19 094 läst ·
360 svar
19k läst
360 svar
Köpa första robotklipparen. Funderar på Mammotion Luba.
Familjen har en sommarstuga med tomt på ca 2000kvm. Det är tidigare skogstomt som vi gjorde om till trädgård för ett par år sedan med gräs.
Tomten är ganska öppen men lite ojämn här och där och gräset växer även lite olika bra ännu så länge.
Mina gamla föräldrar som är där mest klarar inte av att klippa gräset själva längre och jag vill inte ta med min trädgårdstraktor på släp så ofta som det behöver klippas. Det vore även skönt att kunna vara där utan att klippa gräs varje gång. Har även en trädgård att sköta hemma.
Nu funderar jag på en robot. Tänker att jag vill ha utan trådad slinga och den ska kunna sköta sig bra själv.
Ett plus är om den har kamera så jag kan kolla hemifrån då och då så den sköter sig osv.
Dock är det inget internet ute i stugan, mer än den egna mobilen.
Har inte så bra koll men har kollat på Mammotion Luba 2 AWD 3000X och den verkar ju trevlig samt har fått bra recensioner.
Såg att det även är 5 års garanti om man köper från Bauhaus.
Men så kom även Luba 3 och man är ju skapt sån som gärna vill ha det sista
Frågan är om det är motiverat mot vad skillnaderna är.
Någon här som har erfarenhet och koll på dessa?
Har ni några tips och idéer om vad jag bör tänka på?
Var kan man få bästa pris osv?
Tomten är ganska öppen men lite ojämn här och där och gräset växer även lite olika bra ännu så länge.
Mina gamla föräldrar som är där mest klarar inte av att klippa gräset själva längre och jag vill inte ta med min trädgårdstraktor på släp så ofta som det behöver klippas. Det vore även skönt att kunna vara där utan att klippa gräs varje gång. Har även en trädgård att sköta hemma.
Nu funderar jag på en robot. Tänker att jag vill ha utan trådad slinga och den ska kunna sköta sig bra själv.
Ett plus är om den har kamera så jag kan kolla hemifrån då och då så den sköter sig osv.
Har inte så bra koll men har kollat på Mammotion Luba 2 AWD 3000X och den verkar ju trevlig samt har fått bra recensioner.
Men så kom även Luba 3 och man är ju skapt sån som gärna vill ha det sista
Med den nya slipper du ju RTK antenn vilka kan är värt en del.danne9 skrev:
Familjen har en sommarstuga med tomt på ca 2000kvm. Det är tidigare skogstomt som vi gjorde om till trädgård för ett par år sedan med gräs.
Men så kom även Luba 3 och man är ju skapt sån som gärna vill ha det sistaFrågan är om det är motiverat mot vad skillnaderna är.
Både på Mammotions egen hemsida samt Amazon är det rätt ofta kampanjer så jag hade nog försökta träffa en sådan (där var precis en som avslutades igår)
Tips om du köper från Mammotions hemsida är att inte välj den Svenska version där du betalar i SEK utan t.ex. en in Euro. De har en fast växelkurs och för tillfället blir det mer än 2000kr billigare.
Ja det vore kanske bra att slippa antennen, men frågan är om det är värt priset. Det skiljer ju ändå ganska mycket. Speciellt nu när 3an är ny.M MsTake skrev:Med den nya slipper du ju RTK antenn vilka kan är värt en del.
Både på Mammotions egen hemsida samt Amazon är det rätt ofta kampanjer så jag hade nog försökta träffa en sådan (där var precis en som avslutades igår)
Tips om du köper från Mammotions hemsida är att inte välj den Svenska version där du betalar i SEK utan t.ex. en in Euro. De har en fast växelkurs och för tillfället blir det mer än 2000kr billigare.
Surt att ja missade kampanjen. Vad var det i den?
Jag var nog inställd på att köpa från Bauhaus då det var ennav dom som har lägst svenskt pris, och 5 års garanti. Men kan det bli billigare gör det ju så klart inget.
Smart med växelkursen, det hade jag inte haft en tanke på.
På Amazon körde det 30% på endel modeller och på hemsidan var det lite olika rabatterade priser samt att det ingick olika tillbehör som garage, 3-års fri 4G.
