Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 846 inlägg
Hur mycket enklare har det blivit? Minns jag rätt i att tidigare flödesschema successivt blev mer invecklat efter att du kom på omfall? Finns de samlade någonstans eller har du lust att göra en liten historisk exposé?
Jag ska erkänna att jag inte har ritat detta schema med någon backtracking så gamla versioner har försvunnit.Nötegårdsgubben skrev:
Trots att man införde ett nytt bygglovskrav för altan så är i alla fall reglerna enklare nu i så bemärkelse att det är färre bedömningar. Nytt är ju t ex höjderna 1,2/1,8 m som tydlig gräns samt att man får bygga planstridigt (t ex på mark som ej får bebyggas, prickmark) upp till den tydligt angivna storleken 50 kvm. Före 1 december var man ju tvungen att fundera på om en människa kunde uppehålla sig under altnanen eller inte och det gav bygglovskrav samt det var förbjudet att bygga en altan på prickmark. Eller var det, det kanske var en liten avvikelse från planen. Oklart. Eller använda de nu utfasade bygglovsundantagen för skyddad uteplats.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 846 inlägg
Den kanske egentligen mest var snyggare nu, bilden, men jag hittade i alla fall det här gamla schemat från 2021 som du gjort. Jag länkar istället för att klippa in det så det inte blir missförstånd hos dem som inte läser utan bara tittar på bilderna.
Hur definieras "tillbyggnad av huset"? Balkong förstår jag, men är inte riktigt med på skillnaden terass vs altan.Claes Sörmland skrev:
Om den är över 1,2 m hög.Farstatjej90 skrev:
Lagtexten finns i detta inlägg i granntråden: https://www.byggahus.se/forum/threa...s-behovs-grannemedgivande.580838/post-6732286
"Betydande" är ett väldigt högt mått som i princip inte går att uppnå om man bygger normalt.Maalox skrev: