Senaste inläggen
datja: [citat] Erfarenheter i vårt stenhus är liknande, dvs att vinden bör ventileras. Stenhus fr 1947 med valmat tak och endast en kort glipa i varje väderstreck. När vi köpte 2011 en del svartmögelpåväxt här och där på råsponten. Vi byggde ut 2013-14 åt norrsidan och satt i utbyggnaden ventilering längs hela takfoten. Allt virke som kom dit då är skinande vitt och ser ut som nytt,
Äppelina: [citat] Så många som tycker o tänker gällande detta delade hus… tänkte jag kunde göra något inte allt för tidskrävande först för att få övriga taggade 💪😃…. Men om man spacklar… är det träspackel o sen rödfärg?
AndersMN: [citat] Trädet både skuggar o tar näring+vatten, dessutom skuggar planken. Inget ställe gräset har nån bra chans. Vill du verkligen få bra gräs fär ska du nog beskära apeln till minimal storlek
dicliff: [citat] Men varför ser han/hon så ilsk ut på ögonen?😻 Men gullig ändå, förstås, katter är alltid gulliga...❤️
Boränteroboten: "2,89%, Nordea, 514 150, 3 månader (rörlig) ..." En anonym person har fyllt i sin ränta. Jämför din ränta på www.byggahus.se/ekonomi/borantor/
Martin7: 1. 1065 cm² 2. Friluftsliv och tältning är det bästa jag vet, och det här kommer verkligen att lyfta matlagningen vid stormköket. Finns ju inget bättre än grillat! 3. Önskar mig en blå.
Hhallden: [citat] Spelar det någon roll om jag har ett 15cm högt trädäck eller en gräsmatta för grannen?
bs ss: Isolera utvändigt först. Sen har jag läst att du kan ha halva isolervärdet invändigt. Men för mig räcker 200mm isodrän för komfortabel bomiljö på vintern.
Gräver: Hej, Önskar tips på koppling, typ anborrningsbygel, som jag kan använda för att koppla en kran till äldre vattenledning. Vattenledningen är av stål och 2 1/4” i ytterdiameter, vilket gjort det svårt för mig att hitta rätt. Förhoppningen är att kunna ansluta en vanlig PE slang mellan gamla ledningen och ny tappkran. Tacksam för tips och råd, gärna lösningar av tillfredsställande
Fritt harmoniskt hus: När vår Kenny klappade ihop efter ca 2500 tvättar så mailade jag Hemmy som vi köpt den av. Några timmar senare blev jag uppringd av kennys servicetekniker som sade att felkoden inte alls var trasigt lucklås så som det stod i manualen. Istället var det kolen i motorn som var nerslitna. Han beskrev hur jag skulle göra för att ta ut motorn och var man kunde köpa nya kol. Några dagar
Unikt namn: [citat] Det sägs att man kan köpa in tjänsten bilkrockare med...
Kakelugnen566: Jag gjorde mig en liten väska till mobilen, och nu vet jag inte var den är...🤔 🤷♀️
Sarah____: [citat] Är det detsamma som planlimmad diskho? Undrar om smuts lätt hamnar i skarven mellan bänkskiva och diskho när man drar trasan över den. Inser att inget av monteringsalternativen är ”skarvfritt”, om man inte köper bänkskiva i ex. Corian med ingjutet tvättställ. Men att det handlar mycket om var skarven är placerad för hur mycket man ska störa sig på det och behöva
ArtMia: Vi har haft markarbete på tomten för att bygga växthus. Vi har nu nio plintar i våg och det är dags för montering. Vi kommer bygga en träram av dubbla 45x 195 reglar. Nu känner jag mig osäker på vilken stolpsko man ska ha för att grunden ska hålla sig stadig då det är viktigt att det rör sig så lite som möjligt för att inte få spänningar i glasrutorna. Hur tänker ni kring
NoiseMaker: [citat] Mina takstolar varierar rejält, men vi ska göra oss besväret att flytta om dem... Lutar ändå åt Skånska just nu, för där får man ett komplett paket.
Mackster1991: [citat] Efter snabb googling hade jag undvikt den modellen ..
AndersS: [citat] Nä, kapsylring är ju insektsskydd nedblöjd mot hålet.😎 Men med ålder dricker jag nästan bara ur glas, tycker även det smakar bättre. Korksmak reklamerar man till systemet.😃
Macewe: Löste det sig? Roade mig med att söka med bilden på Google och den föreslog också Blanco.
Liljeros: [citat] Ja har förstått det så, har Q3 2023 och har som mest laddat 175kW dvs max vid uppåt 90% SOC. Normalt laddar den från 10-60% med rak kurva på 175även vid -20 grader. Fattar att en hög maxsiffra sköljer bättre men skulle själv hellre ha en 200-250kW med rak kurva än 400kW, ställer mindre krav på laddstationerna också.
Elroboten: "23 000 kWh, villa, 240 m², 71% mer än genomsnittet ..." En medlem har fyllt i sin elförbrukning. Jämför din elförbrukning
tttomten: [citat] Nja ditt fel tror jag inte riktigt på. Här har jag betydligt fler leråkrar än tidigare, en del kan säkert tillskrivas mig men mestadels så är det helt klart klipparens fel.
mexitegel: Till att börja med är asbest helt ofarligt så länge man inte bearbetar den så att det frigörs damm från det. Och även när man gör det så krävs det upprepad exponering under lång för att man ska riskera att bli sjuk. Underliggande levnadsvanor som te.x rökare löper högre risk. Men, återigen, det krävs att det frigörs asbestdamm, vilket det inte gör normalt sett. Dessutom; Bild
AndersS: Bry dig inte om det historiska och varför. Lägg tid och kraft på att fixa till det, det kan finnas flera orsaker till att de lossnat, se mitt förslag om du inte vill riva upp hela golvet. Vårt från -60 har samma förutsättningar, men Pordrän sedan -88 på utsidan av källaren.😉
tradav: [citat] Tack. Yes ska ringa ut en elektriker innan jag kommit för långt för att få det rätt från början. Initialt är det bara en laddbox för en v90 hybrid så ingen tung laddning. Men vill ta höjd för rejälare elbil och laddning i framtiden när man ändå håller på. Mm jag tänker också 3 matningar. Tänkte dra laddbox och eluttag i ett rör och lyktkabel i ett annat rör via resp
O: [citat] Tja prestandan kommer inte att bli ett problem jämfört med de gamla 14V maskinerna. Jag gillar oxo Hitachi/Hikoki och har några av deras olika 18V varianter. Tycker oxo de är bekväma i handen. Deras multivolt batterier som har 18 & 36V är smidiga när man har någon enstaka 36V maskin.
Oskar Norman: [citat] Nu när du säger det, men den kan inte vara åt andra håller samt skulle vara konstigt då alla dusch/temperatur symboler sitter på den sidan jag satt den nu åt
O: [citat] Att Socialdemokraterna vill ha kärnkraft är väl ganska välkänt ända sedan Palmes tid har man varit för det. Men till skillnad från MP så prioriterar S makten högre än kärnkraftsfrågan. För MP är nedlagd kärnkraft mer värt än reellt politiskt inflytande i andra frågor. Ett så litet parti som MP kommer ändå att bli överkört av S i alla frågor. [citat] Förra gången