Hej.
Jag ska förbereda för att dra elkabel till laddstolpe ut till vår parkering. Kabeln kommer vara ca 40 meter lång. Jag vill gärna ta höjd för alla typer och storlekar på laddstolpe i framtiden.
jag ska även sätta ett 220 V eluttag bredvid. Vilken grovlek på kabel behövs till dessa kablar?
Förklara gärna varför denna dimension behövs.

En annan fråga. På vägen ut till parkeringen tänkte vi sätta 3 lyktstolpar som ska styras gemensamt med en plejdpuck.
Hur bör jag dra kabel till stolparna smidigast?
Jag kommer dra allt från elcentralen på utsidan av huset.

Rita gärna en ritning.

Stort tack för hjälpen.

> Kom gärna och gräv ner slangen
> Kom gärna och dra kablarna
> Kom gärna och koppla in allting

Vad säger dina egna efterforskningar än så länge?

Vad kom du fram till vore en bra kabeldimension, och varför?

När du tittade runt i andra trådar och läste och såg hur andra har kopplat, hur tycker du man bör koppla?

Ladda upp dina ritningar först så kan vi rätta till det som behövs.

• Gilla
Hemingway och 1 till
  • Laddar…
D
T tradav skrev:
Hej.
Jag ska förbereda för att dra elkabel till laddstolpe ut till vår parkering. Kabeln kommer vara ca 40 meter lång. Jag vill gärna ta höjd för alla typer och storlekar på laddstolpe i framtiden.
jag ska även sätta ett 220 V eluttag bredvid. Vilken grovlek på kabel behövs till dessa kablar?
Förklara gärna varför denna dimension behövs.

En annan fråga. På vägen ut till parkeringen tänkte vi sätta 3 lyktstolpar som ska styras gemensamt med en plejdpuck.
Hur bör jag dra kabel till stolparna smidigast?
Jag kommer dra allt från elcentralen på utsidan av huset.

Rita gärna en ritning.

Stort tack för hjälpen.
Välkommen till byggahus. Ta några bilder så du kan visa vad du vill göra.

Det är 2 saker som styr i kabeldimensioneringen - förimpedansen vid tänkt maxförbrukning (= säkringstorlek) där det skall kopplas in och brytningsvillkor (dvs. hur fort säkringen löser ut om det skulle bli kortslutning i bortändan) . Det är sådan som elektriker bör kunna göra i dimensionering efter att ha mätt upp förimpedansen på tänkta inkopplingsstställe. - Är du inte intresserad att mäta själv, sätta dig in i regelverket och beräkningarna bakom så är det förmodligen enklast att ta ut en elektriker för att titta på det.

För din del så är det minst 16 ampere, kanske 25 ampere (beroende på huvudsäkring du har - eller kan ha som mest) som skall förläggas för elbilsladdning, så räkna med att den kabeln för 40 meter kommer att kosta en slant, speciellt om det är i koppar med dagens kopparpriser, billigare i aluminium men mer komplicerad att koppla in i ändarna med specifika don för det.

• Gilla
tradav
  • Laddar…
T tradav skrev:
T tradav skrev:
Jag vill gärna ta höjd för alla typer och storlekar på laddstolpe i framtiden.
Vilken grovlek på kabel behövs till dessa kablar?
Skall du klara av alla typer av laddbox, så behöver du 5g10 kvmm eller t.o.m. 5g16 kvmm pga spänningsfallet. En 22kW laddbox drar drygt 30A

• Gilla
tradav
  • Laddar…
Totte_S
Den bästa förberedelsen du kan göra redan nu är att gräva ett kabeldike där det är lämpligt att göra det. Men även det kräver lite överblick och grundkunskap. Med dina förutsättningar där det ser ut att bli lite grövre kabel är det lite mer noga att det blir bra gjort. På egen tomt brukar det på forumet nämnas 30-40 cm som tillräckligt förläggningsdjup. Men är det mycket sten i marken bör du ta nån dm till så du kan bottna med finare rörgravsgrus/sand/stenmjöl, så slangen/kabeln ligger bra. Raka diken med stora mjuka böjar om det krävs.
Men fyll inte igen diket förrän kabeln ligger på plats! Grövre kabel & 40 meter; då krävs det inte mycket förrän det kan bli tråkigt att dra i när det är igenfyllt. Om du ens ska ha rör. Ett bra kabeldike med sand runt kabeln så kan du lika gärna lägga märkband 10-15 cm över kabeln. (Sand emellan)

• Gilla
tradav
  • Laddar…
A
Jag får det till tre matningar.

En till laddbox, en till uttagen och en till stolpbelysningen.

Hur snabbt kommer du behöva ladda? Vilken laddström? Vad har du för abonnemang idag? Hur ser elanläggningen ut? Finns det utrymme att belasta den med en laddbox?

Du bör kontakta en elfirma som kan hjälpa dig komma vidare här.

Det är 2 saker som styr i kabeldimensioneringen
Kortslutningsström, belastningsförmåga för kablarna och acceptabelt spänningsfall. Så tre saker. 😎

Redigerat:
  • Gilla
tradav och 2 till
  • Laddar…
tommib
Jag får det till en misstänkt skoluppgift...

• Gilla
Dublin och 1 till
  • Laddar…
Purre
5G6 som minimum för laddboxen men sen kommer någon typ av kabel tillkomma utöver det för styrning. Antingen 2-tråds modbus eller ethernet är de två vanligaste om man inte ska använda trådlöst.
Belysningen kommer ha en egen kabel om den ska styras med plejd och det ska vara praktiskt genomförbart.
Även uttaget kommer kräva egen kabel.
Alternativet är att dra en kabel ut till laddboxen och sen sätta en låda för fördelning, säkringar och styrning.

Men ja så som frågan är ställd går det inte att svara på. Ska du ladda med 10, 16, 20, 25, 30, 32 eller ännu högre ampere? Finns solceller som gör att man kan ladda med väldigt mycket mer än huvudsäkringarna?

nisse123 nisse123 skrev:
Skall du klara av alla typer av laddbox, så behöver du 5g10 kvmm eller t.o.m. 5g16 kvmm pga spänningsfallet. En 22kW laddbox drar drygt 30A
Hej. Tack för återkopplingen.
Pratade med grannen som drar en 5g6 men betydligt kortare avstånd. Var intresserad av att höra hur olika personer resonerar och sen läsa på utifrån det. Så tack så mycket.

A avh67f skrev:
Jag får det till tre matningar.

En till laddbox, en till uttagen och en till stolpbelysningen.

Hur snabbt kommer du behöva ladda? Vilken laddström? Vad har du för abonnemang idag? Hur ser elanläggningen ut? Finns det utrymme att belasta den med en laddbox?

Du bör kontakta en elfirma som kan hjälpa dig komma vidare här.

Kortslutningsström, belastningsförmåga för kablarna och acceptabelt spänningsfall. Så tre saker. 😎
Tack. Yes ska ringa ut en elektriker innan jag kommit för långt för att få det rätt från början. Initialt är det bara en laddbox för en v90 hybrid så ingen tung laddning. Men vill ta höjd för rejälare elbil och laddning i framtiden när man ändå håller på.
Mm jag tänker också 3 matningar. Tänkte dra laddbox och eluttag i ett rör och lyktkabel i ett annat rör via resp lykta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.