Hej, vi har köpt hus för ca 2 månader sen och enda sen vi flyttade in så har det varit väldigt varmt vatten i duschen (trodde det var för att termostaten hade fastnat på blandaren) så vi köpte ny blandare men samma problem kvarstår.
När jag skruvar loss blandaren så sprutar det ut både varmvatten från ena röret och kallvatten från andra röret.
När jag väl skruvar på blandaren så blir det ca 40-45 grader som kommer ut ur duschmunstycket och spelar egentligen ingen större roll hur mycket jag än vrider på termostaten.

Undrar ifall någon rörmokare eller någon annan har nån koll på vad som gör att göra eventuellt vad felet är?

• IMG_0776.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O Oskar Norman skrev:
Hej, vi har köpt hus för ca 2 månader sen och enda sen vi flyttade in så har det varit väldigt varmt vatten i duschen (trodde det var för att termostaten hade fastnat på blandaren) så vi köpte ny blandare men samma problem kvarstår.
När jag skruvar loss blandaren så sprutar det ut både varmvatten från ena röret och kallvatten från andra röret.
När jag väl skruvar på blandaren så blir det ca 40-45 grader som kommer ut ur duschmunstycket och spelar egentligen ingen större roll hur mycket jag än vrider på termostaten.

Undrar ifall någon rörmokare eller någon annan har nån koll på vad som gör att göra eventuellt vad felet är?
Vart kommer varmvattnet ifrån??? Där ska de sitta en blandningsventil så du får max 65 grader så ingen skållar sig.

Hur ser det ut vid varmvattenberedaren. Låter som en backventil saknas eller pajat

Hej, står att det är 63 grader i pannan!
Men alla andra blandare fungerar, har ett badkar 5 meter därifrån och där fungerar kall/varmvattnet perfekt

Det är vanligt med flödesbegränsare i dusch munstycke för att spara på vattnet. Den kan kanske sätter blandaren ur spel. Men de går att plocka bort

H Håbbe01 skrev:
Det är vanligt med flödesbegränsare i dusch munstycke för att spara på vattnet. Den kan kanske sätter blandaren ur spel. Men de går att plocka bort
Okej, glömde säga att jag bytte blandare även duschmunstycke så känns väl konstigt om de skulle vara det! Är även likadant med takduschen

Ett scenario är väl att flödet på kallvatten anslutning i väggen är lägre än normalt. Sen orsaken till detta. Men det sprutade rejält från den eller?

H Håbbe01 skrev:
Ett scenario är väl att flödet på kallvatten anslutning i väggen är lägre än normalt. Sen orsaken till detta. Men det sprutade rejält från den eller?
Japp samma tryck från varmvattnet och kallvattnet

När du skruvade loss blandaren, vilket rör kom det varmvatten från?

• Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
L lordi skrev:
När du skruvade loss blandaren, vilket rör kom det varmvatten från?
Vänstra

Är du säker på att det inte går att justera termostatblandaren? Kolla installationsmanualen.
Det borde gå eftersom det kan vara olika temperatur på varmvattnet i olika hus.

Vänstra är ok där skall det komma varmt

Men möjligtvis är någon backventil i nån annan blandare kass o läcker in i kallvatten

Stäng av de du kan med ventilerna ex. Kök etc

Tänker bara att det är konstigt när alla andra blandare fungerar som dom ska, får väl ringa över en rörmokare! Skulle ba se om de fanns nå småknep för att spara lite stålar!
Tackar för hjälpen iaf av er alla🙌🏻

• Gilla
whak
  • Laddar…
O Oskar Norman skrev:
Vänstra
Ok, det är ju rätt. Annars var det ett klassiskt symptom på skiftade anslutningar. Konstigt..
Vad är det för blandare? Tapwell?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.