spisen och kopplat dessa för att spela uttaget, se bild 2.
Jag har utgått från vad jag tror är rätt kopplingsschema i manualen, Bild 3, och kopplat det som Bild 4.
Vad jag förstår är ser även elcentralen ut som den ska.
har jag missat något?
Bild 1: insidan av perilexuttaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 2: den nya stickkontakten
Logga in
Skapa konto
Bild 3: Kopplingsschemat i spisens instruktionsbok
Logga in
Skapa konto
Bild 4: Kopplingsplint på spisen
Logga in
Skapa konto
Bild 5: Elcentralen
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 971 inlägg
Det är rätt så långt som går att se.
Hur ser det ut i sockeldosan? Är alla fem ledare upp till uttaget skarvade på en motsvarande ledare från den fasta installationen?
Hur ser det ut i sockeldosan? Är alla fem ledare upp till uttaget skarvade på en motsvarande ledare från den fasta installationen?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 971 inlägg
Ok.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 971 inlägg
Det framgick inte av din beskrivning...
Bilden är suddig så jag ser inte om ledarna bottnar i klämmorna.
Och du klippte väl bort alla tvinnade delar och skalade fram (14 mm) ny rak fin koppar?
Bilden är suddig så jag ser inte om ledarna bottnar i klämmorna.
Och du klippte väl bort alla tvinnade delar och skalade fram (14 mm) ny rak fin koppar?
Jag glömde bort att de med den biten, förstod det som att klämmor är betydligt säkrare för svarvning mellan finstrådiga och tjocka ledare, så tänkte att det va lika bra att byta.
Följde denna instruktions och klippte dem till 11mm enligt måttet på sidan:
Följde denna instruktions och klippte dem till 11mm enligt måttet på sidan:
Logga in
Skapa konto
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden