365 673 läst ·
9 742 svar
366k läst
9,7k svar
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Host host, Vänsterpartiet påminner en hel del där, men då är det terrorister och antisemiter.D djac skrev:När jag beskriver SD som mörker handlar det inte bara om partiets fortfarande aktuella rötter (samma personer). De har ett återkommande mönster där företrädare uttrycker sig rasistiskt, där människor delas upp efter ursprung och där demokratiska institutioner och rättigheter undergrävs och ifrågasätts.
Det gör SD annorlunda än de andra svenska riksdagspartierna. Man kan vara oenig med allas politik men ambitionen är ändå att förbättra samhället för alla som lever här. SD:s politik bygger på att vissa människor anses höra hemma i Sverige mer än andra. Detta anser jag representera mörker.
Allvetare
· Västra götaland
· 11 008 inlägg
Åter till kärnkraft eller? Har vi inte pratat om hur tidölaget lyckats på den punkten förr?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 830 inlägg
Få är bra på att analysera sina politiska motståndare, men det här var väl mer än lovligt tunt.
Och kannibalisera på sina samarbetspartners beskylls alla framgångsrika stora partier för att göra. Det hände under Reinfeldt I och det sker löpande för småpartier som samarbetar med S.
Det är inte odemokratiskt att folks åsikter representeras politiskt. Att Sd vuxit så mycket är för att inget annat parti tog en stor opinionsström på allvar. Tvärtom samverkade de för att undertrycka den. Tills de alla tvärvände.D djac skrev:
Och kannibalisera på sina samarbetspartners beskylls alla framgångsrika stora partier för att göra. Det hände under Reinfeldt I och det sker löpande för småpartier som samarbetar med S.
Om något debatteras väl invandring och integration mer än någonsin. Och just offentligt.D djac skrev:
Då är väl allt som det ska, om partier som säger en sak och gör något annat tappar stöd.D djac skrev:Med dessa allianser sker det dolda förhandlingar redan innan valet och där stryks en del av medlemmarnas agenda, till förmån för tänkta allianspartners. Detta har lett till att M som frihetsparti driver politik mot ofrihet och L driver antiliberal politik, detta gör att de naturligt tappar i väljarstöd.
Jag tror att det du kallar mörka krafter har rätt stort stöd i opinionen. Se ditt eget stycke om kannibalisering för vidare stöd för det.D djac skrev:
Vilken fullständigt odemokratisk idé! De tycker inte lika, men samarbetar. Lite som alliansen gjorde i åtta+ år utan att slås ihop. Eller som sossarna gjort med sin (och Moskvas iofs.) knähund på vänsterflanken stor del av efterkrigstiden.D djac skrev:
Don’t quit your day-job.D djac skrev:
Skogsägare
· 23 830 inlägg
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 19 060 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 19 060 inlägg
Vi får väl se. Eller rättare sagt, jag tror det när jag ser det. Men man kan alltid hoppas.
Min förhoppning var att vi skulle utveckla något inhemskt, dvs SEALER. Ja, det är ett högriskprojekt men vinsten är också stor om man får det att fungera och bygger reaktorer i stor skala. Det är något jag absolut skulle kunna tänka mig att lägga mina egna pengar på om det inte var för den enorma politiska risken att det bara blir nedlagt. Jag la pengar på Minesto också, det var min hittills absolut sämsta placering men jag gjorde det för att det kunde fungerat.
Min förhoppning var att vi skulle utveckla något inhemskt, dvs SEALER. Ja, det är ett högriskprojekt men vinsten är också stor om man får det att fungera och bygger reaktorer i stor skala. Det är något jag absolut skulle kunna tänka mig att lägga mina egna pengar på om det inte var för den enorma politiska risken att det bara blir nedlagt. Jag la pengar på Minesto också, det var min hittills absolut sämsta placering men jag gjorde det för att det kunde fungerat.
Skogsägare
· 23 830 inlägg
Ja, det går förstås att stoppa, men det är likafullt så långt man kom den här mandatperioden. Nu krävs aktiva politiska beslut för att stoppa det.tommib skrev:
Det vore onekligen coolt. Min politiska bevekelsegrund för att staten ska blanda sig i frågan är dock att det är viktigt att det blir av. Och då är Blykalla nog snarare något för forskningsmedel eller privat risktagande.tommib skrev:
Jag med.tommib skrev:
Det är onekligen ett väldigt tydligt steg i riktning mot ny kärnkraft om man jämför med läget när nuvarande regering tillträdde. De lovade att det skulle börja byggas under mandatperioden. Exakt hur man definierar börja bygga finns det olika uppfattningar om. Många trodde nog man skulle kommit längre. Andra var betydligt mer pessimistiska. Det har krävts ett antal lagändringar för att man ens skulle kunna ansöka om att bygga. Det har gjorts stora steg även om de kan vara svåra att se. Men hur man än ser på saken har regeringen kommit igång och är en bit på vägen.Nötegårdsgubben skrev:
MP är väldigt tydliga med att de kommer att stoppa det om de får makt att göra det. Glöm inte att det har högsta prioritet för "Folkkampanjen mot atomkrafts" politiska gren Miljöpartiet. De är mycket tydliga på den punktenNötegårdsgubben skrev:
Så en regering som är beroende av MP är inget för den som förstår att vi behöver kärnkraft, mer kärnkraft.
Klicka här för att svara