1 876 621 läst ·
28 585 svar
1877k läst
28,6k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Vi har en q8 etron 55 och har en årsnittförbrukning på 2,3 kWh/mil - totalt 3500 mil sedan förra augusti Så 2,8 kWh/mil låter extremt högt som ett snitt. Det är siffror vi kommer upp i mitt i vintern.
Det är väl dock ganska stor skillnad i effektivitet på första etron 55 och en q8 etron 55 där den förstnämnda är välkänd för att sörpla i sig stora mängder el. Förvisso med dåliga förutsättningar, men jag har för mig att den var uppe en rätt bra bit över 3kWh/mil i elbilsmagasinet (eller guiden om elbil som kanalen hette då) räckviddstest när det begav sig. Om det är en sådan som avses dvs.trähandtag skrev:
Det är det och nej den är inte bra mer än att det är mycket komfort för pengarna. Vi har den på jobbet vara för att köra inte allt för långt.Storsockret skrev:
Det är väl dock ganska stor skillnad i effektivitet på första etron 55 och en q8 etron 55 där den förstnämnda är välkänd för att sörpla i sig stora mängder el. Förvisso med dåliga förutsättningar, men jag har för mig att den var uppe en rätt bra bit över 3kWh/mil i elbilsmagasinet (eller guiden om elbil som kanalen hette då) räckviddstest när det begav sig. Om det är en sådan som avses dvs.
Dina siffror är ju dina men de kan se väldigt olika ut, min elbil snittar <1,7 och mitt laddelpris i år, högre än förra året, ligger på 16,6öre/kWh (innan avgifter, så säg 1kr)P PHPersson skrev:
I början puttrade elbilar mest i trafiken.MultiMan skrev:
En sak som jag märkt och gillar skarpt är hur väldigt exakt man kan reglera kraften i lutningar där man har dåligt sikt och måste ut snabbt när det väl är fritt. T ex utfarter med (för) mycket växlighet och blandad trafik. Det har i princip tagit bort risken för att köra ut framför travekipage eller bilar som kör som galningar. Mycket bra och bättre än någon bensin/dieselautomatare jag kört under samma förutsättningar.
Och axade knappt när de körde ut på påfarter. Men nu har dess förare insett att deras låga driftskostnad är försumbar. Så nu är de mindre med elbilar som är bromsklossar i trafiken.
Svaret på frågan är enligt mig nej… alltså det är inte för tidigt att köpa en elbil för de flesta.
- Har man tungt stort släp som man drar ofta.
- Kan man inte ladda hemma
- Kör man mycket kors och tvärs utan att vara på större vägar.
- Skall man köpa en billigare bil < 80 000kr.
Då kanske det är för tidigt att köpa elbil men för de flesta andra kommer det fungera bra.
Om man skall köpa en ny dyr elbil så finns BMW IX3 som är ensam om en så lång räckvidd att kanske även vissa punkter ovan uppfylls. Men då är det en extremt hög bilkostnad, >100kr/mil för de flesta.
Så att köpa en ny elbil privat är ytterst tveksamt om man inte är beredd att betala extremt mycket, utvecklingen är så snabb att andrahandsvärdet är väldigt osäkert. Titta vad Volvo lovar tex med dubbla räckvidder och mycket lägre vikt. Vem vågar privat köpa en EX60 idag då? Jo de som har råd att betala 400-500’ i värdeminskning på 3år behöver inte bry sig. Men personligen hade jag inte vågat utan köpt en något begagnad elbil där fallhöjden / risken inte är lika hög.
Någon kommer kanske kontra med att fossilbilar också är dyra… ja självklart men eftersom utvecklingen bara går, enligt mig, utför är risken betydligt lägre. Att 10-15år gamla bilar är väldigt heta är inte så konstigt. Trots att jag gillar ny teknik kan jag verkligen uppskatta ibland att sätta mig i en XC70 som bara är att köra iväg med.
- inget plingande konstant
- ingen som sliter i ratten för att det är en svart linje i asfalten
- ingen hastighetsvarning att stänga av
- kan serva den överallt eller själv
- väldigt gott om utrymme på insidan införhållande till utsidan
- inget energisparläge på AC / värme det kommer direkt och kyler/värmer bra
- behöver inte ha en app för att använda basfunktioner
- kan vrida på ett reglage för att ändra volymen och trycka på fysiska knappar för att höja värmen eller sätta på rattvärme.
Självklart finns det saker som är bra med nya bilar men min känsla är att det går över styr med speciella handtag för att öppna dörrar, elektriska dörrar som snart alla har är idiotiskt. Bilarna är så tunga att det blir moment 22 i krocksäkerhet dvs en vanlig bil väger snart 2,5ton istället för 1,5 som de gjorde för inte så långesedan. Tänk en krock i 80km/h med 2,5 ton vs 1,5 ton.
