Hejsan!
Jag skall montera innertak i friggeboden och takdosorna sticker ut mer än jag önskar. Finns det någon täcklist som passar så att man slipper se en glipa mellan taket och dcl-locket?
Jag skall montera innertak i friggeboden och takdosorna sticker ut mer än jag önskar. Finns det någon täcklist som passar så att man slipper se en glipa mellan taket och dcl-locket?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 291 inlägg
Du behöver en förhöjningsring och kanske längre skruvar. Schneider har ring på 10 mm som säljs lite här och var. E 1820216.
Jag har inte monterat taket ännu. Funderar på om jag behöver köpa tjockare skivor så att inte dosorna sticker ut. Helst undviker jag det om det inte är nödvändigt.Demmpa skrev:
Tyvärr är det svårt att flytta upp dosorna eftersom isolering då måste göras om. Det är lite oldschool på detta och dosorna är inte monterade i ett installationslager.
Jag kanske skulle kunna lägga en masonitremsa mellan reglarna och innertaket (pärlspont) så att det bygger ett par millimeter till. Det skulle räcka för att få takdosorna att inte sticka ut.
Enklast hade dock varit om det fanns högre dcl-lock som täcker ett par millimeter till.
Enklast hade dock varit om det fanns högre dcl-lock som täcker ett par millimeter till.
Medlem
· Blekinge
· 12 357 inlägg
Du kanske kan sala på reglarna med tunna träribbor. Brädgårdar skänker ofta bort tunna träribbor som har legat mellan travat virke. Dessa är 8-10 mm tjocka. Du kan fästa dom med häftpistol under reglarna och sedan skruva/spika skivorna som vanligt.
@Johan Gunverth menar en förhöjningsring/förhöjningsram/påbyggnadsring som är lika stor som DCL-uttaget,T Torsten234 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.se.com/se/sv/product/WD...-för-tak-infälld-takdosa-snabbanslutning-vit/
Aha! Det låter precis som det jag är ute efter. Takdosan kommer att ha ett utstick på c:a 3 mm om jag monterar den pärlsponten på 12 mm som jag tänkte mig. Detta vore den enklaste lösningen.Demmpa skrev:
Såg nu att det gick att kapa dosorna. Problemet löst. Tack till alla som svarade!
Klicka här för att svara