Är du inställd på att köpa från Bauhaus så kan du ju kika på deras lågprisgaranti, hittar du det billigare hos någon av deras konkurrenter så matchar de och drar av ytterligare 12%. Kan ju bli några tusen på ett sånt här köp.
Är du inställd på att köpa från Bauhaus så kan du ju kika på deras lågprisgaranti, hittar du det billigare hos någon av deras konkurrenter så matchar de och drar av ytterligare 12%. Kan ju bli några tusen på ett sånt här köp.
Jag tänker nog att jag helst vill köpa där det är billigast, men Bauhaus lockade med 5 år garanti och vid prisjämförelse var dom och några till lägst i pris (vad jag kunde hitta). Kan dom dessutom ge mer rabatt är det ännu bättre. Men dom har inga (Luba 3) i lager och man vet ju inte när dom får det.M MsTake skrev:På Amazon körde det 30% på endel modeller och på hemsidan var det lite olika rabatterade priser samt att det ingick olika tillbehör som garage, 3-års fri 4G.
Har du själv en Mammotion?
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 333 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 333 inlägg
Iom. att klipparen ej kommer att vara i din närhet .
Var mycket noggrann när klippzoner mappas , använd No Go Zoner för fasta hinder .
Buskar med hängande grenar är en bra fälla för klippare .
Testkör klippzonen många gånger .
Skaffa en granne / kompis som kan åtgärda problem på plats .
Har haft Luba1 / Luba 2 X sedan Maj 2023 och har för mig fungerat utan problem .
Var mycket noggrann när klippzoner mappas , använd No Go Zoner för fasta hinder .
Har haft Luba1 / Luba 2 X sedan Maj 2023 och har för mig fungerat utan problem .
Nu blev det samma svar i 2 inlägg men kör även i min egen trådTomture61 skrev:
Iom. att klipparen ej kommer att vara i din närhet .
Kanske en dum fråga, men vad är det för skillnad att ha en No Go Zon eller att kameran märker att något är i vägen? Jag förstår ju om det är ett område den inte ska köra i tex en rabatt, buske osv. men behövs det även för tex varje träd, sten osv div saker den inte kan förstöra eller flytta osv?
Som min robotdammsugare. Där har jag zoner den inte får gå för att den kan fastna under möbler osv. Men en fast möbel den inte kommer under behöver ju ingen No go Zon. (om du förstår hur jag menar)
Kan man tänka sig att inte ha Svenska garantier så blir Luba 2 AWD väldigt billig:
- https://www.aliexpress.com/item/1005009726813689.html
Nu blev jag väldigt sugen faktiskt.
- https://www.aliexpress.com/item/1005009726813689.html
Nu blev jag väldigt sugen faktiskt.
Men är den inte original kanske man inte får åtkomst till app osv. Stod väldigt lite om den.pacman42 skrev:
Bra pris om den funkar.
Men när man väl är betalt är det nog bra med garantier osv.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 333 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 333 inlägg
Svarade i en annan tråd .danne9 skrev:
Nu blev det samma svar i 2 inlägg men kör även i min egen tråd
Kanske en dum fråga, men vad är det för skillnad att ha en No Go Zon eller att kameran märker att något är i vägen? Jag förstår ju om det är ett område den inte ska köra i tex en rabatt, buske osv. men behövs det även för tex varje träd, sten osv div saker den inte kan förstöra eller flytta osv?
Som min robotdammsugare. Där har jag zoner den inte får gå för att den kan fastna under möbler osv. Men en fast möbel den inte kommer under behöver ju ingen No go Zon. (om du förstår hur jag menar)
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 857 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 857 inlägg
Inte mer "fishy" än Elgiganten (som likt många andra är en marketplace nu, precis som Ali) så länge man undersöker vem man handlar av. Betyg osv, tidigare kundnöjdhet.M MsTake skrev:
Köpt flera avancerade mätinstrument och annat senaste åren helt utan problem. Mindre problem med frakten än inom Sverige faktiskt även om det kanske låter otroligt. Aldrig kommit bort något på vägen från Kina. Några köptes från Banggood och TEMU. Alla har varit äkta vara och funkat som tänkt. Överlag är dock AliExpress klart bäst. Överlägset utbud, snabbast frakt av de tre och mycket bra priser så länge man inte man köper på måfå utan tittar igenom innan. Kan ju finnas 20 säljare som säljer exakt samma vara för helt olika priser.