Långt inlägg men min teori är att om en tillverkare, tex Volvo skulle göra en ”vanlig” bil där fokus inte är på speciella elektriska handtag utan istället knappar för basfunktioner, lång räckvidd, stort bagageutrymme, sköna säten och lägre vikt / pris och buggfri så tror jag det hade varit uppskattat av kunderna.
Då kanske det är för tidigt att köpa elbil men för de flesta andra kommer det fungera bra.
Om man skall köpa en ny dyr elbil så finns BMW IX3 som är ensam om en så lång räckvidd att kanske även vissa punkter ovan uppfylls. Men då är det en extremt hög bilkostnad, >100kr/mil för de flesta.
Så att köpa en ny elbil privat är ytterst tveksamt om man inte är beredd att betala extremt mycket, utvecklingen är så snabb att andrahandsvärdet är väldigt osäkert. Titta vad Volvo lovar tex med dubbla räckvidder och mycket lägre vikt. Vem vågar privat köpa en EX60 idag då? Jo de som har råd att betala 400-500’ i värdeminskning på 3år behöver inte bry sig. Men personligen hade jag inte vågat utan köpt en något begagnad elbil där fallhöjden / risken inte är lika hög.
Någon kommer kanske kontra med att fossilbilar också är dyra… ja självklart men eftersom utvecklingen bara går, enligt mig, utför är risken betydligt lägre. Att 10-15år gamla bilar är väldigt heta är inte så konstigt. Trots att jag gillar ny teknik kan jag verkligen uppskatta ibland att sätta mig i en XC70 som bara är att köra iväg med.
- kan vrida på ett reglage för att ändra volymen och trycka på fysiska knappar för att höja värmen eller sätta på rattvärme.
Självklart finns det saker som är bra med nya bilar men min känsla är att det går över styr med speciella handtag för att öppna dörrar, elektriska dörrar som snart alla har är idiotiskt. Bilarna är så tunga att det blir moment 22 i krocksäkerhet dvs en vanlig bil väger snart 2,5ton istället för 1,5 som de gjorde för inte så långesedan. Tänk en krock i 80km/h med 2,5 ton vs 1,5 ton.
Långt inlägg men min teori är att om en tillverkare, tex Volvo skulle göra en ”vanlig” bil där fokus inte är på speciella elektriska handtag utan istället knappar för basfunktioner, lång räckvidd, stort bagageutrymme, sköna säten och lägre vikt / pris och buggfri så tror jag det hade varit uppskattat av kunderna.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 583 inlägg
Jag köpte en Model Y ganska nyligen och har kvar XC70n än så länge. Jag kör den inte längre då jag hellre kör på el, Volvon är marginellt lä gre men Teslan är betydligt rymligare, men man hade nog kunnat korta av nosen på Volvon med 20cm med lite bättre packning.P PHPersson skrev:Svaret på frågan är enligt mig nej… alltså det är inte för tidigt att köpa en elbil för de flesta.
Men.. det är rätt skönt med en enkel bil utan tjafs. Jag gillar de vanliga dörrhandtagen, rutramar och den manuella bakluckan
Unpopular opinion: Teslas lineup med 3/Y är i princip dessa. Lite onödiga handtag mm men i stort är de enkla (relativt) lätta bilar till lågt pris.Straightforward att använda, mogen programvara och så slipper man bilhandlare när de ska köpas.P PHPersson skrev:Långt inlägg men min teori är att om en tillverkare, tex Volvo skulle göra en ”vanlig” bil där fokus inte är på speciella elektriska handtag utan istället knappar för basfunktioner, lång räckvidd, stort bagageutrymme, sköna säten och lägre vikt / pris och buggfri så tror jag det hade varit uppskattat av kunderna.
Ja håller med, ModelY är helt outstanding. Kanske därför den säljer bäst trots att laddningshastigheten inte är bäst.U Ursidae skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 583 inlägg
När man väl nått "good enough" ska det väl mycket till för att det ska kännas värt att köpa något dyrare.
Nu har ju Model Y Standard 534km räckvidd för 449900:- och god komfort. Laddar 10-80% på 24 min.
Nu har ju Model Y Standard 534km räckvidd för 449900:- och god komfort. Laddar 10-80% på 24 min.
Nu hade de nog bara BYD Blade-batterier en kort period, 2024-ish?. De batterierna har väldigt bra egenskaper men var väl lite dyra misstänker jag. Numera har de batteri från annan tillverkare om jag minns rätt. Catl?L Liljeros skrev:
Ja har förstått det så, har Q3 2023 och har som mest laddat 175kW dvs max vid uppåt 90% SOC. Normalt laddar den från 10-60% med rak kurva på 175även vid -20 grader. Fattar att en hög maxsiffra sköljer bättre men skulle själv hellre ha en 200-250kW med rak kurva än 400kW, ställer mindre krav på laddstationerna också.U Ursidae skrev: