Hej! Tänkte helrenovera tak och fasad m m nästa år på ett gammalt hus vi använder som fritidshus.
Masoniten bubblig och flera större hål, spec i söder o västerläge.
Kan man spackla hålen? Kan man fixa något på enklast sätt?
Timmerhus i grunden.
Masoniten bubblig och flera större hål, spec i söder o västerläge.
Kan man spackla hålen? Kan man fixa något på enklast sätt?
Timmerhus i grunden.
Så många som tycker o tänker gällande detta delade hus… tänkte jag kunde göra något inte allt för tidskrävande först för att få övriga taggade 💪😃….D datja skrev:
Men om man spacklar… är det träspackel o sen rödfärg?
Ny Masonite vart 70:e år?
Om jag vore i din sits skulle jag överväga att ta fram timret, kanske är det helt och snyggt nog att duga som fasad.
Om timret under är dåligt skulle jag överväga en stående panel med locklist, rödfärgad.
Känns stående bräder för dyrbart verkar Masonite trots allt fungera bra i många år..
Om jag vore i din sits skulle jag överväga att ta fram timret, kanske är det helt och snyggt nog att duga som fasad.
Om timret under är dåligt skulle jag överväga en stående panel med locklist, rödfärgad.
Känns stående bräder för dyrbart verkar Masonite trots allt fungera bra i många år..
Medlem
· Västernorrland
· 2 531 inlägg
70 år utomhus är nog den bortre gränsen för vad masonit klarar. Där är ju inte enstaka skador i ytan utan slut på materialet, syns t.ex. i vissa kanter.
Plocka loss ribborna, montera ny masonit, måla ett lager med rödfärg, sätt tillbaka ribborna och måla en vända till med rödfärg.
Är du lite försiktig vid demonteringen och förvarar dem som då har koll på ordningen de suttit borde det gå bra med samma ribbor.
Sitter masoniten på en gammal panel? I så fall kan det vara ett alternativ att ta fram den. Om de satte masoniten bara för att få ett mer slätt och modernt utseende.
Så gammal panel håller jättebra även med diverse sprickor och ojämnheter. Enstaka hackspetthål e.dyl. kan man fylla ut med en träkloss man täljer till och ger sedan allt ny rödfärg.
Alternativ tre är att sätta ny träpanel av brädor. Men då blir du tvungen att hantera att det bygger mot foder, knutbrädor och andra detaljer. Mer jobb och behov att tänka efter hur det löses för att bli snyggt.
Plocka loss ribborna, montera ny masonit, måla ett lager med rödfärg, sätt tillbaka ribborna och måla en vända till med rödfärg.
Är du lite försiktig vid demonteringen och förvarar dem som då har koll på ordningen de suttit borde det gå bra med samma ribbor.
Sitter masoniten på en gammal panel? I så fall kan det vara ett alternativ att ta fram den. Om de satte masoniten bara för att få ett mer slätt och modernt utseende.
Så gammal panel håller jättebra även med diverse sprickor och ojämnheter. Enstaka hackspetthål e.dyl. kan man fylla ut med en träkloss man täljer till och ger sedan allt ny rödfärg.
Alternativ tre är att sätta ny träpanel av brädor. Men då blir du tvungen att hantera att det bygger mot foder, knutbrädor och andra detaljer. Mer jobb och behov att tänka efter hur det löses för att bli snyggt.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 636 inlägg
Min erfarenhet är att masonit sätts upp för att göra en dålig fasad lite bättre..Så titta under är det första ni ska göra.
Det ser ut att finnas skador på masoniten och för att välja lösning så bör ni undersöka om det finns rötskadat under masoniten och vad det är för material under.
Vatten kan ta olika vägar så skador under masoniten kan finnas på flera ställen än precis där man ser dem.
Väljer ni en snabbfix så kan ev. problem bli värre och ännu mera arbete.
Vatten kan ta olika vägar så skador under masoniten kan finnas på flera ställen än precis där man ser dem.
Väljer ni en snabbfix så kan ev. problem bli värre och ännu mera arbete.
Jag skulle byta ut masoniten mot något annatÄ Äppelina skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 627 inlägg
Masonite är ju inte så bra fasadmaterial, känns som det hållt förvånansvärt bra
Spackla masonit känns dock dömt att misslyckas, även med ett flexibelt spackel. Särskilt när det är fler hål och röta än frisk masonite som det ser ut
Och spackling funkar ju inte om det är luft bakom och bäst om det är ett relativt stumt material.
Bättre du låter det vara och byter det till riktig stående panel sen skulle jag säga.
Är det akuta hål som riskerar fuktsakdor så kanske du kan spika på ny masoniite utanpå och måla som ett tillfälligt lappverk. Det kommer itne se bra ut, men det kan skydda mot regn så itne bakomvarande fasad tar mer skada.
Spackla masonit känns dock dömt att misslyckas, även med ett flexibelt spackel. Särskilt när det är fler hål och röta än frisk masonite som det ser ut
Och spackling funkar ju inte om det är luft bakom och bäst om det är ett relativt stumt material.
Bättre du låter det vara och byter det till riktig stående panel sen skulle jag säga.
Är det akuta hål som riskerar fuktsakdor så kanske du kan spika på ny masoniite utanpå och måla som ett tillfälligt lappverk. Det kommer itne se bra ut, men det kan skydda mot regn så itne bakomvarande fasad tar mer skada.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 762 inlägg
Ur antikvarieperspektiv kan ju masoniten behållas för att visa hur man gjorde när man inte hade råd med panel. Annars, sätt upp ny panel med lockläkt så behålls utseendet, fast bättre. Troligen behöver också huset tilläggsisoleras om man vill spara energi.
Varför inte?klaskarlsson skrev:
Masonite verkar vindtätt, relativt billigt, snabbmonterat och jämfört med 70-80-90 talets plastfärgsmålade fasader verkar det rimligt hållbart och har i TS fall troligtvis inte krävt så många timmars underhåll sedan boarden en gång monterades.
Om den som ägde kåken då jobbet med beklädnad en gjordes istället valt den då populära eterniten hade TS kanske haft skäl att uppleva ett besvär och visst obehag vid det förestående fasadbytet, nu är det enkelt och lätt och billigt att byta skivorna och sedan rödfärga väggen.