3 678 läst ·
22 svar
4k läst
22 svar
Hjälp! Tusentals äpplen hotar min nya gräsmatta
Plocka av äpplena! Varför ska de falla på marken?Per Eskilsson skrev:
[bild]
För två veckor sedan förgrodde jag gräsfrön och jag sådde dem förra helgen efter att ha kört med vertikalskäraren. Nu ser det ut såhär:
[bild]
Problemet är att jag inte tänkte på att äpplena skulle börja falla nu. Trädet är kanske 100 år och läste jag rätt så kan det bli upp till 2500 äpplen som kommer att falla ner på min groende gräsmatta de närmaste tre veckorna, mer än 100 äpplen per dag.
[bild]
Det bildas en krater vid varje nedslag.
Alla tips på hur jag kan rädda gräsmattan mottages tacksamt!
Administrator
· Skåne
· 6 855 inlägg
Vi vet inte hur gammalt det äppelträdet är men det är minst 50 år gammalt. Vi har ett annat äppelträd på tomten som planterades samtidigt som huset byggdes 1926 men jag tror att detta äppelträdet planterades samma år som förra ägarna byggde poolen, dvs 1970.
Administrator
· Skåne
· 6 855 inlägg
Ge bort äpplena på Marketplace. Eller, i värsta fall, skänk dem till ett stall.
Trädet både skuggar o tar näring+vatten, dessutom skuggar planken. Inget ställe gräset har nån bra chans. Vill du verkligen få bra gräs fär ska du nog beskära apeln till minimal storlekPer Eskilsson skrev:
[bild]
För två veckor sedan förgrodde jag gräsfrön och jag sådde dem förra helgen efter att ha kört med vertikalskäraren. Nu ser det ut såhär:
[bild]
Problemet är att jag inte tänkte på att äpplena skulle börja falla nu. Trädet är kanske 100 år och läste jag rätt så kan det bli upp till 2500 äpplen som kommer att falla ner på min groende gräsmatta de närmaste tre veckorna, mer än 100 äpplen per dag.
[bild]
Det bildas en krater vid varje nedslag.
Alla tips på hur jag kan rädda gräsmattan mottages tacksamt!
🫠 alla dessa sterila trädgårdar utan blommor och frukt med bsra en massa gräsmattor 😪. Dina äpplen ser ju jätte fina ut 😋, tänk vad många som glädjs över dessa. Först blommorna på våren, vackert för ögat sedan får pollinerarna mat. Du ge bort äpplen eller bjuda på äpplepaj. De fula kan du köra till skogen med och mata vilda djur med, mycket uppskattat kan jag lova. Tänk vad gott du kommr sova på natten 😉. Det är som de andra säger gräset kommer återhämta sig eller skaffa frukt teleskop plockare och ta ned äpplena, kratta och ev strö på lite mer jord och gräsfrön nu med detsamma...och vattna när det är torrt.Per Eskilsson skrev:
Administrator
· Skåne
· 6 855 inlägg
Vi brukar ta hand om äpplena, det är bara nu när jag har sått ny gräsmatta som det är ett problem. Vi gjorde en stenläggning längs med tomtgränsen som förstörde gräset som var där tidigare.
I fjol gjorde vi must av äpplena. Tidigare år har vi gett bort till grannar, hästar, älgar och gjort någon äppelpaj här och där.
I fjol gjorde vi must av äpplena. Tidigare år har vi gett bort till grannar, hästar, älgar och gjort någon äppelpaj här och där.
Klicka här för att svara